
Vooruitblik op autojaar 2023: Niels Janson
Ook elektrische auto's kunnen écht leuk zijn
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |

Bam, 2022 is voorbij. Alsof het niets was. Opnieuw zijn er 365 dagen voorbijgevlogen. Het was een jaar vol met autonieuws en nieuwe modellen. Autojaar 2023 wordt minstens zo interessant. In dit artikel blikt AutoRAI.nl-journalist Niels Janson vooruit op het nieuwe jaar.
Eerst even een korte terugblik, welke auto is je persoonlijke favoriet van 2022? En waarom is dat?
Als het gaat om auto’s die in 2022 op de markt kwamen, dan is de Ford F-150 Lightning favoriet. Die auto laat zien dat pick-ups echt niet minder leuk hoeven te worden van elektrificatie. De prestaties zijn indrukwekkend en het is oprecht een fijn rijdende auto. ‘Stiekem’ vind ik hem zelfs mooier dan de reguliere F-150. Op een goede tweede plaats staat de Nissan Z. Wat is dat een mooie auto geworden, die bovendien nog lekker vasthoudt aan het traditionele concept van de modellijn. Op de derde plaats komt de nieuwe Honda Accord. Jammer dat die hier al een tijd niet meer wordt geleverd, want ik vind het nieuwe model erg geslaagd. Een verademing na de druk gelijnde vorige generatie. Buiten de top drie maar ik wil hem toch even noemen: de BMW i7. Het controversiële design vind ik juist wel wat hebben. Dan wel in de meer bescheiden uitvoeringen, zonder two-tone carrosseriekleur of M-bumperwerk. In ‘standaarduitvoering’ is hij echt al opvallend genoeg.




Wat was je absolute automotive hoogtepunt van 2022?
Ook weer lastig kiezen, eigenlijk. Ik denk dat ik dan toch weer bij Ford uitkom. Dat hield op het testterrein in Lommel een evenement waarbij ik niet alleen kon deelnemen aan een interessante rijvaardigheidstraining, maar vooral ook kon rijden met alle volledig elektrische modellen die het merk momenteel biedt. Inclusief smaakmakers zoals die F-150 Lightning en de Mustang Mach-E GT. Als kers op de taart mocht ik meerijden in de Ford Pro Electric Supervan. Spectaculair! Verder was de persreis naar Slovenië voor de nieuwe Nissan X-Trail erg mooi. Buiten het werk om hoort eigenlijk ook mijn vakantie in het westen van de VS wel in dit rijtje: een ideale combinatie tussen prachtige natuur en leuke auto’s.



Naar welke auto kijk je het meest uit in 2023? En waarom?
Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou zeggen, maar ik vind de nieuwe Toyota Prius echt een leuk ding geworden. De nieuwe hybridetechniek aan boord heeft een grote stap vooruit gezet, maar het design van de auto misschien nog wel meer. Vooral die achterzijde vind ik heel geslaagd. Over de breedte lopende lichtunits doen het op de een of andere manier goed bij mij.

Van welke elektrische auto heb jij hoge verwachtingen in 2023?
Niet echt een specifieke auto eigenlijk. Meer algemeen ben ik vooral benieuwd hoe de vele (voor ons) nieuwe automerken die dit jaar op de Nederlandse markt kwamen het er in 2023 en daarna vanaf gaan brengen. Zeker die in de hogere marktsegmenten. De eerste nieuwkomers wisten te scoren met een (relatief) lage vanafprijs, maar zal de consument ook bereid zijn om (veel) meer geld uit te geven aan een ‘onbekend’ merk?



Is er nog een bepaalde auto waar je extra naar uit kijkt?
Niet per se voor 2023, maar kijken we nog wat verder vooruit dan ben ik heel benieuwd naar de uiteindelijke productieversie van de Dodge Charger Daytona SRT Concept en Renault 5 EV (en ook wel de Renault 4Ever). Ik heb nooit zo veel met conceptcars, maar dit zijn voorbeelden van conceptcars die van mij bij uitzondering zonder al te veel wijzigingen in productie mogen. Alle drie hebben ze de potentie om de leukste EV’s van de markt te worden. De Dodge heeft in ieder geval alvast de perfecte typenaam voor een EV. Dat ‘elektrische uitlaatgeluid’ van de Dodge hoeft van mij dan weer niet zo, al wil ik het eerst in het echt hebben ervaren voordat ik daar een definitieve mening over vorm. Voor de productieversie van deze conceptcars moeten we helaas nog even geduld hebben tot 2024 en 2025.



Je goede voornemen voor 2023 is…
Heb ik eigenlijk niet. Ik ben wel tevreden over hoe autojaar 2022 voor mij is verlopen. Laat ik dan als goede voornemen proberen om dat in 2023 door te zetten.