Review – Kia XCeed 1.5 T-GDi (2023), hij wordt steeds leuker
Groen bezig!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Kia Ceed is een doorslaand succes en ook als XCeed – de verhoogde variant – is de auto een populaire keuze onder autokopers. Nu de Kia XCeed een vrij uitgebreide facelift krijgt, is het moment daar om opnieuw in de XCeed te stappen. Want wat heeft deze C-segment hatchback op hoge poten anno 2023 allemaal te bieden?
Kia Ceed populaire auto in line-up
Op Europees niveau was de line-up van Ceed-modellen vorig jaar de bestseller van het merk, met in totaal 137.347 registraties. Een populaire auto dus in het C-segment, of moeten we zeggen het Ceed-segment? Hoe dan ook: de Kia Ceed is er in verschillende carrosserievarianten: van reguliere vijfdeurs hatchback tot stationwagon en van XCeed crossover tot Proceed, een lifestyle-estate. De XCeed is verreweg een van de populairste carrosserievarianten in de line-up, waarschijnlijk door het stoerdere design en – hoe kan het ook anders? – de hogere zit.
Kia XCeed 2023
In september 2022 begon de productie van de vernieuwde Kia XCeed. Waaraan kun je deze auto herkennen? Onder meer aan het nieuw ontworpen front met aangescherpte koplampen en geïntegreerde full-led-mistlampen, een smallere tiger-nose grille en grotere luchtinlaten. Ook de bumper aan de achterkant is opgefrist, maar het zijn vooral de nieuwe achterlichten, andere diffuser en skidplates die hier opvallen.
Wat heeft de Kia XCeed 2023 allemaal te bieden? – REVIEW – AutoRAI TV
Digitaal instrumentencluster
In het interieur debuteert een 12,3-inch digitaal instrumentencluster met nieuwe graphics. Ook nieuw: een glanzend zwart paneel rondom de versnellingspook en een nieuwe achteruitkijkspiegel met slanke randen. Kies je een sportievere GT-Line of GT-PlusLine, dan krijg je sportievere accenten, zoals zwarte accenten, sportstoelen, een D-shaped stuurwiel en diverse GT-Line logo’s. Een ding valt meteen op: de ergonomie aan boord van deze Kia is dik in orde. Er zijn nog veel fysieke knoppen om de meeste functies te bedienen en dat werkt wel zo prettig.
1.5 T-GDi met 160 pk
Het klopt dat Kia van de XCeed een plug-in hybride levert, maar de praktijk leert dat kopers toch liever voor de benzineversie gaan, in het bijzonder voor de extra sterke 1.5 T-GDi met 160 pk. Mensen laten daar graag een 1.0 T-GDi met 120 pk voor staan. De eenliter heeft een geremd aanhangergewicht van 1.000 kilogram, terwijl de 1.5 T-GDi met 160 pk geremd 1.410 kilogram aan de haak kan slaan.
DynamicLine is het minimum
Dat niet alleen: de 1.5 T-GDi is ook de fijnere aandrijflijn, maar daar betaal je anno 2023 wel wat voor. Rijden in een Kia XCeed 1.0 T-GDi kan vanaf 30.195 euro, maar die variant (ComfortLine) laat je liever staan. Want het 10,25-inch full map navigatiesysteem met UVO Connect en Kia Live Services ontbreekt. Die krijg je pas vanaf het tweede uitrustingsniveau DynamicLine. Kost dat? Minimaal 32.195 euro.
1.5 T-GDi ook met DCT7-automaat verkrijgbaar
De Kia XCeed 1.5 T-GDi wordt in de basis al als DynamicLine geleverd en heeft een prijskaartje van minimaal 34.195 euro. Die prijs geldt dan wel voor de variant met handgeschakelde zesbak. De voorkeur heeft de DCT7-automaat met dubbele koppeling die ook in deze Kia XCeed de hoofdrol heeft. De automaat is weer 2.000 euro duurder. Zo loopt de prijs op en op. De auto waarin wij rijden kost minimaal 40.195 euro. Veel geld, maar voor een rijk uitgeruste C-segmenter tegenwoordig niet meer dan normaal. Want ook voor een doodnormale gezinsauto als deze XCeed mag je al bijna 8.000 euro aan BPM aftikken. Welkom in Nederland, waar zelfs het kopen van een XCeed een uitdaging is geworden.
De aandrijflijn
Nog even terugkomend op de 1.5 T-GDi. De 1.482 cc grote viercilinder levert 160 pk (117,5 kW) bij 5.500 toeren per minuut en maximaal 253 Nm aan trekkracht tussen 1.500 en 3.500 toeren per minuut. Het blok heeft dus vooral onderin lekker veel trekkracht, waardoor doorhalen tot ver boven de 6.000 toeren per minuut niet heel veel zin heeft.
Normal of Sport
Er is keuze uit een normale rijstand of een Sportstand. In die laatste rijmodus schakelt de DCT7-automaat een verzet terug, houdt het systeem versnellingen langer vast en is de gasrespons direct agressiever. Best leuk natuurlijk, maar de Kia XCeed laat zich liever wat rustiger rijden. Wie zijn best doet, kan gemiddeld 1 op 15 halen.
Liever wat meer power?
De prestaties zijn verder prima. Van 0 naar 100 km/u kost 9,2 seconden en de topsnelheid komt uit op 208 km/u. Liever meer power? Opteer dan voor de 1.6 T-GDi DCT7 met 204 pk en 265 Nm levert, goed voor een 0-100-tijd van 7,5 seconden en een top van 220 km/u. Kosten: 46.995 euro. Ai! De overheid kan dan 11.626 euro bijschrijven op de BPM-rekening. Naast de verbrandingsmotoren levert Kia ook een XCeed PHEV, voorzien van een 103 kW/141 pk sterke 1.6 GDi PHEV DCT6. Deze plug-in hybrideversie kan maximaal 48 kilometer geheel elektrisch rijden op een acculading.
Celadon Spirit Green
Krijg je Kermit de Kikker-vibes bij het zien van deze Kia? Dan komt dat vast door de exterieurkleur Celadon Spirit Green. Het staat hem oprecht erg leuk en keer op keer als je de auto ziet staan, verschijnt er direct een glimlach op het gezicht. Sowieso levert Kia toffe kleuren, zoals Blue Flame en New Infra Red. Uiteraard zijn kleuren als wit, grijs en zwart ook verkrijgbaar, maar durf eens te gaan voor een knallend kleurtje. De wereld fleurt er direct van op.
Hoe rijdt de Kia XCeed?
Goed, je weet nu wat de Kia XCeed allemaal te bieden heeft en wat de Zuid-Koreaanse fabrikant heeft aangepast om de crossover weer actueel te maken. Maar één vraag hebben we nog niet beantwoord: hoe rijdt de Kia XCeed? Het is een echte allemansvriend. Dat was ie al, maar na de facelift nog meer. Kia heeft het recept op diverse punten bijgepunt waardoor het eindresultaat nog meer klopt dan voorheen. Het onderstel biedt een mooie mix van dynamiek en comfort en ook het stuurgevoel is vrij goed voor elkaar. De geluidsisolatie in de wielkasten kan absoluut beter, maar het totale plaatje klopt. Om hem om smaak te brengen – zie deze XCeed GT-Line als voorbeeld – moet je helaas best wat betalen, maar daar krijg je dan wel een complete en fijn rijdende auto voor terug.
Conclusie Kia XCeed review
De Kia XCeed is een fijne allrounder, na alle aanpassingen nog meer dan ooit. We kunnen de 1.5 T-GDi van harte aanraden. De krachtbron heeft net wat meer ‘swung’ en dat rijdt gewoon extra prettig. In standje ‘Normaal’ moet je best trappen om de auto op snelheid te krijgen, maar in standje ‘Sport’ is dat ‘luie effect’ compleet weg. Dan reageert de aandrijflijn juist gretig op het gas. Voor veertig mille koop je tegenwoordig ook een BEV, denk maar aan de nieuwe Kia Niro EV. Maar nog niet iedereen zit op een auto met stekker te wachten. Voor die mensen is deze Kia XCeed een prima en verrassend leuke oplossing. En in deze kleur ben ook jij lekker ‘groen’ bezig.