
Mazda RX-fans halen opgelucht adem: de wankelmotor leeft!

Mazda presenteert op de Tokyo Motor Show de spectaculaire RX-vision. Maar de echte petrolheads zijn meer geïnteresseerd in hetgeen wat je niet ziet: de wankelmotor.
Sinds de laatste Mazda RX-8 in 2012 van de productieband afrolde, was de toekomst van de wankelmotor onzeker. De geruchtenmolen draaide op volle toeren. Om de zoveel maanden was er weer een sprankje hoop. Met de onthulling van de Mazda RX-Vision halen fans wereldwijd nu opgelucht adem. De wankelmotor leeft! De Mazda RX-Vision is voorzien van de nieuwe SkyActiv-R, waarbij de R voor Rotary staat.
Mazda RX-Vision
De Mazda RX-Vision staat op het SkyActiv-chassis, gerelateerd aan de MX-5. De nieuwe SkyActiv-R-wankelmotor ligt voorin en de aandrijving gaat naar de achterwielen. Over de performance van de RX-Vision is nog niets bekend. De designers van Mazda hebben hun uiterste best gedaan om de sportautogeschiedenis van de onderneming in deze conceptcar te vereeuwigen. De lange motorkap doet denken aan de vroegere RX-7, Mazda’s populairste model met rotatiemotor. Kenners zullen zelfs de lijnen en elementen van de klassieke Mazda RX-3 herkennen, zoals de ronde achterlichten.
Wat is een wankelmotor?
Waarom lopen autoliefhebbers warm voor de wankelmotor? Aan de ene kant vanwege het geluid, en aan de andere kant vanwege de bijzondere techniek. Een conventionele interne verbrandingsmotor gebruikt zuigers die op en neer bewegen in een cilinder. Een wankelmotor, vernoemd naar de uitvinder Felix Wankel, gebruikt driehoekige rotors die draaien in een verbrandingskamer. Een wankelmotor bestaat uit veel minder onderdelen dan een motor met zuigers en loopt bovendien heel trillingsarm.
[video-1]
Een groot nadeel van de wankelmotoren is een hoge brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot. Mazda tackelt dit probleem met zijn zuinige SkyActiv-techniek.