Review – Kia Ceed (2022) – Leuker dan een Golf of Focus?
Kia heeft de complete Ceed-familie een facelift gegeven – dus ook de 5-deurs hatchback. Hij ziet er weer fris uit en de nieuwe zuinige – maar pittige – 1,5-liter benzinemotor zorgt voor een fijne rijervaring. Moet je een Duitser laten staan voor deze Koreaan?
Succesvol
Over het succes van Kia in ons land hoeven we niet veel meer te schrijven. Dat is inmiddels bekend. Vooral met de Niro – en zijn elektrische broer de e-Niro – én de Picanto doet Kia uitstekende zaken in Nederland. Het zijn ware verkooptoppers, waardoor Kia het best verkochte merk in ons land is.
De Ceed-familie – bestaande uit de Proceed, Sportswagon en Hatchback – doet het ook niet slecht, maar staat niet op nummer 1. De Ceed hatchback eindigt in 2021 op nummer 30 in de verkooplijstjes, zo’n 20 plekken onder de best verkochte C-segment hatchback: de Ford Focus.
Kia Ceed 2022
De vernieuwde Ceed herken je direct aan het nieuwe Kia-logo, dat uiteraard op de neus zit en op de achterklep. De karakteristieke tiger nose grille is bijgepunt en heeft voortaan een hoogglans zwarte afwerking. Alle Ceed-modellen zijn voortaan voorzien van nieuwe full-LED-koplampen met geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Dankzij een nieuwe bumper met chromen lijsten rond de onderste luchtinlaat komt het front wat sportiever en breder over.
Bijenkorf
Aan de achterzijde valt een diffuser op, maar de achterlichten stelen de show. Dankzij een honingraatpatroon lijken de lampen op een verlichte bijenkorf. Het ziet er fraai uit, maar is alleen leverbaar op de GT-line die wij testen en de sportieve Ceed GT.
Lamborghini Countach
Smaken verschillen uiteraard, maar we zijn erg te spreken over de carrosseriekleur van onze testauto. De kleur heet Orange Fusion, en doet ons denken aan de oranje kleur die je op een Lamborghini Countach kon krijgen in de jaren 80. Het maakt van de Ceed niet direct postermateriaal, maar fraai is de kleur wel.
LEES OOK: KIA EV6 (2021), VOOR HET EERST RIJDEN! – REVIEW – AUTORAI TV
Bagageruimte Kia Ceed
De bagageruimte is ongewijzigd en blijft met 395 liter – en 1.300 liter als je de bank neerklapt – erg indrukwekkend. Er zijn weinig auto’s in dit segment die meer ruimte bieden achterin. Uiteraard zijn er een aantal haakjes en ogen aanwezig, waar je boodschappen en andere bagage aan kunt bevestigen. In onze testauto ligt nog een dikke JBL-subwoofer, maar deze neemt geen extra ruimte in.
Tech & Gadgets
Kia voorziet het interieur van de vernieuwde Ceed van een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel in combinatie met een 10,25-inch multimedia- en navigatiescherm. Beide schermen zien er scherp uit en de grafische interface is prettig om naar te kijken. De menu’s zijn overzichtelijk en het systeem laat zich eenvoudig bedienen.
Er zitten voortaan een aantal aanraakgevoelige sneltoetsen aan de onderkant van het scherm, waardoor je snel naar de juiste menu’s kunt navigeren. Er zijn ook fysieke knoppen aanwezig, waarmee je de klimaatregeling kunt bedienen. Het starten van de Ceed gaat voortaan ook met een druk op de knop, waardoor je de sleutel gewoon in je zak kunt houden.
Dik aangekleed
Onze testauto is behoorlijk dik aangekleed. Elektrische verstel- en verwarmbare stoelen, stuurverwarming, een groot panoramadak en een moddervette geluidsinstallatie van JBL, je kunt het tegenwoordig allemaal krijgen op een Kia. Zelfs de passagiers achterin kunnen genieten van stoelverwarming.
1,5-liter T-GDi
De 1,4-liter benzinemotor uit het uitgaande model is ingeruild voor een 160 pk sterke 1,5-liter T-GDi motor, die ook leverbaar is als mild-hybride. Wij rijden hem zonder elektrische ondersteuning, maar dat zien we niet terug in de verbruikscijfers. Met enig gemak halen we 1 op 20 op de snelweg. Keurige score.
Krachtige motor
Dat terwijl de motor best krachtig is. De 1.5 voelt soms net als een kleine diesel. Er is bij een opvallend laag toerental veel trekkracht. Dit alles zonder trillingen en met weinig geluid. Het levert een comfortabele rijervaring op, want er is altijd power en altijd rust. De nieuwe motor in combinatie met de dubbele koppeling 7-traps DCT is helemaal een gelukkig huwelijk. Een handgeschakelde 6-bak is ook verkrijgbaar, evenals een 120 pk sterke 1,0-liter en 204 pk sterke 1,6-liter benzinemotor.
Lekker vlot
De nieuwe benzinemotor heeft bovendien 20 pk meer dan de 1.4 motor. Dat merk je. Het is een vlotte auto, ook voordat je op de sportknop drukt. Doe je dat wel, dan reageert de motor extra fanatiek en klimt hij lekker in de toeren. Het onderstel kan het hebben, want het is duidelijk dat de Ceed speciaal voor de Europese markt ontwikkeld én gebouwd is. Ondanks zijn stevige wegligging absorbeert hij netjes oneffenheden in het wegdek. Amerikanen zouden het onderstel als hard omschrijven, maar wij Europeanen vinden een scherp sturende auto, die strak op de weg ligt fijn.
Kia Ceed 2022 prijzen
De nieuwe Kia Ceed rij je vanaf 24.095 euro. Daarvoor krijg je de Comfortline met 1,0-liter benzinemotor met 120 pk. Het prijskaartje van onze dik aangeklede GT-PlusLine bedraagt 36.290 euro. Voor het 204 pk sterke topmodel – de GT – betaal je minimaal 43.795 euro.
Bekijk de hele rijtest hier: