Suzuki CEO Toshihiro Suzuki: “EV’s zijn echt niet de enige oplossing”
“Elektrische Suzuki Jimny onwaarschijnlijk”
Toshihiro Suzuki staat als President & Representative Director aan het roer van fabrikant Suzuki. Hij draait dus aan de knoppen, maar vooralsnog draait hij alle knoppen nog niet volledig in de EV-modus. “EV’s zijn echt niet de enige oplossing voor CO2-neutraliteit”, stelt Toshihiro-san.
De juiste oplossingen op de juiste plaats
“We investeren niet alleen in batterij-elektrische auto’s, maar ook in hybrides en auto’s met brandstofmotoren die rijden op brandstoffen zoals CNG, biobrandstof en ethanol. We zullen dus de juiste oplossingen op de juiste plaatsen bieden”, stelt Toshihiro Suzuki.
De kat uit de boom kijken
Als het om elektrische auto’s gaat, dan keek Suzuki de afgelopen jaren een beetje de kat uit de boom. “Toch denk ik niet dat we laat zijn met een EV. Onze kracht zit in compacte auto’s. Concurrenten zijn allemaal begonnen met grote zware elektrische auto’s. Daar ligt niet onze kracht. Met compacte auto’s zijn de verdienmodellen totaal anders. We hebben de tijd nodig gehad om tot een goede business case te komen.”
De juiste oplossing volgens Toshihiro Suzuki
Toshihiro legt dat verder uit: “Onze modellen met brandstofmotoren zijn nu heel efficiënt. Je haalt met gemak 600 kilometer. Als je een EV introduceert is het gewicht altijd een issue. Ook de kosten nemen toe. Dus als je een batterij in een compacte auto stopt, heeft dan flinke invloed op het concurrentievermogen. Je moet goed nadenken over een compacte EV. Daarnaast is het belangrijk dat we aan onze klanten denken. Betaalbaarheid is een belangrijke factor. Voor ons is een actieradius tot 500 kilometer niet belangrijk. Voor ons is 300 kilometer acceptabel. Wij verwachten dat ook de klant goed nadenkt over het gebruik van een EV. Wat ons betreft worden er korte afstanden gereden in elektrische auto’s. Voor de langere afstanden zijn er andere oplossingen.”
Multi-path solution
Suzuki kiest voor een zogeheten multi-path solution, zoals zoveel fabrikanten doen. “We zetten ook in op hybrides, plug-in hybrides, biogas, biobrandstoffen en waterstoftechnologie. Dat doen we omdat de toekomst lastig te voorspelen is. Er zijn gebieden waar EV’s populair zijn, maar in nog veel meer andere gebieden is dat niet nog niet het geval. We bekijken per regio welke aandrijflijnen we inzetten.”
Ook de ontwikkelingen in China zijn van invloed op de plannen bij Suzuki. “Het is ongekend op welke schaal China betaalbare EV’s weet te maken. Dat maakt het voor ons dus extra lastig. Ik denk dat klanten nog steeds afvragen hoe ze een BEV moeten gebruiken in de dagelijkse praktijk. Suzuki moet dus ook nadenken over wat het beste is voor klanten en daarin de klant ondersteunen.”
Andere elektrische Suzuki-modellen
Suzuki had eerder aangekondigd dat er voor 2030 vijf BEV’s op stapel staan. De vraag is alleen of die allemaal gaan komen, nu er sprake is van een verkoopdaling van BEV’s. Gelukkig kan Suzuki de kosten drukken met Toyota en Daihatsu. De drie merken hebben gezamenlijk een EV-platform ontwikkeld. De Suzuki e Vitara is de eerste auto van Suzuki die op dat platform wordt gebouwd. Naar verwachting wordt de eerstvolgende elektrische Suzuki een model van het formaatje Swift.
Topsecret!
We vragen Takahiko Hashimoto, managing officer BEV Solutions, naar een Suzuki e Swift. Hashimoto-san begint daarop ontzettend hard te lachen. “Goede vraag, dat is topsecret.”
Overleven
En een elektrische Suzuki Jimny? Suzuki’s CEO Toshihiro zegt: “Met een zware batterij haal je de beste eigenschap van de Jimny weg. De core strength van het model is namelijk dat het gewicht van de Jimny perfect is. Als we de Jimny willen blijven voeren, dan zijn hybridetechnologie en biobrandstoffen misschien de betere oplossing in plaats van BEV. Ook nu laten we ons leiden door wat de e Vitara gaat bereiken. We volgen de BEV-ontwikkelingen op de voet. We houden wel vast aan de investering van 30 miljard euro in batterij-elektrische auto’s, ook al neemt de vraagt nu wat terug. Achter de schermen ontwikkelen we op hoog tempo door, zodat we klaar zijn om op een juist moment in te spelen op de markt. De ontwikkelingen van andere aandrijflijnen gaan in parallel. Om te overleven moeten we dit doen.”