Waarom Subaru zo verknocht is aan de CVT
Bijna alle modellen uitsluitend met CVT-automaat leverbaar
Een Subaru met een handbak? Lastig te vinden. Je komt dan uit bij een WRX STI of een BRZ, de rest van de modellen is altijd uitgerust met een CVT. Of zoals Subaru hem noemt: een Lineartronic. Waarom? Het veiligheidssysteem EyeSight dat Subaru op ieder model installeert, vereist volgens Subaru een CVT.
De link met CVT?
EyeSight is een verzamelnaam voor diverse rijhulp- en veiligheidssystemen, denk aan Lane Departure Warning, Lane Keep Assist, grootlichtassistentie, Blind Spot Detection en het botspreventiesysteem. Wat is dan precies de link met de CVT?
Adaptieve cruisecontrol
“De reden waarom we voor een CVT kiezen, is de adaptieve cruisecontrol van EyeSight”, zegt Gino van der Auwera. Hij is technisch specialist van het Trainer Service Department Subaru Academy Europe. “Dankzij de adaptieve cruisecontrol kan de auto zelfstandig het tempo aanpassen aan de voorligger. Ook kan het indien nodig de auto volledig tot stilstand afremmen en vervolgens weer accelereren. Met de CVT verloopt dat moeiteloos, de bestuurder hoeft niets te doen. Maar met een handbak zou je de bestuurder erop moeten attenderen om terug- of op te schakelen. Dat willen we bij Subaru niet. Want dat is niet handig en oncomfortabel. Vandaar dat we kiezen voor een CVT, ook voor onze nieuwe Subaru Impreza.”
LEES OOK: Autotest – Subaru Impreza (2017)
Handbak
Van der Auwera vervolgt: “Het is wel mogelijk om de adaptieve cruisecontrol van EyeSight te laten samenwerken met een handbak. Maar dat kost veel ontwikkelingstijd en aangezien het grootste deel van onze kopers toch de voorkeur geeft aan de CVT, is dit volgens ons de beste oplossing.” Subaru benadrukt ook dat een CVT lichter, compacter en zuiniger is dan een traditionele automaat.
Aandrijflijn Impreza lichter
In de nieuwe Subaru Impreza ligt een nieuwe Lineartronic CVT. Die is ten opzichte van z’n voorganger acht kilogram lichter. In Nederland levert Subaru de Impreza alleen met een 84 kW (114 pk) en 150 Nm sterke 1.6 MPI-boxermotor. Volgens Masahiko Inoue, Project General Manager Portfolio Planning Japan Impreza & XV – zonder Inoue-san was er helemaal geen Impreza – is de motor voor tachtig procent nieuw. “De 1.6 MPI is bovendien 12 kilogram lichter. De totale aandrijflijn, dus inclusief CVT, hebben we 20 kilogram lichter gemaakt.”