Roetfilter – Alles wat je moet weten
Een uitstoot verlagend auto-onderdeel
Dieselauto’s moeten in Europa verplicht een Diesel Particle Filter hebben: een roetfilter. Een dieselmotor stoot namelijk schadelijke roetdeeltjes uit. Een roetfilter filtert het roet uit de uitlaatgassen. Maar hoe werkt een roetfilter en wanneer is hij aan vervanging toe?
Waarom heeft een auto een roetfilter?
In het uitlaatsysteem van een dieselauto zit een roetfilter. Dit filter vangt roetdeeltjes op die erg schadelijk zijn voor het milieu, maar ook voor mensen. Deze deeltjes zorgen namelijk voor een hoop fijnstof in de lucht, wat bij mensen kan leiden tot ernstige gezondheidsklachten.
Wat is een roetfilter precies?
Moderne dieselauto’s hebben daarom een roetfilter. Na verloop van tijd raakt een roetfilter verzadigd. Een dieselauto heeft vaak een klein meetinstrument in het uitlaatsysteem, dat meet of dit het geval is. De temperatuur in het roetfilter wordt dan vervolgens flink verhoogd, zodat de roetdeeltjes in as veranderen. Dit proces wordt regenereren genoemd. Als een filter leeg is, kan het weer nieuwe deeltjes opvangen. Moderne roetfilters vangen 30 tot 95% van de schadelijke deeltjes op. Er zijn tegenwoordig ook benzineauto’s die een speciale filter in het uitlaatsysteem hebben: een Gasoline Particulate Filter.
Slijten van het roetfilter
Een roetfilter slijt minder snel als je vooral lange afstanden op de snelweg rijdt. Op deze manier wordt het regeneratieproces op z’n best uitgevoerd. Als je alleen kleine stukjes rijdt met een auto — bijvoorbeeld in de stad — dan wordt een auto niet warm genoeg om de roetdeeltjes in as te veranderen.
Roetfilter vervangen
Mocht een filter versleten zijn, dan kan een garage hem voor je schoonmaken. Biedt dat geen oplossing, dan moet een roetfilter vervangen worden. Dat is een dure klus: reken op minimaal 1.000 euro aan kosten. Mocht een filter nog gereinigd kunnen worden, dan kom je weg met 500 euro aan reinigingskosten. Af en toe een extra lange rit op de snelweg maken loont dus.
Lees ook: