Suzuki Vitara en Suzuki S‑Cross krijgen mild-hybride techniek
Compacte crossovers vanaf juli leverbaar
De nieuwe 48V Smart Hybrid-aandrijflijn debuteerde onlangs in de Suzuki Swift Sport Smart Hybrid. Vanaf 1 juli 2020 worden ook de Suzuki Vitara en Suzuki S‑Cross met deze mild-hybride aandrijflijn geleverd.
Zo werkt Suzuki 48V Smart Hybrid
Hoe werkt die mild-hybride aandrijflijn die Suzuki ’48V Smart Hybrid’ doopt? Dat leggen we graag even uit. Net als in de Suzuki Swift Sport wordt de 1,4 liter Boosterjet turbobenzinemotor met 129 pk (95 kW) bijgestaan door een geïntegreerde startmotor (ISG) die zijn kracht haalt uit een 48V lithium-ion accu. De 10 kW (14 pk) sterke ISG fungeert als generator en startmotor en ondersteunt de benzinemotor tijdens het accelereren. Bovendien zorgt de ISG voor een hoger maximumkoppel (235 Nm) bij een lager toerental dan voorheen.
AllGrip vierwielaandrijving
Bij zowel de Suzuki Vitara als bij de S‑Cross is de 48V Smart Hybrid-aandrijflijn te combineren met AllGrip vierwielaandrijving. De Suzuki Vitara met mild-hybride aandrijflijn heeft een leeggewicht van 1.140 kilogram. Bij de Suzuki S‑Cross is dat 1.155 kilogram.
Comfort-versie
Ook nieuw: de Comfort-uitvoering krijgt een rijkere uitrusting. Adaptieve cruise control, climate control, DAB+, een regensensor en LED‑koplampen zijn nu standaard. Ook is het Suzuki Safety System standaard op elke Suzuki Vitara en Suzuki S‑Cross met de Smart Hybrid-aandrijflijn. Prijzen van de Suzuki Vitara Smart Hybrid en de Suzuki S‑Cross Smart Hybrid maakt het Japanse merk binnenkort bekend.