Review – Mercedes-Benz EQB (2022)
Duurzame zevenzitter
SUV’s zijn nog altijd razend populair. Mercedes-Benz maakt hier handig gebruik van en introduceert een elektrische variant van de GLB: de EQB. Deze muisstille SUV biedt – net als de GLB – plek aan zeven personen en dat maakt deze EV vrij uniek. In deze review vertellen we je over onze eerste ervaring met de Mercedes-Benz EQB.
Mercedes-Benz EQ
Mercedes-Benz is in rap tempo zijn modellengamma aan het elektrificeren. Het begon in 2019 met de EQC, maar daarna bleef het even stil. Het echte elektro-offensief is dit jaar losgebarsten. Das Haus introduceert het ene na het andere elektrische model, met als hoogtepunt het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz, de EQS, wat in feite een elektrische S-Klasse is.
GL-Klasse
In 2021 hebben we ook voor het eerst kennis gemaakt met de compacte EQA en nu is het tijd voor de volgende emissieloze SUV, de EQB. In tegenstelling tot de statige EQS, zijn de EQA, EQB en EQC grotendeels gebaseerd op bestaande benzinemodellen van Mercedes-Benz. In dit geval GL-Klasse modellen, zoals de GLA, GLB en GLC. Deze modellen staan op het MFA2-platform, dat geschikt is voor elektrificatie.
419 kilometer
In de EQB ligt dus geen benzine- of dieselmotor, maar een accupakket en elektromotoren. De accucapaciteit bedraagt – net als in de EQA – 66,5 kWh, waarmee de EQB in theorie 419 kilometer elektrisch moet kunnen afleggen op een volle acculading (WLTP).
Laden
Thuisladen of bij een openbare laadpaal kan tot 11 kW en DC-snelladen tot maximaal 100 kW. Prima cijfers, maar met de EQS heeft Mercedes-Benz aangetoond dat ze techniek in huis hebben waardoor dat allemaal nog wat sneller kan. De EQS kan namelijk snelladen met een laadsnelheid tot 200 kW. Gelukkig kan de EQB het pieklaadvermogen van 100 kW lang vasthouden en bedraagt de laadtijd van 10-80 procent acculading zo’n 30 minuten.
Best vlot
Voorlopig komt de EQB als 230 pk en 390 Nm sterke 300 4Matic en als 292 pk en 520 Nm sterke 350 4Matic op de markt. Of er later nog een 250 versie komt – zoals ook van de EQA leverbaar is – is nog niet duidelijk.
De EQB 300 4Matic sprint in 8 tellen naar 100 km/h en de 350 4Matic heeft daar slechts 6,2 seconden voor nodig. Best indrukwekkend voor een zevenzitter. De topsnelheid van beide varianten ligt op 160 km/h.
Afmetingen
De EQB is feitelijk gewoon een elektrische GLB en de afmetingen zijn dan ook praktisch hetzelfde. De EQB heeft dezelfde zijn lange wielbasis (2.829 mm) en is 1,83 meter breed en 1,66 meter hoog. Hij is wel een paar centimeters langer, omdat de achterbumper wat verder uitsteekt.
LEES MEER: Autotest Mercedes-Benz GLB
Design
Hij heeft namelijk ten opzichte van de GLB een gewijzigd exterieur, met onder andere nieuwe bumpers. De achterlichten zijn verbonden met een led-strip en de kentekenplaat zit niet meer op de achterklep, maar is naar beneden verplaatst in de nieuwe achterbumper.
Vooraan zijn de vierkante koplampen verdwenen, en in plaats daarvan zitten gestroomlijnde lampen die via een led-strip over de grille met elkaar verbonden zijn. De traditionele grille van de GLB heeft plaatst gemaakt voor een dichte kunststof grille. De elektromotoren hebben minder koeling nodig dan een traditionele brandstofmotor, waardoor een ouderwetse grille onnodig is. De nieuwe grille zorgt bovendien voor verbeterde aerodynamica. Mercedes-Benz heeft de EQB zo toch een eigen smoel weten te geven, ook al deelt de EQB zijn basis met de GLB.
Vijf- of zevenzitter
Ook in de EQB krijg je standaard vijf zitplaatsen, maar tegen een meerprijs installeert Mercedes-Benz een derde zitrij met twee extra zitplaatsen. Dat maakt hem best bijzonder, want er zijn eigenlijk haast geen elektrische 7-zitters te koop.
De Duitsers hebben optimaal gebruik weten te maken van de hoekige carrosserie – want er is binnenin veel ruimte – maar helemaal achterin zitten alleen mensen die kleiner dan 1,65 meter zijn comfortabel.
LEES MEER: Autotest Mercedes-Benz EQA
Elektrische pakezel
Optioneel installeert Mercedes-Benz een achterbank die over een afstand van 14 centimeter kan verschuiven. Zo kun je kiezen voor extra beenruimte voor je passagiers of 190 liter extra bagagevolume.
Aan bagageruimte is er sowieso geen gebrek: als vijfzitter biedt de SUV ruimte aan 495 tot 1.710 liter bagage en met zeven zitplaatsen blijft er 465 tot 1.620 liter over. Dat is in beide gevallen zo’n 100 liter minder dan in de GLB, maar je moet nog steeds flink je best doen om de bagageruimte volledig te vullen.
Niets te klagen
Het zal je niet verassen dat het dashboard van de EQB sterk lijkt op de cockpit van de GLB. Er is eigenlijk geen verschil. Dat is gelukkig goed nieuws, want in onze GLB-review hadden we niets te klagen achter het stuur.
Het interieur ziet er fraai uit, de ergonomie is goed voor elkaar en het Mercedes-Benz User Experience (MBUX) multimediasysteem laat zich prettig bedienen. Uiteraard heeft het systeem wat extra menu’s waar je informatie over de elektrische aandrijflijn kunt bekijken, maar verder is het interieur met rust gelaten.
Rijervaring
De GLB kennen we als een zeer comfortabele SUV, maar de EQB doet er nog een schepje bovenop. De geruisloze en soepele aandrijflijn zorgt voor nog meer verfijning en rijplezier. Het accupakket zorgt voor een hoop extra gewicht, maar daar heb je in bochten niet enorm veel last van.
De elektromotoren krijgen bovendien alle 2.175 kilo’s moeiteloos in beweging. Je zit nooit zonder vermogen en je kunt altijd vol vertrouwen vlug even iemand inhalen. De hoge SUV koop je niet voor zijn dynamische rijgedrag, maar als je toch in een sportieve bui bent kun je met de EQB 350 4MATIC bij ieder stoplicht een hoop auto’s achter je laten. In een GLB hoef je dat niet te proberen.
Conclusie
De EQB is een praktische en degelijke elektrische SUV. Er zijn nog maar weinig elektrische zevenzitters te koop, wat hem extra interessant maakt. De elektrische aandrijflijn zorgt voor nog meer comfort en er is altijd voldoende power achter de hand. Het laadvermogen en de actieradius zijn prima, maar niet zo indrukwekkend als bij de EQS het geval is. De prijzen beginnen voor de vijfzitter vanaf 64.031 euro.