Toyota’s nieuwste werkpaard: de nieuwe generatie Land Cruiser
Een stevige 200 kilogram lichter
Voor de Nederlandse markt minder relevant, maar op internationaal niveau is de Toyota Land Cruiser misschien wel het belangrijkste model van Toyota. Dit is de nieuwste generatie van de Toyota Land Cruiser. Meer luxe en ruimte, maar volgens Toyota nog altijd een op-en-top werkpaard.
Voor het eerst op TNGA-platform
Voor het eerst maakt Toyota voor de Land Cruiser gebruik van het nieuwe TNGA-platform, een afkorting van Toyota New Global Architecture. De auto staat op de GA-F-variant van deze TNGA-bodemarchitectuur. Dit modulaire platform geeft ruimte voor het plaatsen van een 4X4-aandrijflijn. Het resulteert ook in een flinke gewichtsreductie, want ten opzichte van de vorige generatie Land Cruiser is deze nieuwe generatie een stevige 200 kilogram lichter.
Diverse rijhulpsystemen
Op de nieuwe Land Cruiser debuteren talrijke nieuwe systemen, denk aan Electronic Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS) of een Multi-Terrain Monitor. Met dat laatste heeft de bestuurder real-time zicht op wat er onder de voorbumper gebeurt. Handig tijdens offroaden. Met het Multi-Terrain Select systeem is de gewenste aandrijving te selecteren.
V6 benzine of diesel
Onder de motorkap lepelt Toyota een twinturbo V6-benzinemotor met 3,5-liter slagvolume of een 3,3-liter V6 twinturbodiesel. Beide motoren zijn leverbaar met een nieuwe tientraps automaat. Of Toyota de Land Cruiser opnieuw naar Nederland haalt, is nog niet bekend. Op grijs kenteken kan het model interessant zijn, helemaal als je zwaarde aanhangers moet trekken. De internationale marktintroductie vindt in ieder geval in de zomer van 2021 plaats.