Santander investeert 1,3 miljoen euro in Caterham
Verkoop in buitenland stimuleren, hogere productiecapaciteit
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Santander Corporate & Commercial pompt in totaal 1,15 miljoen pond – omgerekend 1,28 miljoen euro – in de Britse sportautobouwer Caterham. Met het geld gaat Caterham de overzeese verkoop stimuleren en de productiecapaciteit verbeteren. Dat laatste is noodzakelijk, omdat de levertijden voor een nieuwe Caterham vrij lang zijn.
Sinds 1973
Caterham is gevestigd in het Britse Kent en heeft nog een grote vestiging in Sussex verkoopt al sinds 1973 de Seven, geïnspireerd op de Lotus 7 van Lotus-oprichter Colin Chapman.
Loyale klantengroep
“Caterham blijft groeien, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in het buitenland, en we zijn erop gebrand om in te spelen op deze sterke vraag”, zegt Trevor Steel, CFO bij Caterham. “We hebben een loyale klantengroep die de auto’s waardeert vanwege de techniek, het klassieke design en de rijervaring. De nieuwe samenwerking met Santander luidt een opwindend nieuw tijdperk in de geschiedenis van Caterham Cars in.”
Netwerk uitbreiden
Caterham verkoopt de Seven-modellen wereldwijd, toch blijft het Verenigd Koninkrijk de grootste markt. Nieuwe landen waarin het merk actief is geworden zijn Taiwan en Columbia. “We zijn erg blij dat we deze Britse fabrikant kunnen ondersteunen nu het merk investeert in verdere groei. Het is duidelijk dat het managementteam zeer spannende plannen heeft voor het bedrijf en we zijn vereerd dat we hen internationaal kunnen helpen uitbreiden”, aldus Jeff Clark, International en Working Capital Director bij Santander Corporate & Commercial.
Levertijd
In juni schreef AutoRAI.nl nog dat Caterham dit jaar verwacht opnieuw de 600 orders te passeren. In 2017 verkocht het bedrijf een recordaantal van 667 auto’s. Die populariteit heeft ook een keerzijde. Wie een EU spec-auto wenst, moet rekening houden met aflevering in het derde kwartaal van 2019 of zelfs nog later.
Beperkt gamma dankzij WLTP
Buiten het Verenigd Koninkrijk verkoopt Caterham alleen nog de Seven 275 en de Seven 485. De Seven 165 en Seven 355 zijn vanwege de nieuwe EU emissieregels waarbij de WLTP-meetmethode de NEDC-meetmethode heeft vervangen uit het gamma gehaald. De 165 en 355 worden op de korte en middellange termijn ook niet leverbaar. In Nederland zijn dus alleen de 275 en 485 nieuw te bestellen. Dat bestellen kan overigens in Houten, waar de importeur van Caterham zit: Van Der Kooi Sportscars. De Nederlandse prijs van een Seven 275 begint inclusief belastingen bij ongeveer 52.000 euro.