VDL Nedcar ruikt kansen voor ’toonaangevende rol’ in EV-transitie
VDL Nedcar – de enige onafhankelijke autofabriek in Nederland – is druk bezig om een grote speler te worden in de EV-transitie. Het bedrijf investeert en voert gesprekken met nieuwe partners om uit te groeien tot een ‘brede partner in duurzame mobiliteit’. De productiestart van de elektrische MINI Cabrio is daarin een belangrijke eerste stap. Het bedrijf wil later ook andere EV’s produceren en grote batterijpakketten assembleren.
In de fabriek van VDL Nedcar in het Limburgse Born zijn sinds eind jaren zestig ruim vijf miljoen modellen van DAF, Volvo, Smart, Mitsubishi, BMW en MINI van de band gerold. VDL Nedcar staat bekend als modern, kwalitatief hoogwaardig en geavanceerd, wat er mede voor heeft gezorgd dat BMW Group als grote opdrachtgever werd binnen gehengeld.
Sinds 2014 worden de MINI 3-deurs, MINI Cabrio en MINI Countryman in Born gebouwd, terwijl tussen 2017 en 2022 ook de BMW X1 uit de fabriekspoorten rolde. In april 2023 start de productie van de 999 exemplaren van de elektrische MINI Cabrio, waarmee VDL Nedcar zich verder specialiseert in de productie van elektrische personenauto’s. Het zal overigens het laatste kunstje zijn in opdracht van BMW Group, aangezien in 2024 het contract met het Duitse autoconcern eindigt.
Focus op duurzame mobiliteit
Nog voordat de serieproductie van de elektrische MINI Cabrio is gestart, laat VDL Nedcar al weten dat het zich druk voorbereidt op de toekomst waarin elektrische voertuigen een dominante rol zullen spelen. Het bedrijf verandert naar ‘een brede partner in duurzame mobiliteit’ en ruikt kansen om een ’toonaangevende speler’ te worden in de EV-transitie.
De toekomstige activiteiten van VDL Nedcar richten zich op drie pijlers, te beginnen met de productie van elektrische voertuigen voor verschillende opdrachtgevers (tegelijk). Er worden al constructieve gesprekken gevoerd met geïnteresseerde partijen, waaronder het Duitse bedrijf ElectricBrands dat de productie van de elektrische Evetta en XBUS bij VDL wil onderbrengen.
Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor het Mobility Innovation Centre (MIC) van VDL Nedcar. Het MIC is voornemens om batterijpakketten voor verschillende auto- en busfabrikanten te produceren. Hiervoor wordt nu gewerkt aan een ‘prototype productielijn’ voor de assemblage van zware en complexe batterijpakketten, een project waar 28 industriepartners bij betrokken zijn.
De derde pijler is het faciliteren van de groei van verschillende zusterbedrijven, die net als VDL Nedcar deel uitmaken van de overkoepelende VDL Groep en hun huidige locatie zijn ontgroeid. Meer hierover zal VDL Nedcar later bekend maken.
Solide toekomst?
Om VDL Nedcar gereed te maken voor de toekomst en werkgelegenheid langdurig te kunnen waarborgen, zijn grote aanpassingen noodzakelijk voor de fabriek en de omliggende infrastructuur. Het gaat om investeringen van honderden miljoenen euro’s. Voor alle drie de pijlers zijn de eerste stappen al gezet. Ook is in de afgelopen tijd al grond aangekocht en zijn trajecten voor vergunningen doorlopen om nieuwe activiteiten bij VDL Nedcar te kunnen onderbrengen.
De afronding van het contract met BMW Group en het opstarten van andere activiteiten zullen gepaard gaan met schommelingen en onrust in het personeelsbestand, zoals we eerder hebben gezien bij wisselingen van opdrachtgevers bij VDL Nedcar. Het bedrijf is er echter van overtuigd dat de keuzes die nu worden gemaakt, uiteindelijk zal leiden tot meer werkgelegenheid. VDL Nedcar eindigt zijn persbericht met een duidelijke boodschap: “VDL Nedcar blijft voortbestaan.”