Wist je dat: dit is de eerste auto met stoelverwarming
Pure luxe of noodzaak?
Heerlijk op een koude winterdag in je auto stappen en de stoelverwarming aanzetten. Maar waar komt stoelverwarming eigenlijk vandaan? Tijd om de geschiedenis van derrièreverhitting te duiken.
Stoelverwarming
Stoelverwarming is bijna niet meer weg te denken uit de moderne auto-industrie. Of je nu een compacte A-segmenter hebt of een grote SUV, grote kans dat er stoelverwarming op de optielijst staat. Verhitte stoelen bestaan al langer dan je misschien zou verwachten.
1923
De eerste ‘elektrisch verwarmbare pads’ dateren uit 1923, maar het duurde vervolgens een kleine dertig jaar voordat die in een autostoel geïmplementeerd werden. Op 30 april 1951 vroeg Robert L. Ballard – een ingenieur van General Motors – octrooi aan voor verwarmbare stoelen.
Hij had de zitting en leuning van een voorstoel van langwerpige fiberglass matjes voorzien. Die konden dankzij een elektronische schakeling met één druk op de knop verwarmd worden. Op 4 januari 1955 werd het octrooi eindelijk toegekend.
Cadillac Fleetwood
Je zou denken dat General Motors deze technologie zo snel mogelijk in zijn modellen wilde implementeren, maar dat viel tegen. In 1965 verschenen verwarmbare voorstoelen voor het eerst op de optielijst van de 1966 Cadillac Fleetwood. De prijs? 78,95 dollar.
Geen groot succes
De technologie was zijn tijd ver vooruit. Niet alleen konden de bestuurder en passagier gescheiden van elkaar de stoelverwarming activeren, maar het systeem sloeg ook automatisch aan bij temperaturen lager dan 10 graden Celsius. De temperatuur varieerde van 29 graden tot 40 graden Celsius. Toch bleek het geen groot succes en in 1968 verdween stoelverwarming uit de optielijst.
Rugpijn
Maar degene die stoelverwarming echt populair maakte was Saab. Een directeur van Saab had nogal last van zijn rug. Vooral op koude dagen klaagde hij over rugpijn. Een collega adviseerde hem om na te denken over verwarmbare voorstoelen. Dit bleek zo’n succes dat de technologie in productie werd genomen.
In 1972 werden de Saab 95 station, 96 en 99 standaard voorzien van stoelverwarming. Net als in de Cadillac Fleetwood activeerde de technologie automatisch bij temperaturen lager dan 14 graden Celsius. Bij een temperatuur van 27 graden Celsius ging de stoelverwarming automatisch uit. Dat kwam goed van pas in de koude, Zweedse winters!
Luxe of noodzaak
Dus oordeel zelf, is stoelverwarming pure luxe of bittere noodzaak? In Zweden weten ze het antwoord!