Subtiele update voor Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio
Topmodellen in het nieuw
Alfa Romeo geeft de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio een subtiele update. De 510 pk sterke topmodellen hebben nieuwe rijassistentiesystemen (ADAS), kunnen autonoom rijden volgens niveau 2, hebben een nieuw infotainmentsysteem met online diensten, touchscreen en volledig nieuwe Human Machine Interface (HMI). Ook zijn er nieuwe kleuren leverbaar.
2,9-liter V6
De 2020 Giulia en Stelvio Quadrifoglio hebben nog altijd de volledig van aluminium gemaakte 2,9 V6 biturbo-motor met 510 pk en 600 Nm, gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie. De V6-motor ademt uit via vier sportuitlaten of via een optionele, nieuwe Akrapovič-uitlaat gemaakt van titanium en carbon.
Nieuwe middenconsole
Ook nieuw is de middenconsole. Die biedt nu meer opslagruimte. Ook het stuur en de met leer beklede versnellingspook zijn nieuw, evenals de veiligheidsgordels die naast klassiek zwart, nu ook verkrijgbaar zijn in rood. Een nieuw infotainmentsysteem met een centraal touchscreen van 8,8 inch, connected services en een nieuw interfaceontwerp moet het gebruiksgemak verhogen.
Prestatiepagina’s
Nieuwe functies op de Quadrifoglio-modellen zijn onder meer prestatiepagina’s waarop de bestuurder informatie over de temperaturen van de belangrijkste mechanische componenten tot koppelafgifte, turbodruk en verbruik in realtime kan inzien. Tot slot zijn de Giulia en Stelvio Quadrifoglio voorzien van nieuwe LED-achterlichtclusters en gloednieuwe 21-inch wielen.
ADAS-technologieën
De belangrijkste ADAS-technologieën in de Quadrifoglio MY2020 zijn:
Lane Assist: detecteert wanneer het voertuig zonder inschakeling van de richtingaanwijzer de rijstrook dreigt te verlaten en waarschuwt de bestuurder zowel visueel als met lichte druk in het stuurwiel. Dit laatste is bedoeld om de bestuurder actief aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
Active Blind Spot Assist: detecteert naderende voertuigen in de achterste dode hoeken en voert indien nodig een stuurcorrectie uit om een botsing te voorkomen.
Active and Intelligent Cruise Control: regelt automatisch de snelheid van het voertuig om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. In samenwerking met het verkeersbordherkenningssysteem kan de ingestelde snelheid ook automatisch worden aangepast aan heersende snelheidsbeperkingen. Het systeem maakt daarbij gebruik van een ingebouwde camera. Deze herkent verkeersborden, projecteert ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de actuele snelheidslimiet. Vervolgens wordt de bestuurder geadviseerd de snelheid aan te passen aan de limiet die door het systeem wordt afgelezen: als de bestuurder akkoord gaat, wordt de cruise control automatisch ingesteld op de nieuwe snelheidsbeperking.
Traffic Jam and Highway Assist: als aanvulling op de rijbaanbewakings- en actieve cruise control-functies monitoren deze systemen ook of de auto in het midden van de rijstrookbaan blijft tijdens filevorming (file-assistent) of bij snelweggebruik (snelwegassistent), terwijl ze tevens de snelheid regelen op basis van de actuele snelheidslimieten.
Driver Attention Assist: detecteert verschijnselen die erop duiden dat de bestuurder zijn aandacht lijkt te verliezen en waarschuwt hem/haar indien nodig.
Nieuwe kleuren
Er zijn vier kleurcategorieën: Competizione, Metallic, Pastel en Heritage. De nieuwe Heritage-kleuren zijn: Rosso 6C Villa d’Este, Ocra GT Junior en Verde Montreal. De laatste tint is een eerbetoon aan een van de iconen van het merk, de Alfa Romeo Montreal, die 50 jaar geleden werd gelanceerd.