Review – Jeep Avenger Full Electric Summit (2023) – De nieuwe verkooptopper?
Honey, I shrunk the Jeep!
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Als een van de weinige Amerikaanse automerken heeft Jeep zich staande weten te houden in Europa. Met de nieuwe Jeep Avenger moet die positie zelfs nog verder worden versterkt. Gaat dat lukken? AutoRAI.nl gaat met de Avenger op stap en zoekt dat uit.
Jeep is het enige Amerikaanse automerk dat altijd een redelijke aanwezigheid in Europa heeft weten vast te houden. Sterker nog, het gaat de laatste jaren alleen maar beter. Het geheim? Het aanbod bestaat niet alleen uit smaakmakers zoals de Wrangler en Cherokee-modellen, maar omvat ook auto’s die echt voor Europa zijn bedoeld. Na het succes van de relatief compacte Renegade is het nu tijd voor een écht compact model: de Jeep Avenger. Daarmee biedt Jeep bovendien voor het eerst een volledig elektrische auto.
Jeep heeft het geluk dat het sinds 2021 tot de Stellantis-groep behoort, ofwel de samensmelting van Fiat Chrysler Automobiles en de Franse PSA-groep met Citroën, DS Automobiles, Opel en Peugeot. Daardoor hoeft Jeep niet een volledig nieuw platform voor compacte modellen te ontwikkelen, maar kan het gebruikmaken van het technische platform waar onder meer de Opel Mokka en Peugeot 2008 op staan.
Is de Jeep Avenger een echte Jeep?
We horen het je denken: is de Jeep Avenger dan wel een echte Jeep? Dat hangt een beetje af van wat je onder ‘een echte Jeep’ verstaat. Qua design past de Avenger in ieder geval keurig tussen de andere Jeep-modellen. Een hoge voorzijde met kenmerkende grille, robuuste proporties en een stoer totaalplaatje: het is er allemaal. Het interieur heeft bijpassende robuuste elementen. Bovendien kijk je net als bij de grotere Jeep-modellen uit over een vierkante vlakke motorkap.
Wel deelt hij zijn onderhuidse techniek dus met een aantal Europese modellen. Ook is het een van de weinige Jeep-modellen die niet ‘trail rated’ zijn. Dat houdt in dat de Avenger tegen de merktraditie in niet écht is bedoeld voor offroad-activiteiten. Wel zijn de wielen zo veel mogelijk op de hoeken geplaatst en zijn de bumpers zo vormgegeven dat ze niet snel over de grond schrapen. Eerder dit jaar konden we bij de internationale introductie constateren dat een mild obstakelparcours voor de Avenger geen enkel probleem is.
Jeep Avenger volledig elektrisch
Hét grote nieuws van de Jeep Avenger, naast zijn volledig op Europa gerichte afmetingen, is de volledig elektrische aandrijflijn. Het is het bekende Stellantis-pakket voor dit segment: een 54 kWh batterijpakket en een 115 kW (156 pk) sterke elektromotor met een koppel van 260 Nm. De 100 km/u is in een nette negen seconden bereikt (topsnelheid 150 km/u). Nog interessanter is de actieradius van – afhankelijk van de uitvoering – 392 tot 400 kilometer (WLTP). Zelfs als je daar met de nodige marge 350 kilometer in de praktijk van maakt, is dat ruim genoeg voor al je ritten. Op langere reizen moet je toch na twee uur stoppen voor een pauze.
Jeep Avenger ook met benzinemotor?
De Jeep Avenger is ook leverbaar met benzinemotor. Het was nog even de vraag of die variant ook naar Nederland zou komen, maar het antwoord is ‘ja’ gebleken. Wel is de benzineversie kort na introductie bijna stilzwijgend aan de prijslijst toegevoegd en staat hij daarin zelfs een beetje achterin ‘weggestopt’. Maar goed, hij is er dus. Je krijgt dan een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een vermogen van 74 kW (100 pk) en een koppel van 205 Nm. De 100 km/u is na 10,6 seconden bereikt en de topsnelheid ligt op 184 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 5,7 l/100 km (1 op 17,5 – WLTP). Waar de elektrische Avenger niets mag trekken, mag de benzineversie 1.300 kg aan de haak slaan.
Zo rijdt de Jeep Avenger
Wij gaan op stap met de volledig elektrische Jeep Avenger. Hoewel de auto een wat hogere bouw heeft, is de zitpositie ten opzichte van de auto zelf vrij laag. In ieder geval als je de zithoogte zo instelt dat je onder de achteruitkijkspiegel door kunt kijken, in plaats van ertegenaan. Samen met het genoemde uitzicht over de vlakke motorkap zorgt de lagere zitpositie er wel voor dat je in positieve zin het gevoel hebt met een grotere Jeep onderweg te zijn.
Verder valt tijdens het rijden vooral op hoe stil de auto is. Je hoort eigenlijk alleen een beetje windgeruis op hogere snelheden. Bij bepaalde asfaltsoorten is het bandengeruis relatief aanwezig, maar dat komt ook omdat er gewoon nauwelijks andere rijgeluiden zijn. Korte oneffenheden in het wegdek zijn vrij goed te merken, maar voor de rest heeft de Jeep Avenger een goed veercomfort.
Met een gewicht van 1.595 kg (kentekengewicht) is de Jeep Avenger voor een elektrische auto niet zwaar, maar voor het formaat blijft het relatief veel. De benzineversie weegt 1.255 kg, dat scheelt toch. De Avenger weet dat gewicht aardig te verbergen, maar bij het optrekken en in vlotte bochten is het toch wel te merken.
Rijmodi
De B-modus versterkt dat nog een beetje. Dat is de aandrijfmodus waarbij een elektrische auto extra sterk op de motor afremt bij gas los. Het voordeel is dat je bij het afremmen meer energie terugwint en je het rempedaal alleen nog hoeft aan te raken als je echt hard wilt remmen of volledig wilt stoppen. Je doet bijna alles met alleen het ‘gaspedaal’. ‘One pedal driving’ wordt dat ook wel genoemd. Na enige gewenning is dat best prettig. De enige keerzijde is dat de auto er nog wat zwaarder door aanvoelt.
Rijmodus Eco versterkt het effect van de B-modus. In rijmodus Sport reageert de Jeep Avenger juist veel levendiger op input van het gaspedaal en voelt de auto ook een stuk lichter aan. Uiteindelijk was de combinatie van ingeschakelde B-modus en rijmodus Sport onze favoriet. Klein verbeterpunt is dat de bediening voor de transmissie (eigenlijk: rijrichtingknoppen) onderaan de middenconsole net wat ver bij je vandaan zit. Gelukkig gebruik je die alleen tijdens het parkeren.
Ruimte achterin
We verhuizen ook nog even naar de achterbank. Als we de voorstoel op onze positie laten staan, zitten we met onze lengte van ca. 1,80 meter net met de knieën tegen de rugleuning. Die rugleuning is op dat punt wel lekker zacht. De hoofdsteunen van de achterbank zijn in hun hoogste stand wel nog steeds aan de lage kant voor volwassenen.
Ander praktisch punt: bij veel elektrische auto’s is er niet echt plek voor de laadkabel. Bij de Jeep Avenger kan die handig onder de dubbele bodem van de bagageruimte. De kabel hoeft dus niet los rond te slingeren of in een krappe tas gepropt. Wel is de opbergplaats onder de bodem minder handig als je bagage achterin hebt liggen.
Jeep heeft humor
Kenmerkend voor de Jeep-modellen van de afgelopen jaren is dat het merk allerlei grapjes in de auto verstopt. Daarop is de Jeep Avenger geen uitzondering. Het meest opvallend is het jongetje met sterrenkijker links onderaan de voorruit – het zoontje van de ontwerper. In de rechter bovenhoek van de ruit zijn sterren te zien. Onderaan de achterruit vind je de bergen die vanuit de designstudio in Turijn zijn te zien, in de bumpergrille zit een klein metalen Jeep-grille, over het dak loopt een lieveheersbeestje en zo zijn er nog wel meer grapjes om te ontdekken.
Prijzen Jeep Avenger
De Jeep Avenger is leverbaar vanaf 33.850 euro voor de benzineversie en vanaf 39.500 euro voor de elektrische variant. De elektrische Avenger biedt keuze uit een naamloos instapmodel, de Longitude, de Altitude en topmodel Summit. De benzineversie is er alleen als Altitude. Topmodel Summit heeft een vanafprijs van 44.500 euro en de andere uitrustingsniveaus zitten daar met een gelijke verdeling tussenin.
Uitrustingen
Wat krijg je voor die bedragen? We noemen enkele highlights. Zo is de Jeep Avenger standaard voorzien van onder meer 16-inch stalen velgen (zónder wieldoppen en met stoer design!), stoffen zwart-grijze bekleding, 7-inch digitaal instrumentarium, 10,25-inch infotainmentscherm, cruise control en het gebruikelijk pakket aan al dan niet wettelijk verplichte veiligheids- en assistentiesystemen. Handige extra’s specifiek voor de elektrische variant zijn een 11 kW boordlader en een warmtepomp voor de interieurverwarming. Navigatie is voor alle uitrustingsniveaus optioneel, maar standaard kun je daarvoor uit de voeten met draadloos Apple CarPlay/Android Auto en je smartphone.
Wij reden met topmodel Summit en dan is de Jeep Avenger voorzien van onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, full-led-verlichting, extra getinte ramen achter, verwarmbare voorruitrand, stoelverwarming voorin, zwart-gele stof-kunstlederen bekleding, 10,25-inch digitaal instrumentarium, een draadloze smartphone-oplader, adaptieve cruise control met file-assistent en parkeerhulp met 360-gradencamera. De volledige (standaard)uitrusting is samen met de meest actuele prijzen te vinden op www.jeep.nl.
Conclusie
Met de Jeep Avenger heeft het merk zijn aanbod meer dan ooit afgestemd op de Europese markt. Hoewel de Avenger onderhuids grotendeels overeenkomt met andere modellen uit de Stellantis-groep, zijn er genoeg elementen die toch voor dat ‘echte Jeep-gevoel’ zorgen. Met een compact, SUV-achtig model met zuinige benzinemotor of volledig elektrische aandrijving heeft het merk een model in handen dat in heel Europa goed kan scoren. In Nederland lijkt dat alvast het geval, want nu al staan er ruim 1.300 exemplaren op Nederlands kenteken.