Twintig jaar Mercedes-Benz SLR McLaren: een unieke reünie
Nog altijd verdient McLaren aan de SLR McLaren
McLaren staat stil bij het debuut van de Mercedes-Benz SLR McLaren in 2003, in 2023 alweer twintig jaar geleden. Bij het McLaren Technology Centre (MTC) in Woking kwamen om die reden diverse exemplaren van de SLR McLaren samen.
Mercedes-Benz en McLaren
Zonder McLaren was er nooit een Mercedes-Benz SLR McLaren gekomen. De supercar is ontstaan uit de Formule 1-samenwerking van Mercedes-Benz en McLaren. De SLR McLaren werd door beide partijen ontwikkeld, maar uiteindelijk vond de productie bij McLaren plaats. McLaren erkent niet alleen de auto, maar ook de mensen die hem tot leven hebben gebracht, van wie een groot aantal nog steeds bij McLaren werkt.
Vier bijzondere exemplaren
Ter ere van twintig jaar SLR McLaren kwamen er vier uitvoeringen van het model naar Woking toe: een SLR Stirling Moss, een SLR van MSO, een SLR HDK en de SLR 722 GT Prototype. Het viertal werd tentoongesteld op de MTC Boulevard, naast items uit het ontwikkelingsverhaal van de auto.
SLR Club
Een bezoek aan MTC door de SLR Club – een internationale groep eigenaren van Mercedes-Benz SLR McLaren – voegde nog meer kleur toe aan de evenementen, waarbij de enthousiastelingen een deel van het McLaren-team ontmoetten dat aan het project werkte.
Project 7
Het Mercedes-Benz SLR McLaren-project werd aangekondigd tijdens de Britse Grand Prix van 1999 op Silverstone, met de bevestiging dat McLaren zou samenwerken met Mercedes-Benz om de Mercedes-Benz SLR Vision Concept – die eerder dat jaar op de Detroit Auto Show werd getoond – tot leven te wekken. De auto werd ontwikkeld onder de naam ‘Project 7’.
McLaren en Mercedes-Benz waren partners in de Formule 1 tussen 1995 en 2009, waarin McLaren vier F1-wereldkampioenschappen won (constructeurskampioen in 1998, rijderskampioen in 1998, 1999 en 2008). In de Mercedes-Benz SLR McLaren is – net als in de F1-auto – McLaren-chassisontwikkeling en koolstofvezeltechnologie gecombineerd met Mercedes-motorvermogen.
Het eerste Project 7-prototype werd gebouwd door een team van ex-Formule 1 McLaren-monteurs die vervolgens samen met auto-ingenieurs het kernteam vormden dat de auto in productie zou nemen. De SLR McLaren was de eerste auto die met de hand werd geassembleerd in het toen pas geopende MTC.
Prestaties Mercedes-Benz SLR McLaren
De Mercedes-Benz SLR McLaren maakt gebruik van een een 5,5-liter supercharged V8 ontwikkeld door Mercedes-AMG en geplaatst midden in de auto, net onder het dashboard. De achtpitter heeft een vermogen van 626 pk en liefst 780 Nm aan koppel. Een vijftrapsautomaat drijft uitsluitend de achterwielen aan, goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 325 km/u.
McLaren Edition SLR
De productie van de SLR McLaren eindigde in december 2009, maar daarmee eindigde de betrokkenheid van McLaren bij de auto niet. In 2010 werd de McLaren Edition SLR bedacht: een verbeteringspakket voor de Mercedes-Benz SLR McLaren, ontwikkeld op basis van feedback van SLR-bezitters. Dit pakket werd ontwikkeld door McLaren Special Operations (MSO), dat toen net geopend was. Deze versie van de SLR, beperkt tot slechts 25 exemplaren, had ingrijpende carrosseriewijzigingen met de goedkeuring van een nieuwe, aerodynamisch gevormde voorskirt met een grotere frontsplitter, nieuwe zij-inlaten, een grotere achtervleugel en een herziene achterdiffusor, evenals lichtere wielen. Naast de wijzigingen heeft McLaren Special Operations de ophanging en stuurbekrachtiging herzien.
SLR by MSO
In 2019 introduceerde MSO de SLR by MSO: een nieuw uitgebreid upgradeprogramma op basis van feedback van eigenaren. Het pakket bestond onder meer uit een herziene aerodynamica, gewichtsbesparende maatregelen en nieuwe luxe voorzieningen, zoals speciale gewatteerde lederen bekleding. Deze zijn verkrijgbaar als totaalpakket of als losse elementen.
SLR High Downforce Kit (HDK)
In mei 2023 voltooide MSO de klantoverdracht van de allereerste SLR High Downforce Kit (HDK) conversies. Deze auto’s worden geleverd met carrosseriewijzigingen die rechtstreeks zijn geïnspireerd op de 722 GT-racer, een circuitversie van de auto. Doordat de spoorbreedte voor en achter met 60 mm is vergroot, hebben de HDK-auto’s een nog imposanter postuur, benadrukt door een brede bodykit met uitlopende wielkasten en een achtervleugel geïnspireerd op die van de McLaren F1 GTR. Het gewicht is verder verlaagd en het uitlaatvolume is vergroot door het schrappen van geluiddempers. MSO produceert in totaal 12 SLR HDK’s, die overigens allemaal al zijn verkocht.
Slim!
Hoewel de auto in 2009 uit productie ging, verzon MSO keer op keer manieren om de auto beter te maken. Het meest recente voorbeeld is de HDK-kit van MSO. Feitelijk verzon McLaren telkens nieuwe manieren om toch nog wat extra te verdienen aan het model. Omdat de upgrades ook een waardevermeerderend effect hebben op de auto, trekken eigenaren graag hun portemonnee.
Tekst gaat verder na de fotogallerij
Aantallen
De eerste Mercedes-Benz SLR McLaren klantenauto werd in de zomer van 2004 afgeleverd. In totaal zijn er meer dan 2.000 geproduceerd in alle versies. Extra versies van de auto waren onder meer de 722 Edition Coupé, geïntroduceerd in 2006. De 722 Edition vormt een eerbetoon aan Sir Stirling Moss en zijn overwinning in de Mille Miglia van 1955. De auto is vernoemd naar Moss’ nummer in de race. De uitvoering kreeg ook meer vermogen en verdere koolstofvezel aanpassingen. Het vermogen van de AMG-motor nam toe tot 650 pk met 800 Nm koppel. Het extra vermogen ging gepaard met nieuwe koolstofvezel splitters voor en achter, evenals een herziene en verlaagde ophanging met stijvere veren, plus verbeterde remmen. Er werden 150 klantenauto’s geproduceerd.
722 Edition Roadster
Een jaar later, in 2007, kreeg de SLR een Roadster-variant met een opvouwbare stoffen kap, die op zijn beurt de basis vormde van een andere speciale 722 Edition: de 722 Edition Roadster. Met de aandrijflijn, het chassis en de aerodynamische veranderingen van de 722 Edition Coupé, samen met het elektrisch bediende vouwdak van de Roadster, werden nog eens 150 auto’s van klanten voltooid.
SLR Stirling Moss Edition
De definitieve versie van de Mercedes-Benz SLR McLaren was de SLR Stirling Moss Edition. Deze roadster met open dak gebruikte dezelfde monocoque van koolstofvezel en 5,5-liter V8-aandrijflijn als de standaard SLR, maar met een dramatisch koetswerk dat rechtstreeks was geïnspireerd op de Mille Miglia 300 SLR uit 1955. Onder de motorkap schuilt de 650 pk 722 Edition-motor. De SLR Stirling Moss Edition is uiterst zeldzaam, met slechts 75 gebouwde auto’s.
Actieve aerodynamica
De SLR was een vroege pionier op het gebied van actieve aerodynamica in straatlegale productieauto’s. Aan de achterkant van de auto zorgt een adaptieve vleugel voor extra neerwaartse druk bij snelheden van meer dan 95 km/u door een positie van 10 graden in te nemen. Maar de achtervleugel doet ook dienst als luchtrem, die bij krachtig remmen vanuit snelheid kantelt tot een hoek van 65 graden voor meer luchtweerstand, terwijl ook de balans van de auto tijdens het remmen meer naar achteren wordt verschoven, voor meer stabiliteit.