BMW 3-serie GT: veelzijdig
Met zakenrelaties in de auto naar Parijs of de achterbank platgooien om de racefiets voor een weekendje Ardennen mee te nemen? Kan dat in een BMW 3-serie? Ja, Sinds de versie GT er is, de Gran Turismo. Dit is een zeer veelzijdige en verrassend ruime vijfdeurs auto.
BMW is in juni gestart met de levering van de nieuwe GT op basis van de 3-serie. Van de 5-serie was er al één, maar die is groter en prijziger. De jongste aanwinst aan het Gran Turismo-front doet een minder grote aanslag op het budget, maar dan krijg je wel een model dat zelfs nog meer ruimte biedt dan de stationwagon 3-serie Touring en met een bagageruimte van 520 liter, wat evenveel is als bij de 5-serie Sedan. Een auto met een sportief aflopend tot aan de achterkant doorgetrokken dak en zijruiten zonder deurstijlen, zoals bij een tweedeurs coupé. Een mooie mix dus van sportiviteit en praktisch gebruiksgemak.
Veel been- en hoofdruimte
De BMW 3-serie GT is dus een forse auto en dat is ook te zien. Hij is 20 centimeter langer dan de sedan en heeft een 11 centimeter grotere afstand tussen voor- en achterwielen. Dat levert direct flink wat meer beenruimte achterin op, zodat lange mensen ook hier prima kunnen zitten. Het dak is daarbij ook nog eens 8,1 centimeter hoger dan bij de sedan, dus ook hoofdruimte genoeg. En moet inderdaad de racefiets mee, dan past die erin zonder dat demontage van wielen nodig is. De twee delen van de rugleuning van de achterbank klappen om na het trekken aan een hendel in de kofferbak. De laadvloer is dan nagenoeg vlak. De achterklep opent elektrisch.
Rijden?
Elke BMW valt op door een zeer stabiele en koersvaste wegligging. De GT vormt daarop geen uitzondering. Door de lange wielbasis is daarbij ook het comfort naar een net wat hoger niveau getild. En met de dynamische schokdemping komt dat helemaal goed uit de verf. Met de knop in de rijmodus comfort is dan de vering heel soepel, zeker voor een BMW. In de stand sport wordt het onderstel sportiever, reageert de auto ook sneller op het gaspedaal en is de besturing directer. En is gekozen voor een uitvoering met de achttraps automaat dan zal opvallen dat die in de rijmodus sport schakelt bij hogere toerentallen. Bij hogere snelheden verstelt de achterspoiler zich automatisch voor meer stabiliteit en minder luchtweerstand.
Prijs
BMW is geen budgetmerk. Het merk focust op de premium markt en biedt auto’s met een goede afwerking en degelijke materialen. Alles is gemaakt voor een lange levensduur. De GT zit dan ook op een prijs boven de 40 mille. Om precies te zijn: 41.480 euro voor de versie 320i. De dieselversies beginnen bij 42.054 euro (318d). Wij reden de topversie 335i, met een zescilinder benzinemotor van 225 kW (306 pk). De prijs is dan 58.454 euro, maar dan krijg je wel hoge prestaties, maar ook een auto die toch best zuinig is te rijden. We haalden zelfs een gemiddelde van 9 liter over 100 kilometer, maar dan wel bij gematigd tempo.