Vierde generatie Skoda Superb: altijd hybride, nog groter en slimmer
Superb als Hatchback en Combi
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In het voorjaar van 2024 introduceert Skoda de nieuwe generatie Superb op de Nederlandse markt. Hij komt als Hatchback (verpakt in sedandesign) en als praktische Combi. Opnieuw zijn de Superb-modellen gegroeid ten opzichte van de derde generatie.
Afmetingen Skoda Superb
De vierde generatie Skoda Superb is iets langer dan generatie III. De Hatchback meet nu 4,91 meter (+4,0 cm) en de Combi 4,90 meter (+4,3 cm). De breedte bedraagt 1,85 meter (-1,5 cm). Zowel de Hatchback als de Combi is 1,48 meter hoog en de wielbasis bedraagt een riante 2,84 meter. Dankzij die forse wielbasis genieten inzittenden van volop interieurruimte.
Bagageruimte Skoda Superb
Daarbij bieden de nieuwe Superb-modellen zowel voor- als achterin nog meer hoofdruimte en zelfs de bagageruimtes zijn gegroeid. Die van de Hatchback heeft nu een capaciteit van 645 liter (+20 l) en in de Combi bedraagt het beschikbare volume 690 liter (+30 l). Door de achterbank van de Combi neer te klappen wordt dat uitgebreid tot 1.920 liter.
Actieve aero-elementen
Het design van de Skoda Superb is een evolutie ten opzichte van het uitgaande model. Dankzij actieve aero-elementen zoals een afsluitbare centrale luchtinlaat en een gereguleerde luchtstroom van de radiatorfan naar de remmen is de stroomlijn zeer gunstig: de Superb Hatchback heeft een Cw-waarde van slechts 0,23 (Combi 0,25).
Nieuwe designtaal van Skoda
De nieuwe Superb heeft ook de nieuwe Skoda-designtaal. De achthoekige grille is een blikvanger, zeker in combinatie met de nieuwe LED Matrix-koplampen. De slanke lichtunits beschikken over aparte led-modules met in totaal 36 matrix-segmenten voor dim- en grootlicht. Ertussen bevindt zich dagrijverlichting in de vorm van een kristal. Een lichtstrip verbindt de slanke C-vormige achterlichtunits met elkaar. Afhankelijk van de gekozen (meer)uitvoering is de nieuwe Superb er met wielmaten variërend van 16 tot 19 inch.
Interieur vierde generatie Skoda Superb
Standaard heeft elke Skoda Superb de 10-inch Virtual Cockpit. Voor het eerst heeft het topmodel standaard een vrijstaand 13-inch infotainmentscherm met stem- en gebarenbediening. Over-the-air-updates voor het infotainmentsysteem zijn mogelijk omdat de auto altijd online is. Een head-up display is optioneel. De middenconsole maakt een opgeruimde indruk doordat de selector van de standaard DSG-transmissie nu op de stuurkolom is geplaatst. Een handbak is niet meer leverbaar.
Smart Dials
Smart Dials dragen bij aan het bedieningsgemak. De bestuurder kan deze draai- en drukknoppen met geïntegreerd kleurendisplay (32 mm) zelf configureren. Zo zijn onder meer het geluidsvolume, de ventilatiestroom en smart airconditioning aan te sturen en rijmodi te selecteren. Een Smart Dial is ook te gebruiken om in te zoomen op de navigatiekaart. Daarnaast zijn er fysieke knoppen voor de raamventilatie, de achterruitverwarming, luchtrecirculatie en functies van de automatische airco.
Climate Control Menu
Via de Climate Control Menu-knop zijn de verwarming van stoelen, stuur en voor- en achterruit eenvoudig te bedienen. In de nieuwe Phonebox zijn twee telefoons snel draadloos te laden (15 W) en in het interieur zijn diverse 45 W USB-C-poorten te vinden, waarmee bijvoorbeeld laptops en tablets zijn te laden.
Duurzaam comfort
De Superb kan optioneel besteld worden met Ergo-stoelen die zijn bekleed met geperforeerd leder en beschikken over verwarmings-/ventilatie-, massage- én geheugenfuncties inclusief Smart Comfort Entry. In alle modellen zijn de bekledingsstoffen – inclusief die van de hemelafwerking – gemaakt van 100% gerecyclede materialen.
Wat is er Simply Clever?
Een nieuwe Superb betekent ook nieuwe Simply Clever-functies. Zo heeft de Skoda Superb Combi nu een elektrisch bediende bagageruimteafdekking. De Jumbo Box onder de centrale armsteun heeft een inhoud van maar liefst 5,5 liter. In de box zijn een 12V aansluiting, een uitneembaar brillenvak en een houder voor display-cleaners opgenomen. Ook nieuw zijn in de achterzijde van de stoelleuningen geïntegreerde houders voor smartphones en de verschuifbare middenarmsteun achter met bekerhouders en een opbergruimte voor tablets.
De aandrijflijnen: altijd een hybride
In Nederland is de nieuwe Superb er met een keuze uit mild-hybride- en plug-in hybride-aandrijflijnen. De Skoda Superb Combi Plug-In Hybrid heeft een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Deze auto heeft een 25,7 kWh grote batterij die een elektrische actieradius van liefst 100 kilometer (WLTP) mogelijk maakt. Het opladen kan met 11 kW (wallbox, openbare laadpunten) en nog sneller met 50 kW snelladen (25 minuten van 10-80%). Dat zijn keurige cijfers!
De Skoda Superb 1.5 TSI e-TEC met 110 kW (150 pk) heeft mild-hybridetechnologie met een 48 volt riemaangedreven starter-generator, een lithium-ion batterij en de nieuwste generatie cilinderuitschakeling (ACT+). De bij het remmen teruggewonnen elektriciteit kan voor een powerboost zorgen, maar is ook te gebruiken om met uitgeschakelde benzinemotor te ‘zeilen’. Meer informatie over de line-up, exacte specificaties en prijzen wordt in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
Rijhulpsystemen
De nieuwe generatie Skoda Superb is leverbaar met verschillende rijhulpsystemen. Voor het eerst is hij er met Turn Assist, dat bij het afslaan waarschuwt voor tegemoetkomende voertuigen. Om een aanrijding te voorkomen, kan een automatische remingreep volgen. Emergency Steering Assist versterkt bij snelheden tussen 30 en 150 km/u stuuringrepen die zijn bedoeld om uit te wijken. ESC komt ook in actie om onder- of overstuur te voorkomen. Crossroad Assist maakt gebruik van radarsensoren en een camera om te waarschuwen voor verkeersdeelnemers die van links of rechts naderen. Als de bestuurder niet reageert op de waarschuwingssignalen, volgt een remingreep. Bij een openstaand portier waarschuwt Exit Warning voor van achteren naderend verkeer. De range bedraagt 35 meter en het systeem dekt een hoek van 120 graden. Met Intelligent Park Assist is automatisch inparkeren mogelijk.
Veel bestaande rijassistentiesystemen zijn dankzij betere sensoren en camera‘s verder verfijnd. Zo maakt Travel Assist voertuigen in de onmiddellijke omgeving nog beter zichtbaar in de Virtual Cockpit. In het Assisted Drive Basic-pakket werken Adaptive Lane Assist en de Adaptive Cruise Control samen met de navigatie om de snelheid bij bochten, kruisingen en rotondes aan te passen.
Traffic Jam Assist gebruikt de functies van de Adaptieve Cruise Control en Adaptive Lane Assist om gedeeltelijk geautomatiseerd rijden in druk verkeer (snelheden tot 60 km/u) mogelijk te maken. Side Assist ‘ziet’ van achteren naderend verkeer nu al op 90 meter afstand (was 70 meter) en Front Assist ‘herkent’ nu ook fietsers.
Als Attention en Drowsiness Assist vermoeidheid vaststelt, waarschuwt het de bestuurder. Crew Protect Assist komt in actie bij een noodstop en/of een dreigende aanrijding. Het systeem sluit automatisch openstaande ramen en het panoramadak, het spant de gordels aan en activeert de alarmverlichting.
Emergency Assist kan de Superb bij een (medisch) noodgeval automatisch tot stilstand brengen en een noodoproep versturen. De portieren worden ten behoeve van hulpdiensten ontgrendeld en de interieurverlichting gaat dan aan.