Review – Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel (2022)
De GVR – Grote Voordelige Reus
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Wie op zoek is naar een nieuwe auto met zeven zitplaatsen, moet in Nederland diep in de buidel tasten. Of toch niet? De nieuwe Dacia Jogger is met stip de goedkoopste zevenzitter van Nederland, maar is hij verder ook een beetje interessant? AutoRAI.nl ging op onderzoek uit.
De directe historie van de Dacia Jogger gaat terug tot 2006. Toen introduceerde Dacia de Logan MCV. Dat was wat. Een hoge stationwagen met tot zeven zitplaatsen, een laadruimte van ruimschoots twee vierkante meter – met achterbank(en) plat uiteraard – en dat voor een zeer scherpe prijs. Het instapmodel kocht je al voor minder dan 10.000 euro.
Bij de tweede generatie Logan MCV pakte Dacia het iets anders aan. Het bleef een praktische stationwagen, maar het was voortaan wel een conventioneler model met maximaal vijf zitplaatsen. Voor meer zitplaatsen en bagageruimte kon je terecht bij de Lodgy, een redelijk compacte MPV.
Dacia Jogger: beste van twee werelden
Anno 2021 is het tijd voor een nieuw hoofdstuk: de Jogger. Die vervangt zowel de Logan MCV als de Lodgy. Die eerste Logan MCV was zo’n gek idee nog niet, moeten ze bij Dacia hebben gedacht, want de Jogger volgt eigenlijk weer datzelfde concept. Het is opnieuw een vrij hoge stationwagen op basis van de Logan/Sandero, met desgewenst zeven zitplaatsen en/of een zee aan bagageruimte.
In cijfers: met de achterbank plat past achterin de vijfpersoonsuitvoering 1.819 liter aan bagage. In de zevenpersoonsversie is dat 1.594 liter, of 1.807 als je de achterste stoelen volledig verwijdert. Met alle zitplaatsen in gebruik blijft er nog steeds 708 liter (vijfpersoons) of 160 liter (zevenpersoons) over. Kortom, aan ruimte geen gebrek.
Dacia Jogger interieur
Het interieur van de Dacia Jogger bestaat voor een groot deel uit harde kunststoffen, maar een probleem is dat eigenlijk niet. Sterker nog, het maakt lekker makkelijk schoon. Bovendien zijn alle interieurdelen die je normaal gesproken aanraakt bekleed met zacht en prettig aanvoelend materiaal. Daarnaast is alles mooi vormgegeven, waardoor je onder de streep echt niet het idee hebt in een low-budgetauto te zitten.
Verder oogt het dashboard lekker opgeruimd en zitten bedieningselementen op de plek waar je ze verwacht. Het infotainmentscherm is prettig hoog geplaatst. Dan kan je er goed bij en hoef je voor de bediening niet naar beneden te turen. Ook voor navigatie-aanwijzingen heb je daardoor je ogen minder vaak van de weg.
Rijeigenschappen Dacia Jogger
We gaan op pad. Wat direct opvalt is de zeer lichte bediening van de koppeling. Het lijkt wel of die nergens aan vast zit. Het aangrijpingspunt is ook wat vaag, maar voor de rest laat de zesbak zich goed bedienen. De eerste paar versnellingen zijn erg kort, maar vanaf de drie kan je juist heel schakellui rijden. Ook bij lage toerentallen komt de Jogger best aardig van zijn plek.
Het onderstel is aan de stevige kant, maar niet oncomfortabel. Korte oneffenheden worden merkbaar doorgegeven, maar je zit ook niet te stuiteren. In bochten ligt de auto bovendien juist best strak op de weg, zonder bijvoorbeeld heel erg over te hellen.
De geluidsisolatie van zowel de aandrijflijn als overige rijgeluiden is misschien van een wat minder niveau dan bij de gemiddelde moderne auto, maar echt rumoerig wordt het nog steeds niet aan boord. Over geluid gesproken: het audiosysteem kan er op zich prima mee door, maar is naar hedendaagse maatstaven ook niet van geweldige kwaliteit.
Motoren Dacia Jogger
De Dacia Jogger is leverbaar met twee motoren: de TCe 100 Bi-Fuel en de TCe 110. Beide zijn op zich dezelfde 1,0-liter driecilinder benzinemotor, maar de Bi-Fuel-versie rijdt daarnaast ook op LPG. Beide zijn er alleen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Qua prestaties ontlopen beide versies elkaar weinig, de keuze tussen de twee is vooral een kostenkwestie. Daarover straks meer. In 2023 wordt het aanbod nog uitgebreid met een 103 kW (140 pk) sterke hybride.
LPG of benzine?
De TCe 100 Bi-Fuel is de versie die wij meekrijgen. Op papier is de motor op benzine net iets minder krachtig: 67 kW (91 pk) versus 74 kW (100 pk) wanneer hij op LPG rijdt. In de praktijk is dat verschil eigenlijk niet te merken. Zelfs als we er speciaal op letten zit er zo weinig verschil tussen het rijden op benzine of rijden op LPG, dat we ons dat verschil misschien wel verbeelden omdat we ernaar zoeken.
Het wisselen tussen beide brandstoffen gaat tegenwoordig trouwens via een mooi in het dashboard geïntegreerde knop. De hoeveelheid LPG in de tank lees je ook niet langer af van een primitief indicatielampje, maar is voortaan ook netjes verwerkt in de weergave op het instrumentarium. Bovendien heeft zowel de benzine- als LPG-tank een inhoud van 50 liter, wat bij elkaar dus zorgt voor een enorme actieradius.
Praktijkverbruik Dacia Jogger
Het officiële WLTP-verbruik van de Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel is 6,0 l/100 km op benzine en 7,7 l/100 km op LPG. Na onze testweek, met vooral snel- en N-wegen, vermeldt de boordcomputer een verbruik van 6,1 l/100 km. Dat is dan op een combinatie van beide brandstoffen, waarbij we ongeveer net zo vaak op benzine als op LPG hebben gereden. Kortom, het praktijkverbruik zit dus keurig op het niveau van de fabrieksopgave.
Prijzen en uitrustingen
Kort na onze testperiode introduceerde Dacia de Jogger voor modeljaar 2023. De wijzigingen zijn niet al te groot. Afgezien van een subtiele facelift met het nieuwe merklogo zit het verschil hem vooral in nieuw ingedeelde uitrustingsniveaus. Hieronder noemen we de belangrijkste prijzen en uitrustingen voor modeljaar 2023, die je nu kunt bestellen. De testauto op de foto’s kan daar op details van afwijken.
De prijzen van de Dacia Jogger beginnen bij 21.150 euro voor de TCe 100 Bi-Fuel. Mede dankzij de lagere CO2-uitstoot – zeker bij rijden op LPG – en dus de lagere bpm is dat de voordeligste motorvariant. De TCe 110 kost minimaal 23.550 euro. De zevenpersoonsuitvoering is leverbaar vanaf 24.150 euro voor de LPG-versie en 24.550 euro voor de benzine.
De standaarduitrusting bestaat uit onder meer 16-inch stalen velgen met wieldoppen, led-verlichting, DAB+-radio met Bluetooth en USB-aansluitingen en natuurlijk de gebruikelijke veiligheids- en assistentiesystemen. Weinig indrukwekkends, maar wel gewoon het minimale dat je in een moderne auto verwacht. Zo houdt Dacia de prijs scherp. Wie toch meer luxe wil, staat het vrij om opties aan te vinken en/of een hoger uitrustingsniveau te kiezen.
Conclusie
Wil je op betaalbare wijze zeven personen vervoeren? Of zoek je gewoon een gezinsauto die veel voor weinig biedt? Zoek dan niet verder. Alleen tweedehands vind je meer waar voor je geld, maar dan profiteer je natuurlijk niet van volledige fabrieksgarantie. Los van de prijskwestie is de Jogger gelukkig ook gewoon een goed aanbod. Hij biedt plek aan het hele gezin plus bagage en is ook op andere vlakken volledig bij de tijd.
Blijft alleen nog over de vraag of je voor de benzineversie moet gaan of de Bi-Fuel-uitvoering. Tenzij je om welke reden dan ook echt geen LPG wilt tanken, zouden wij voor die laatste gaan. Van de iets minder krachtige motor merk je in de praktijk niets en zowel in aanschaf als gebruik is de Bi-Fuel de voordeligste keuze. Ja, de wegenbelasting is voor LPG-auto’s wat hoger, maar zeker met de benzineprijzen van nu heb je dat in no-time terugverdiend.