Waarom je juist nú een Japanse klassieker moet kopen
Waarde van oude Toyota, Mazda, Subaru en Honda stijgt explosief
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Voor wie een slimme investering zoekt: dit is hét moment om een Japanse klassieker te kopen. Auto’s als de Toyota Supra (1994), Toyota MR2 (1988), Subaru Impreza WRX STI (2002) en Acura NSX (1991) stijgen de laatste jaren explosief in waarde. Gemiddeld maar liefst 38,8% over de afgelopen vijf jaar, blijkt uit de Hagerty Bull Market List 2019, een jaarlijks rapport over de trends en waardepotentie van klassieke auto’s.
Toyota Supra
Indicatief voor de gekte rond Japanse klassiekers was de online verkoop van een in prima staat verkerende, rode Toyota Supra (A70) uit 1991, in januari van dit jaar. Normaal gesproken levert zo’n auto rond de 59.000 dollar op, nu stopte de teller bij maar liefst 121.000 dollar. Liefhebbers en experts waren geschokt. En toch lijkt alles erop dat dit pas het begin is.
Ter vergelijking: de iconische, oranje gekleurde Toyota Supra uit de film The Fast and the Furious leverde op een veiling 199.900 dollar op.
Nieuwe Supra voor 2,1 miljoen dollar
De verkoop van de rode Supra ging vooraf aan nog een krankzinnige verkoop: weliswaar geen klassieker, maar de eerste productieversie van de nieuwe Toyota Supra (modeljaar 2020) ging voor 2,1 miljoen dollar (!) onder de hamer op een veiling in Arizona. Ter indicatie: een Ford Mustang Shelby GT500 mocht voor de helft weg.
Opvallende stijging minder exclusieve klassiekers
Het is niet zo dat Japanse klassiekers nooit in trek zijn geweest. De Toyota 2000GT en Mazda Cosmo zijn al lange tijd ongelooflijk populair onder liefhebbers en verzamelaars. Wenkbrauwen fronsten bij deze oogappels allang niet meer bij bedragen van zes of zeven nullen. Het opvallende nu is juist de explosieve waardestijging van de minder exclusieve Japanse klassiekers.
In de Hagerty Bull Market List 2019 komt naar voren dat de prijs voor een minimaal uitgeruste Japanse klassieker in goede staat de afgelopen drie jaar is gestegen met 18,1%. Als je over de laatste vijf jaar kijkt zelfs met 38,8%. Fors meer dan de gemiddelde marktstijging: 13,1% over drie jaar, 23,6% over vijf jaar.
Millennials de oorzaak
Maar waarom die plotse waardestijging? De grootste oorzaak hiervoor ligt bij de millennials, de groep mensen geboren tussen 1980 en 2000. Zij hebben eindelijk genoeg geld gespaard om de auto die boven hun bed hing te kopen. Of waar ze mee scheurden in racegames als Need for Speed en Gran Turismo.
De Toyota MR2 uit 1988 is nog zo’n voorbeeld van een auto die snel aan populariteit wint. Nog altijd geliefd om z’n lage gewicht en gevoelige handbak met vijf versnellingen; de MR2 roept met z’n stoere gedrag een nostalgisch gevoel op bij z’n fans. Maar liefst 45% van de gevraagde offertes komen van millennials, ongewoon volgens Hagerty.
En wat dacht je van de Toyota Supra Turbo? De modellen die in goede staat verkeren uit de jaren 1994 tot 1998 zijn maar liefst 6% gestegen in waarde tussen 2017 en 2018. Een forsere waardestijging dan iconische modellen als de Porsche 911 Turbo (00’s) en 2010 Ford Raptor.
In maart dit jaar ging nog een Toyota Supra uit 1994 voor maar liefst 173.000 dollar onder de hamer, weliswaar met een opmerkelijke kilometerstand van 19.000, maar toch.
Subaru Impreza WRX STI (2002)
Dan heb je nog de Subaru Impreza WRX STI (2002), vooral geliefd door de game Gran Turismo. Een absolute cultauto voor millennials. De gemiddelde prijs voor zo’n model ligt nu rond de 33.700 dollar, dat is zelfs meer dan de nieuwprijs van een Impreza WRX. Die ligt op 32.000 dollar. En de verwachting is dat de waardestijging alleen maar verder oploopt.
Acura NSX (1991)
Dan nog een laatste tip voor een goede investering: de Acura NSX uit 1991. De Japanse sportauto met een 3,0-liter V6 en 270 pk is hot. Mede door de rol die de verongelukte Formule 1-coureur Ayrton Senna heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de auto en het feit dat Amerikaanse grootheden als Jack Nicholson, Michael Jordan en Bill Gates er een in de garage hebben staan. In topconditie zijn ze zelfs bijna 100.000 dollar waard. De gemiddelde waarde van een Acura NSX uit 1991 ligt op 43.000 dollar. De laatste tijd gaan ze weg tussen de 36.000 en 75.000 dollar.
Het mag duidelijk zijn: een Japanse klassieker kopen is als autoliefhebber de beste investering die je op dit moment kunt doen.