Dit doet Salvage Transport Incident
Achter de schermen een belangrijke speler
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Bij sommige ongelukken op de drukke Nederlandse wegen wordt Salvage Transport Incident (STI) van de instantie Incident Management ingeschakeld. Wat doet STI eigenlijk?
Ongeluk 15 oktober op A16
Op de A16 ging het 15 oktober in de avondspits goed mis. Een tankwagen kantelde na een botsing met een andere vrachtwagen en een bestelwagen. Er lekte vervolgens brandbare vloeistof uit de wagen. De bestuurder van de Nederlandse vrachtauto werd door omstanders uit zijn auto gehaald. Hij maakt het naar omstandigheden goed. De A16 richting Rotterdam werd wel afgesloten met als gevolg ellenlange files, ook vanuit de richting Rotterdam naar Breda. Door de omvang van het ongeluk werd Salvage Transport Incident (STI) ingeschakeld. Hier het antwoord wat STI precies doet.
#A16 Voor de beeldvorming van het ongeval met de gekantelde #tankwagen pic.twitter.com/2AZOkP8mTi
— Brandweer ZHZ (@BrandweerZHZ) October 15, 2018
Grootschalige of complexe vrachtwagenincidenten
“Bij grootschalige of complexe vrachtwagenincidenten worden STI-deskundigen ingeschakeld”, zo meldt het overheidsorgaan Incident Management. Het ongeluk op de A16 was van complexe aard, vandaar dat STI werd ingeschakeld. Medewerkers van STI hebben veel kennis op het gebied van voertuigtechniek, lading, milieu en infrastructuur. Ze hebben een speciale opleiding gevolgd om in te kunnen spelen op de meest complexe situaties.
Centraal Meldpunt Vrachtautoberging
Incident Management: “STI-deskundigen adviseren de wegbeheerder en de hulpverleners bij ongevallen met vrachtauto’s over de berging. Hiervoor wordt een expert vanuit verzekeringsexpertise voor lading, voertuig en milieuschade ingezet. Deze expert adviseert over de wijze van bergen op basis van een kosten- en belangenafweging van de schade versus het maatschappelijk belang. De STI-deskundige wordt gelijktijdig met de berger ingezet door het Centraal Meldpunt Vrachtautoberging (CMV).”
Tankwagen met brandbare vloeistof gekanteld op A16 [+foto]
–> https://t.co/UQVNyP55CV#A16 #tankwagen #Rotterdam pic.twitter.com/MHUmalK94B
— Transport Online (@transportonline) October 15, 2018
Gemachtigd
Weet dat de STI-deskundige gemachtigd is namens het verbond van verzekeraars. De deskundige wordt bovendien erkend door de brancheverenigingen, zodat er na afloop geen discussie ontstaat over de te vergoeden kosten van schade. De STI-deskundige maakt een rapport op van alle incidenten waar hij advies over geeft.
Risico op extra schade
Soms kan een STI-deskundige niet bij een ongeval aanwezig zijn. “Bij alle incidenten, waarbij versneld of uitgesteld wordt geborgen – bijvoorbeeld bij risico op extra schade – of waar één van deze werkwijzen wordt overwogen, wordt – in geval de STI-deskundige niet ter plaatse is – door de wegbeheerder contact opgenomen met de STI-deskundige”, stelt Incident Management.