Review – Dacia Duster (2024) – Dacia flikt het wéér!
Met ongeveer duizend exemplaren die dagelijks van de fabrieksband rollen, is het duidelijk dat de Dacia Duster een publiekslieveling is. De eerste generatie kwam in 2010 op de markt en nu introduceert het merk de derde generatie. Biedt die nog steeds veel waar voor je geld?
Een maatje groter?
De nieuwe Duster lijkt flink gegroeid, maar schijn bedriegt. Hij is slechts enkele millimeters groter dan zijn voorganger. Maar dankzij zijn stoere en robuuste ontwerp heeft hij aanzienlijk meer ‘road presence’. Met zijn hoekige vormen en uitgebreide kunststof bescherming rondom straalt hij avontuur uit. Dacia heeft veel Starkle-kunststof gebruikt, een door Dacia zelf ontwikkeld materiaal dat 20% gerecycled materiaal bevat, dat de auto beschermt tegen krassen en beschadigingen. De motorkap daalt pas aan het einde af, waardoor je achter het stuur de imposante kap voor je ziet en haast het gevoel krijgt dat je een enorme truck hebt gekocht.
Drie aandrijflijnen
Onder de motorkap biedt de Dacia Duster keuze uit drie verschillende aandrijflijnen. Onderaan de ladder staat de bekende ECO-G 100 benzinemotor die ook lpg lust. Dankzij twee brandstoftanks van 50 liter – één gevuld met benzine, de ander met lpg – heeft deze versie een actieradius tot 1.300 kilometer. Voor wie op zoek is naar een wat krachtigere maar zuinige optie, is er de 1,2-liter turbobenzinemotor met mildhybride-technologie. De mild hybride is leverbaar met een handbak en automaat, terwijl de lpg-versie alleen met de hand te schakelen is. Een 4×4-versie van de Duster is ook weer van de partij.
Hybrid
De versie die je het liefst wil hebben is de full hybride, met een 1,6-liter benzinemotor en twee elektromotoren, samen goed voor 105 kW (143 pk). Deze versie is altijd voorzien van een automaat. Deze slimme aandrijflijn laat de motoren samenwerken zonder dat er een koppeling nodig is. Het zorgt ervoor dat de ene motor naadloos overgaat in de andere, waardoor het lijkt alsof je bijna altijd elektrisch rijdt. Waarom de full hybrid bovenaan je verlanglijstje moet staan, vertellen we je in de video.
Praktisch
Binnenin biedt de Duster een stoer interieur dat perfect past bij zijn robuuste uitstraling. Het dashboard met het opschrift ‘Duster’ en hexagonale luchtroosters geven het gevoel dat je in een mini-Jeep of -Hummer zit. Het gebruik van hard plastic is nog steeds prominent aanwezig, maar omdat het voorzien is van fraaie patronen kunnen we er ons niet aan ergeren. De toevoeging van een 10,1-inch beeldscherm dat naar de bestuurder is gekanteld, een draadloze telefoonlader en USB-C-poorten brengt moderne gemakken binnen handbereik. De Extreme-uitvoering die wij testen biedt gemakkelijk te reinigen MicroCloud-bekleding en modulaire dakrails voor extra functionaliteit voor avonturiers.
Bagageruimte Dacia Duster
Wat betreft bagageruimte stelt de Duster zeker niet teleur, met een royale 472 liter aan ruimte, zelfs wanneer er voor de lpg-optie wordt gekozen. Voor avontuurlijke reizigers is er nu ook in de Duster het optioneele Sleeppack beschikbaar, waarmee in minder dan twee minuten een tweepersoonsbed kan worden opgezet in de auto. In de Extreme-versie die wij testen krijg je standaard rubbermatten in de bagage- en voetruimtes.
Conclusie
Met een vanafprijs van 25.590 euro, zijn stoere design en praktische functionaliteit is de Dacia Duster wederom een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een veelzijdige SUV zonder de bank te breken. Met verschillende aandrijfopties en een ruim interieur biedt de Duster alles wat nodig is voor zowel dagelijkse ritten als avontuurlijke uitstapjes. In de video hieronder vertellen we je hoe de nieuwe Duster rijdt: