
Skoda Fabia: helemaal nieuw, aanzienlijk groter en slimmer dan ooit
Marktintroductie in november 2021 - 55 FOTO'S!
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

In 22 jaar tijd zijn er maar liefst 4,5 miljoen Fabia’s gebouwd. Skoda introduceert nu de vierde generatie van de Fabia. Opnieuw is het model ietsje gegroeid. Ook de wielbasis is toegenomen. De nieuwe Skoda Fabia is daardoor ruimer dan ooit! De Nederlandse marktintroductie is in november 2021.
Grote Fabia
Voor het eerst is de nieuwe Skoda Fabia langer dan 4 meter (4,11 m). Ook in de breedte is de Fabia gegroeid (+5 cm). De wielbasis komt nu zelfs uit op 2,56 meter, uitzonderlijk veel voor een auto in het B-segment. Saillant detail: de vorige Fabia had al de grootste bagageruimte in zijn klasse. Dat is nu opnieuw het geval, want de inhoud is gegroeid naar 380 liter (+50 liter). Met neergeklapte achterbank ontstaat zelfs 1.190 liter.
Slimme Fabia
Naast ruimer is de nieuwe Skoda Fabia ook wat slimmer geworden. Hij heeft nu ook actieve aerodynamica. De luchtopening onderin de bumper kunnen bijvoorbeeld automatisch worden afgesloten op momenten dat er minder koeling nodig is. Ook de compacte zijspiegelkappen en aerowielen dragen bij aan verlaging van de luchtweerstand. Skoda levert overigens wielen in de maat 14- tot 18-inch.
Touchscreen tot wel 9,2-inch
Het interieur onderging een stevige metamorfose. Direct in het oog springt het centrale touchscreen met een maximale beelddiagonaal van 9,2-inch (Amundsen). Standaard heb je een 6,5-inch touchscreen (Swing), daarboven positioneert Skoda het Bolero-systeem met 8-inch touchscreen.
Swing en Bolero
Bij ‘Swing’ is digitale radio en vier speakers inbegrepen. ‘Bolero’ gaat een stap verder met Bluetooth voor handsfree bellen en surround sound speakers. Via Wireless Smartlink zijn smartphones draadloos te koppelen en kan er gebruik worden gemaakt van Apple CarPlay of Android Auto. Met de optionele Phone Box zijn smartphones draadloos te laden.
Amundsen
Het topsysteem Amundsen met navigatie (inclusief ondersteuning van online data) en een wifi-hotspot is te bedienen via een 9,2 inch touchscreen, en met gebaren. De stemassistent ‘Laura’, die 15 talen verstaat, is optioneel. Navigatiekaarten zijn op te slaan op een harddisk, het updaten gebeurt online.
Virtual Cockpit
Een Virtual Cockpit met 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en vijf weergavemogelijkheden is ook een primeur voor de Fabia. Het digitale instrumentenpaneel toont diverse informatie, bijvoorbeeld informatie over artiesten en logo’s van radiostations, maar ook als een contactpersoon belt, wordt de foto van de beller zichtbaar op het display.
Ook leverbaar in de Fabia
Een optioneel multifunctioneel stuurwiel, climatronic airconditioning met twee klimaatzones, sfeerverlichting, een verwarmbaar stuur en voorruitverwarming is ook allemaal leverbaar in de nieuwe Skoda Fabia.
De handigheidjes
Simply Clever-oplossingen heeft het B-segment model ook. De rugleuning van de passagiersstoel is bijvoorbeeld neerklapbaar en de zonwering van het panoramadak is uitneembaar. Onder de afdekking van de bagageruimte is een flexibel en afneembaar opbergcompartiment opgenomen, handig voor bijvoorbeeld jassen. De passagiers achterin kunnen smartphones opbergen in vakjes, die in de rugleuning van de voorstoelen zijn geïntegreerd. De leesverlichting achterin is ook door de bestuurder in te schakelen en het model heeft ook een uitneembare bekerhouder.
USB C-poorten
Standaard beschikt de nieuwe Skoda Fabia over twee USB-C aansluitingen aan boord. Optioneel is dit uit te breiden tot zelfs vijf aansluitingen, waarbij in dat geval heel handig één ervan geïntegreerd is in de achteruitkijkspiegel. Zo wordt het aansluiten/opladen van een dashcam extra makkelijk.
Rijhulpsystemen
Skoda bouwt de nieuwe Fabia op het MQB-A0-platform, waarop meerdere B-segment modellen van het Volkswagen-concern staan. Het platform maakt het ook mogelijk om extra rijhulpsystemen toe te passen. De Fabia is bijvoorbeeld leverbaar met Travel Assist waarbij de systemen Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Assist met elkaar samenwerken om de Fabia bij snelheden tot 210 km/u automatisch afstand te laten houden tot voorliggers én de auto daarbij binnen de wegmarkeringen te houden.
Zelfstandig inparkeren
De auto kan zich ook zelfstandig inparkeren. Manoeuvre Assist detecteert bij inparkeren eventuele obstakels en kan op basis daarvan automatisch een remactie uitvoeren. Ook nieuw voor de Fabia: verkeersbordherkenning en Front Assist met vooruitziende voetgangers- en fietsersbescherming.
EVO-benzinemotoren
Skoda heeft twee benzinemotoren in de aanbieding: een 1.0 TSI met 95 of 110 pk. De Fabia 1.0 TSI met 95 pk beschikt standaard over een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De krachtigere 110 pk versie heeft een handgeschakelde zesbak of optioneel een zeventraps DSG-automaat. Skoda trapt overigens af met een hatchbackversie. Een Fabia Combi komt naar verwachting pas rond 2023 of zelfs nog later. Van de Fabia verschijnt ook een extra luxueuze Monte Carlo-uitvoering, alleen is nog niet zeker of die ook naar Nederland komt. Alles hangt af van de prijs, want Skoda wil de Fabia hoe dan ook blijven positioneren aan de onderkant van het B-segment, zodat er geen kannibalisme ontstaat met de iets grotere Scala. Die schurkt tegen het C-segment aan.





















































