Review – Kia EV6 – Kia flikt het weer
Dé elektrische auto van het moment
Dé elektrische auto van het moment is geen Tesla, maar een Koreaan. Twee eigenlijk: De Hyundai IONIQ 5 en de Kia EV6. Met die eerste gingen we al eerder op stap, nu is het tijd voor de EV6.
Kia EV6 review
Kia scoort al een aantal jaar flink met de e-Niro en met de EV6 zullen de Koreanen het succes ongetwijfeld voortzetten. De EV6 is een compromisloze elektrische auto, in tegenstelling tot de Niro, die je ook met benzinemotor kunt krijgen. Hij staat nog maar net in de showroom, toch zie je de EV6 al veel rijden. Het futuristische model van Kia is populair, dat kunnen we wel stellen. Waarom? Zijn looks en specificaties zijn indrukwekkend.
Looks
Hij is laag, breed en behoorlijk groot. Met een lengte van 4,68 meter en een paar booskijkende koplampen maakt hij flink indruk. Parkeer hem bij de supermarkt en je zult gegarandeerd een paar vragen van nieuwsgierige voorbijgangers moeten beantwoorden. Een ander opvallend detail: de LED-lichtbalk, die aan de achterzijde de spoiler vormt. Studenten van de Rietveld Academie kunnen meerdere afstudeeropdrachten uit deze auto halen.
Tikkeltje traag
Het interieur oogt ook futuristisch en wordt gedomineerd door twee schermen, die strak tegen elkaar aanzitten. De grafische gebruikersomgeving ziet er goed uit, maar het systeem is soms een tikkeltje traag. Het is het enige gebied waar de EV6 niet in uitblinkt. Er valt overigens prima mee te leven en bovendien kun je gebruikmaken van Apple Carplay en Android Auto.
Knoploos
Er zijn verder weinig knoppen aanwezig in het interieur, maar genoeg om alle essentiële zaken vlug te kunnen bedienen. Onder de middelste ventilatieroosters zit een klein aanraakgevoelig schermpje, waar je de klimaat- en radiofuncties mee kunt bedienen. Twee ronde draaiknoppen zijn aanwezig om de temperatuur in te stellen, waardoor er een ideale mix tussen digitale- en fysieke knoppen ontstaat.
In het interieur zijn veel zachte materialen gebruikt, die volledig vegan zijn. De enige juiste keuze, in een elektrische auto. Sommige onderdelen zijn zelfs gemaakt van gerecyclede PET-flessen en visnetten.
Technologie
Een hoop rijhulpsystemen maken het leven in de EV6 extra aangenaam. Er zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar we doen het toch: dodehoekbewaking, een botspreventiesysteem , een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, rijstrookassistent, adaptieve cruise control met Curve Control, een Surround View Monitor en Remote Smart Parking Assist, het is allemaal aanwezig.
De systemen zijn tijdens het rijden gelukkig niet overdreven aanwezig. Ben je alle hulp zat, dan kun je in het infotainmentsysteem alles uitzetten. Op de snelweg is semi-autonoom rijden mogelijk, want dankzij adaptieve cruise control en lane assist blijft de EV6 automatisch binnen de strepen op de weg en automatisch op afstand van je voorligger.
Bagageruimte Kia EV6
Je zult je ondertussen afvragen of er ook minpunten zijn. Jazeker, de bagageruimte voelt wat klein aan. Er is ruimte voor 500 liter en 1.300 liter met neergeklapte achterbank. Dat klinkt niet slecht, maar dankzij de sportief aflopende daklijn is het lastig om hogere items mee te nemen. Er valt prima mee te leven, maar een IONIQ 5, Tesla Model Y of Volkswagen ID.4 bieden hier meer praktisch gemak. Onder de motorkap is ook nog ruimte voor wat spulletjes. In de RWD-modellen biedt de ‘frunk’ (front trunk) 52 liter extra opbergruimte en in de AWD-modellen 20 liter.
Verlengde limousine
Op de achterbank is er geen ruimtegebrek. Dankzij de grote wielbasis – die wielen staan op de uiterste hoeken van de auto – is er een zee van ruimte in het interieur. We kunnen bijna volledig gestrekt zitten achterin, alsof we in een verlengde limousine zitten. Hoofdruimte is minder indrukwekkend, wederom dankzij de sterk aflopende daklijn.
Specificaties Kia EV6
Hoe zit het dan met de specificaties, die in de inleiding worden omschreven als indrukwekkend? Laten we beginnen bij het accupakket. Je kunt kiezen uit 58 of 77.4 kWh. Met het kleine accupakket kom je 394 kilometer (WLTP) ver en met het grote pakket schopt de EV6 het tot maximaal 528 kilometer WLTP. Kies je voor het grote accupakket in combinatie met vierwielaandrijving, dan ligt de actieradius zo’n 20 kilometer lager.
Echt snelladen
Nette cijfers, maar er zijn meer elektrische auto’s in dit segment die zo ver komen. Het is de laadsnelheid die het verschil maakt. Bij de juiste laadpaal zit er in minder dan vijf minuten 100 kilometer extra actieradius in het accupakket. In slechts 18 minuten zit de Kia weer op 80% acculading. De EV6 kan namelijk een laadvermogen tot 239 kW aan. Voor actieradiusangst hoef je dus niet bang te zijn. Vooral niet in ons land, waar inmiddels flink veel snellaadstations langs de snelweg staan.
Vehicle-to-Load
De EV6 kan ook stroom terugleveren uit het accupakket. Een zogeheten Vehicle to Load-functie (V2L) maakt gebruik van een adapter met een traditionele stopcontactaansluiting, die je in de laadpoort kunt steken. Vervolgens kun je andere apparatuur – zoals huishoudelijke apparaten of je elektrische fiets – inpluggen en van stroom voorzien.
Handig, als je midden in de natuur toch van een vers gezette espresso wil genieten. Bovendien kun je zo ook andere elektrische auto’s van stroom voorzien. Het is de ultieme flex: een gestrande Tesla met lege accu weer op st(r)oom krijgen. Je hoeft niet bang te zijn dat je eigen accu helemaal leegloopt, want bij 20% acculading wordt de V2L-functie automatisch uitgeschakeld.
Snelle jongen
Het vermogen maakt ook indruk. Wij rijden in de 229 pk sterke 77.4 kWh RWD-variant, maar het voelt alsof we meer pk’s onder onze rechtervoet hebben. De 350 direct verkrijgbare Newtonmeters zorgen ervoor dat je lekker in je stoel gedrukt wordt als je het gaspedaal wat dieper indrukt.
Dan te bedenken dat er later in 2022 ook nog een GT-variant komt, met 585 pk. Nog nooit waren pk’s zo goedkoop, want deze uitvoering is er vanaf 63.595 euro. Dat mag je gerust een schappelijke prijs noemen, voor een auto met bijna 600 pk.
De EV6 is ook leverbaar met 325 pk en voor wie het allemaal niet zo snel hoeft, is er ook een 169 pk sterke uitvoering te koop. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kan de EV6 met 77,4 kWh-accu tot 1.600 kg trekken. Ook op dit punt weet geen andere elektrische auto de EV6 te verslaan. Met het kleine accupakket kun je tot 750 kg achter de auto hangen.
Rijgedrag
De EV6 kan goed overweg met het vermogen. Hij ligt strak op de weg en biedt verrassend veel dynamiek. De besturing is direct en voorspelbaar. Kia richt zich duidelijk op liefhebbers van autorijden. Het nadeel is wel dat het onderstel aan de harde kant is. Bij een drempel moet je flink afremmen en ook kuilen en hobbels worden niet volledig geabsorbeerd door de schokdempers. De Hyundai IONIQ 5 – met wie de EV6 het E-GMP-platform deelt – biedt meer comfort, maar je raadt het al: minder dynamiek.
Prijzen Kia EV6
Alle cijfers op een rij:
Uitvoering | Actieradius | Vermogen | Prijs |
58 kWh RWD EV6 | 394 km | 169 pk | 44.595 euro |
77.4 kWh RWD EV6 Plus | 528 km | 229 pk | 52.095 euro (door ons getest) |
77.4 kWh AWD EV6 Plus | 506 km | 325 pk | 54.595 euro |
77.4 kWh RWD GT-Line | 528 km | 229 pk | 56.895 euro |
77.4 kWh AWD GT-Line | 484 km | 325 pk | 59.395 euro |
77.4kWh AWD Performance GT | 400 km | 585 pk | 63.595 euro (vanaf 4e kwartaal 2022) |