De Suzuki Swift vindt zijn oorsprong als de Europese versie van een auto die wereldwijd beter bekend is als de Cultus. Deze auto, die in 1983 op de markt kwam, begon als een ontwikkeling van General Motors. Dat zag er toch geen brood in en verkocht het project aan Suzuki, waar het destijds toch al mee samenwerkte. De door Suzuki verder uitgewerkte productieversie had nog steeds wat General Motors-achtige designtrekjes en werd als rebadgevariant op sommige markten ook door General Motors verkocht. Lees verder



De Suzuki Swift vindt zijn oorsprong als de Europese versie van een auto die wereldwijd beter bekend is als de Cultus. Deze auto, die in 1983 op de markt kwam, begon als een ontwikkeling van General Motors. Dat zag er toch geen brood in en verkocht het project aan Suzuki, waar het destijds toch al mee samenwerkte. De door Suzuki verder uitgewerkte productieversie had nog steeds wat General Motors-achtige designtrekjes en werd als rebadgevariant op sommige markten ook door General Motors verkocht.
Van Swift naar Ignis
De tweede generatie Swift verscheen in 1988 en wist het na enkele facelifts maar liefst tot 2003 uit te houden (wereldwijd zelfs tot 2016). De verkopen waren dan ook goed, nog altijd zie je dit model veel rijden op de Nederlandse wegen. De in 2000 verschenen opvolger was een heel ander soort auto en kennen we in Europa beter als de eerste generatie Suzuki Ignis. Wereldwijd wordt deze Ignis als de eerste generatie Swift beschouwd, want zo heette het model op de meeste markten.
Huidige vorm
In 2004 werd de Ignis afgelost door een model dat wereldwijd en daarmee ook in Europa weer Swift heette. Met dit nieuwe model nam de Swift ook zijn huidige vorm aan als vlotte hatchback met kenmerkende gebogen lichtunits. In 2010 verscheen een nieuwe generatie en het huidige model kwam in 2017 op de markt. Nog altijd heeft de Swift zijn herkenbare vorm van het model uit 2004 behouden.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.242 cm³ |
Max. vermogen | 66 kW (90 pk) |
Bij | 6.000 tpm |
Max. koppel | 120 Nm |
Bij | 4.400 tpm |
Aandrijving | voorwielen (optie: 4WD) |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 9,6 m |
Vermogensrange | 66 tot 105 kW |
Algemeen
Transmissie | 5MT (optie: CVT) |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 5 sterren |
Marktintroductie | maart 2017 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 6 jaar |
Vanafprijs | € 16.799 |
Bijzonderheden | De Swift is met 815 kg uitzonderlijk licht voor een auto in deze klasse. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 175/65 R15 |
L x B x H | 3.840 x 1.735 x 1.495 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 815 kg |
Max. aanh. gew. | 1.000 kg |
Inh. bag. ruimte. | 265 l |
Tankinhoud | 37 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 4,3 l/100km |
CO₂-emissie | 98 g/km |
Energielabel | B |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 11,9 s |
Topsnelheid | 180 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng