![Een rode Citroën C4 staat geparkeerd op een stoep bij groene struiken en bomen onder een helderblauwe lucht. De gestroomlijnde auto heeft zwarte velgen en een geel kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-9-1-640x480.jpg)
Review – Citroën C4 PureTech 130 (2022)
Anders dan voorheen, traditioneel Frans comfort
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De huidige Citroën C4 is duidelijk anders dan zijn voorgangers. In een wat eigenzinniger jasje moet hij het Franse comfort van weleer weer terugbrengen. Is dat gelukt? AutoRAI.nl ging uitgebreid met de auto op stap en zocht dat uit.
De Citroën C4 begon in 2004 als een hatchback voor de middenklasse, als opvolger van de populaire Xsara. Er waren in feite twee versies van de C4. Enerzijds was er de vijfdeurs hatchback, met een speelse vormgeving maar verder praktisch ingesteld op het grote publiek. Ook was er de driedeurs hatchback, met een spectaculaire en coupé-achtige achterzijde, vooral bedoeld voor de sportieve rijder.
In 2010 kwam de tweede generatie op de markt, maar die was er alleen nog als vijfdeurs hatchback met vrij gewone vormgeving. In de verkopen deed die het ook niet slecht, maar met name de merkliefhebbers hadden liever wat meer van de Citroën-typerende eigenzinnigheid gezien. De tweede generatie Citroën C4 werd in Europa tot 2018 verkocht.
![Een felrode Citroën C4 hatchback staat geparkeerd aan de waterkant, met bomen, gebouwen en een boot op de achtergrond. Op het kenteken van de auto staat "BFL-36B.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-44-640x480.jpg)
![Een rode Citroën C4 hatchback staat geparkeerd vlakbij een jachthaven met op de achtergrond verschillende boten en in de verte de skyline van een stad.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-43-360x270.jpg)
![Een strakke rode Citroën C4 staat trots voor gebouwen in industriële stijl.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-45-360x270.jpg)
Met schone lei
De derde generatie liet even op zich wachten, want dat huidige model kwam in 2020 op de markt. Men is dan ook met schone lei begonnen. De Citroën C4 is weer lekker eigenzinnig, maar geen traditionele hatchback meer. In plaats daarvan is hij wat crossover-achtig. Hij staat wat hoger op de wielen, heeft een wat hogere carrosserie en toch ook een ‘sportief’ aflopende daklijn. Met een beetje fantasie zijn er zelfs enkele stijlkenmerken van de klassieke Citroën GS(A) in te herkennen.
![Een rode Citroën C4 SUV staat op een zonnige dag geparkeerd op een verharde weg met bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-11-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een rode Citroën C4 met Nederlands kenteken "L-768-FD" in een buitenomgeving. Het voertuig beschikt over opvallende koplampen en een opvallend grille-ontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-23-360x270.jpg)
![Een Citroën C4 rode hatchback staat op een zonnige dag geparkeerd op een buitenterrein met groene bomen en struiken op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-20-360x270.jpg)
Geavanceerd comfort
Naast het terugbrengen van die eigenzinnigheid, stond ook het comfort bij de ontwikkeling hoog op het prioriteitenlijstje. Dat begint al met de (optionele) Advanced Comfort Seats, die hun naam helemaal waarmaken. Ze bieden een erg prettige zitpositie, waarop we ook een lange reis probleemloos hebben uitgezeten. Enig verbeterpunt is misschien de zijdelingse steun, maar de C4 is toch al niet echt een auto voor vlot bochtenwerk. Voor extra comfort zorgen de armsteun op portier en middenconsole, die beide op precies de juiste hoogte zitten.
![Een rode Citroën C4 SUV staat geparkeerd op een buitenruimte, omgeven door groen en bomen onder een heldere hemel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-1-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een rode Citroën C4, met de twee voorste stoelen met opvallende rode en zwarte lederen bekleding. De bestuurdersstoel is aan de zijkant voorzien van elektronische verstelknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-35-360x270.jpg)
![De felrode Citroën C4 staat geparkeerd op een buitenterrein, waar groene bomen en gras een serene achtergrond creëren. Het kenteken is gedeeltelijk zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-13-360x270.jpg)
Ruimte achterin
Ook op de achterbank is plaats genoeg. Met 1,80 m lengte kan je prima ‘achter jezelf’ zitten en ondanks de aflopende daklijn is er ook genoeg hoofdruimte. Heel veel marge is er echter niet. Verder wordt het ook wat krap als je met drie volwassenen achterin wilt zitten, maar drie kinderen gaat prima. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter, of zelfs 1.250 met de achterbank plat.
![Open kofferbak van een rode Citroën C4 met een lege laadruimte met zwart interieur en neergeklapte achterbank.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-41-640x480.jpg)
![De afbeelding toont het achterbankgedeelte van een rode Citroën C4 met zwart en rood lederen bekleding. De stoelen zijn voorzien van veiligheidsgordels en hoofdsteunen, waarbij bomen door de ramen aan de buitenkant zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-40-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de open kofferbak van een rode Citroën C4 met de deksel omhoog, waardoor een lege, schone laadruimte met vloerbedekking zichtbaar wordt, met een zijcompartiment en een lamp aan de linkerkant.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-42-360x270.jpg)
Cruisen met de Citroën C4
Heerlijk cruisen is wat de Citroën C4 het liefste doet. Het onderstel weet zelfs de meeste korte of grotere oneffenheden keurig glad te strijken, met dank aan het merkeigen Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem van Citroën. Je zou bijna kunnen stellen dat hij Amerikaans geveerd is. Toch deint hij niet hinderlijk op langere oneffenheden en helt de auto ook niet sterk over in bochten.
Dat de Citroën C4 liever een stuk gaat cruisen dan sportief de bocht aanvallen blijkt ook uit het karakter van de aandrijflijn. Wij rijden met de PureTech 130 met achttrapsautomaat. Aan het vermogen van 96 kW (130 pk) heb je zeker in Nederland echt genoeg hoor, maar je merkt gewoon dat de auto liever op zijn gemak versnelt dan een sprintje trekt. Ook zit er enige vertraging in de reactie op het gaspedaal. Als je bijvoorbeeld even snel wilt invoegen op een drukke rotonde is dat wat hinderlijk, verder is er prima mee te leven.
![Een felrode Citroën C4 crossover SUV staat geparkeerd op een zonnige dag, omgeven door bomen en groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-5-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne Citroën C4 met een stuur, een digitaal dashboard met navigatiedisplay, zwart en rood lederen stoelen en een centraal bedieningspaneel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-32-360x270.jpg)
![Close-up van de zijkant van een rode Citroën C4 met een zwart-zilveren band en een deel van de zwart-zilveren bekleding van de auto. Op de achtergrond zijn struiken en bomen zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-30-360x270.jpg)
Rijmodi Eco en Sport
Bij een Citroën C4 met automaat zijn er ook verschillende rijmodi. Naast de ‘standaard’ rijmodus is er ook keuze uit Eco en Sport. In Eco-modus is de aandrijflijn extra zuinig afgestemd. In de praktijk voelt het vooral alsof een deel van de pk’s ineens is verdwenen. De Sport-modus heeft het omgekeerde effect: de motor reageert dan extra levendig op het gaspedaal. De wat vertraagde reactie op gasinput blijft ook in Sport-modus helaas aanwezig. Heel erg is dat op zich ook weer niet, want de Citroën C4 is zoals gezegd niet bedoeld voor sportiviteit. Daarvoor kan je tegenwoordig terecht bij ‘zustermerk’ Peugeot.
![Een rode Citroën C4 staat op een zonnige dag geparkeerd op een buitenterrein, omgeven door groene bomen en gras.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-2-640x480.jpg)
![Een rode Citroën C4 compacte crossover SUV staat geparkeerd op een zonnige dag met groene bomen en gras op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-16-360x270.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een rode Citroën C4 met een strak, modern achterlichtontwerp en zichtbaar "C4"-embleem. De auto staat buiten geparkeerd op een zonnige dag met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-29-360x270.jpg)
Praktijkverbruik Citroën C4 PureTech 130
Op papier heeft de Citroën C4 PureTech 130 een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km (1 op 18,5). Dat zijn de officiële WLTP-cijfers voor een route met een mix van snelweg, buitenweg en stad. Met voornamelijk snelwegkilometers kwamen wij op een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km (1 op 20,4). Dan hebben we het op de snelweg (deels in het buitenland) niet eens per se rustig aan gedaan. Echt heel netjes dus.
![Een rode Citroën C4 compacte SUV staat op een zonnige dag buiten geparkeerd, omgeven door groen. Het kenteken is zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-15-640x480.jpg)
![Een glanzende rode Citroën C4 staat geparkeerd op een heldere, zonnige dag, omgeven door weelderige bomen en groen. Het kenteken van de auto is duidelijk zichtbaar, wat bijdraagt aan het pittoreske tafereel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-9-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 staat op een zonnige dag geparkeerd op een buitenruimte, omgeven door groene bomen en gras op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-17-360x270.jpg)
Prijzen en motoren Citroën C4
De Citroën C4 is leverbaar vanaf 32.100 euro. Voor dat bedrag krijg je de PureTech 100-benzinemotor, met zoals de naam al aangeeft een vermogen van 73 kW (100 pk) en gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen. De krachtiger PureTech 130 is leverbaar vanaf 33.600 euro, of vanaf 35.100 euro met achttrapsautomaat. Dieselen kan ook, vanaf 39.190 euro voor de BlueHDi 130, die altijd is voorzien van achttrapsautomaat.
Er is ook een volledig elektrisch aangedreven uitvoering van de Citroën C4, de ë-C4. Die is leverbaar vanaf 40.240 euro (eventuele subsidies niet meegerekend) en beschikt over een vermogen van 100 kW (136 pk) en een actieradius van 357 km (WLTP).
![Op een zonnige dag staat een strakke rode Citroën C4 geparkeerd, waarbij de levendige kleur prachtig contrasteert met de weelderige groene bomen rondom de parkeerplaats.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-10-640x480.jpg)
![Close-up van de rechtervoorkant van een rode Citroën C4, geparkeerd op een zonnige dag, met de koplamp en de zwarte lichtmetalen velg, wat het strakke ontwerp van de auto benadrukt.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-25-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 staat geparkeerd op een zonnige buitenlocatie en laat het strakke ontwerp van de achterkant en zijkant zien. Bomen en groen zorgen voor een schilderachtig decor.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-27-360x270.jpg)
Uitvoeringen en uitrustingen Citroën C4
Aan uitrustingsniveaus is er keuze uit de Feel (vanaf 32.100 euro), Feel Pack (vanaf 35.00 euro) en Shine (vanaf 36.350 euro). De PureTech 100 is er alleen als Feel, de Feel is niet leverbaar als diesel en verder zijn alle uitrustingsniveaus met alle aandrijfvarianten te combineren.
Enkele highlights uit de standaarduitrusting: 18-inch stalen velgen met wieldop, het comfortabele Progressive Hydraulic Cushions-veersysteem, met leder bekleed stuurwiel en pookknop, automatische airco met carbonfilter, een 10-inch centraal touchscreen voor de bediening van het infotainment (incl. Bluetooth en Apple CarPlay) en natuurlijk een hele reeks veiligheids- en assistentiesystemen.
De testauto op de foto’s is uitgevoerd als topmodel Shine, inclusief een aantal opties als rode lak en bekleding en het panoramische schuif-/kanteldak. Het volledig overzicht van uitvoeringen, uitrustingen en prijzen voor de Citroën C4 is te vinden op www.citroen.nl.
![Een rode Citroën C4 SUV staat geparkeerd op een zonnige dag, omgeven door groen. Het voertuig heeft een geel kenteken met het nummer L-768-FD.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-3-640x480.jpg)
![De afbeelding toont het infotainmentsysteem van een Citroën C4 dat een kaart op het scherm weergeeft. Onder het scherm bevinden zich ventilatieopeningen en klimaatregelingsknoppen. Aan de linkerkant is een start/stop-motorknop zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-33-360x270.jpg)
![Close-up van een roodleren autostoeltje met zichtbare stiksels en opvulpatronen in een Citroën C4.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-38-360x270.jpg)
Nieuw: de Citroën C4 X
Binnenkort wordt het Citroën C4-aanbod uitgebreid met een nieuwe X-variant. Die zou je kunnen zien als een sedanversie met sportieve daklijn, al blijft het net als de reguliere C4 wel ook een wat hoger model. Het grootste voordeel ten opzichte van de reguliere C4 is de extra bagageruimte, al zal de rustiger vormgegeven achterzijde ook de nodige klanten aanspreken. Verder is de nieuwe C4 X in Nederland straks alleen leverbaar als volledig elektrische ë-C4 X. Meer over de nieuwe Citroën ë-C4 X lees je hier.
![Nieuwe-Citroen-e-C4-X](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/06/Nieuwe-Citroen-e-C4-X_7-1140x641.jpg)
Conclusie
De Citroën C4 is een heerlijke cruiser. Hij biedt het comfort waar het merk om bekend staat en zorgt ervoor dat je ook na een lange snelwegrit nog uitgerust uitstapt. Daarnaast biedt hij ook achterin genoeg ruimte, zowel op de achterbank als qua bagageruimte. Een prettige verrassing is het lage praktijkverbruik, al hangt dat natuurlijk sterk samen met hoe je de auto gebruikt.
![Een rode Citroën C4 SUV staat op een zonnige dag geparkeerd in een buitenruimte met groen en bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-4-640x480.jpg)
![Close-up van de voorkant van een rode Citroën C4 SUV, waarbij het koplampontwerp en de grille benadrukt worden, met groen en een blauwe lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-24-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een felrode Citroën C4, waarbij het opvallende achterlicht en het C4-embleem worden benadrukt, terwijl bomen een serene achtergrond creëren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-28-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 staat geparkeerd aan de kant van een weg nabij groen en bomen onder een helderblauwe lucht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-18-640x480.jpg)
![Close-up van het voorste gedeelte van een rode Citroën C4 met zichtbare koplamp- en grilledetails, geparkeerd op een verhard terrein met groen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-26-360x270.jpg)
![Close-up van het achterwiel en de rode buitenkant van een Citroën C4 geparkeerd op een zonovergoten oprit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-31-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 SUV staat op een zonnige dag geparkeerd op een parkeerplaats omgeven door groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-7-640x480.jpg)
![De afbeelding toont de voorstoelen van een Citroën C4 met kastanjebruine en zwarte lederen bekleding en een armsteun in de middenconsole.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-36-360x270.jpg)
![Close-up van een Citroën C4-dashboard met een gestructureerd oppervlak, met een deel van het dashboardkastje en de ventilatieopeningen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-34-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 SUV staat geparkeerd op een parkeerplaats omgeven door groen en bomen op een zonnige dag.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-12-640x480.jpg)
![Autodeurinterieur van de Citroën C4 met rode en zwarte lambrisering, een zilveren deurgreep en raambedieningsknoppen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-37-360x270.jpg)
![Close-up van roodbruine lederen bekleding met witte stiksels op een Citroën C4-autostoel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-39-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 Cactus staat geparkeerd op een zonnige dag. De Citroën C4, met het Nederlandse kenteken "L-768-FD", staat omringd door bomen die zich koesteren in het warme zonlicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-21-640x480.jpg)
![Een rode Citroën C4 geparkeerd op een verhard terrein naast groene bomen en gras onder een heldere hemel. Het kenteken van de auto is "1786 FD".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-6-360x270.jpg)
![Een rode Citroën C4 geparkeerd op een oprit, badend in het zonlicht, omgeven door weelderig groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2022/07/Citroen-C4-22-360x270.jpg)