Vernieuwde Audi TT RS Coupé en Roadster houden vijfcilinder
Krachtpatsers eind februari bestelbaar, in maart bij de dealer.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Liefhebbers kunnen opgelucht ademhalen: de vernieuwde Audi TT RS Coupé en TT RS Roadster beschikken nog altijd over die fabuleuze 2.5 TFSI vijfcilinder turbobenzinemotor.
Vijfcilinder
In de vernieuwde TT RS levert de 2.480 ccc grote vijfpitter nog altijd 400 pk en 480 Nm. Het maximumkoppel is beschikbaar tussen de 1.950 en 5.850 toeren per minuut. De Coupé sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is begrensd op 250 km/u of optioneel op 280 km/u. Schakelen gebeurt met een zeventraps S tronic automaat met dubbele koppeling. Permanente quattro-vierwielaandrijving zorgt voor de verdeling van alle aandrijfkrachten.
Te herkennen aan…
De vernieuwde Audi TT RS is te herkennen aan een nieuw front, een zwarte Singleframe-grille met aan de onderzijde een quattro-logo in matte titaniumlook, grotere luchtinlaten op de hoeken van de bumper, nieuwe dorpels met glanzend zwarte inleg en tot slot een forse voorspoiler. Audi heeft ook extra radiateuren toegevoegd achter de typerende RS-honingraatgrille om extra koeling te realiseren. De spiegelkappen zijn verkrijgbaar in carrosseriekleur, aluminiumlook, hoogglans zwart of koolstofvezel. Aan de achterkant van de TT RS valt direct de gefixeerde achterspoiler op met vleugeltjes. De vijfcilinder ademt uit via twee grote ovale uitlaatpijpen.
Vier rijmodi
Audi geeft de vernieuwde TT RS Coupé en TT RS Roadster een Audi drive select dynamic handling systeem met vier rijmodi mee. Er is keuze uit de modi Comfort, Auto, Dynamic en Individual. De bestuurder past hiermee de dynamiek van het AWD-systeem, de besturing, automaat, motorkarakteristiek en uitlaatkleppen aan. Optioneel levert Audi een RS-sportonderstel en Audi magnetic ride adaptieve dempercontrole.
Alcantara
In het interieur vinden we RS-sportstoelen met ruitpatroon in alcantara (optioneel honingraatmotief in Nappa-leder), diverse RS-logo’s op de stoelen, het stuurwiel, de instaplijsten en bedieningsknoppen en tot slot een 12,3-inch groot interieurdisplay. Sturen doe je met een afgevlakt RS-sportstuur met geïntegreerde rode startknop.
Bestellen
De nieuwe Audi TT RS is te bestellen vanaf eind februari en staat in maart bij de Audi-dealer. Meer informatie over en prijzen van de Audi TT RS Coupé en Roadster worden in aanloop naar de Nederlandse introductie bekendgemaakt.