Rijtest Nissan X-trail 1.6 DIG-T 163
Scherpe haarspeldbochten, knalgroene Alpenweiden, een helblauwe lucht waartegen massieve rotspieken scherp afsteken. Dat is het decor waarin we de Nissan X-trail met 1.6 DIG-T-motor aan de tand kunnen voelen. Is deze 163 pk turbomotor een goede partij voor de forse Nissan, ook in de bergen?
Asfaltvreter
Nissan heeft 3 crossovers: de compacte Juke, de Qashqai in het midden en de grotere X-trail. Allemaal zijn ze met dezelfde DIG-T-benzinemotor leverbaar. De 120 kW (163 pk) turbomotor maakt van de Juke een lekker sportkarretje en van de Qashqai een gretige asfaltvreter.
Comfort voorop
En van de X-trail? In de X-trail ontdekken we de DIG-T 163 als een aangenaam soepele motor. Hij loopt heerlijk stil en heeft genoeg power om de SUV vlot te versnellen. Waar de Qashqai en Juke duidelijk sportieve trekjes krijgen van de turbomotor, staat bij de X-trail het comfort voorop.
Gemak
Het gemak waarmee de auto zich laat rijden en de geringe geluidsproductie dragen daaraan bij. De auto en motor zijn in balans – geen moment kom je kracht tekort. Het verbruik bedraagt een fraaie 6,2 liter per 100 km (opgave Nissan).
Op scherp
Met de DIG-T zet Nissan de nieuwe X-trail op scherp, want een benzinemotor was er nog niet voor dit model. Terwijl juist de X-trail-koper vaak particulier is (met caravan) en daarom de voorkeur geeft aan een benzineauto die bij lagere kilometrages voordeliger is. Het trekgewicht bedraagt maximaal 1.800 kilo. Dus dat zit ook wel snor. De X-trail is er vanaf 28.250 euro.
[gallerij-1]