Vernieuwde Peugeot e-Rifter weet zich te onderscheiden
De Peugeot Partner kreeg onlangs een stevige facelift, nu is het tijd voor de personenautovariant: de Rifter. In Nederland komt hij er alleen met een elektrische aandrijflijn en heet hij e-Rifter.
Nieuwe e-Rifter
Hoewel de Peugeot e-Rifter verwant is aan de Partner, zou je dat bijna niet zeggen als je naar de buitenkant kijkt. De Franse fabrikant heeft de personenautoversie een geheel nieuw voorkomen gegeven ten opzichte van de bestelversie. De vernieuwde e-Rifter kenmerkt zich door een fris en dynamisch ontworpen front, met een nieuwe grille en het nieuwste Peugeot-logo. Aan weerszijden van de grille prijkt de herkenbare drieklauwige lichtsignatuur van dit Franse automerk. Peugeot benadrukt dat deze auto bijzonder geschikt is voor buitenactiviteiten, wat onderstreept wordt door zijn brede wielkasten, flankbeschermers, dakdragers en royale bodemvrijheid.
i-Cockpit
Het interieur is uitgerust met een nieuw dashboard, dat gebaseerd is op de bekende Peugeot i-Cockpit, met een nieuw, compact, met leder bekleed en verwarmbaar stuurwiel met geïntegreerde bedieningsknoppen. Midden op het dashboard is een nieuw 10-inch HD-touchscreen gemonteerd. De zitplaatsen zijn bekleed met een nieuwe lichtgrijze stof. Er zijn meer laadaansluitingen: twee USB-C-, een USB-A- en een 230-voltaansluiting. Er zijn verder nieuwe nieuwe carrosseriekleuren, zoals Vert Sirkka en Bleu Kiama. Foto’s van het interieur geeft het merk nog niet vrij.
Techniek
De elektrische Rifter komt een stukje verder op een acculading dan voorheen. Waar je het eerder met 280 kilometer rijbereik moest doen, schopt de Fransoos het nu tot 320 kilometer. In de bodem ligt een 50 kWh-batterij, die is op te laden met de standaard 11 kW-boordlader. DC-snelladen kan met een vermogen tot 100 kW. De bestuurder kan altijd op afstand de pre-conditioning (voorverwarming) en het opladen van de batterij starten, plannen en de status van de batterij controleren. Ook prettig: de nieuwe e-Rifter is nu uitgerust met een warmtepomp.
Vermogen
De elektromotor levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en 270 Nm koppel. Er zijn altijd drie rijmodi: Eco voor een zo groot mogelijke actieradius, Power voor maximale prestaties onder volledige belasting, en Normal. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 11,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 135 km/u.