Review – BYD Atto 3, doorgedraaid of perfect?
Het Chinese BYD bestormt de Europese automarkt
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een attoseconde is een triljoenste van een seconde. Gevoelsmatig bestormt het Chinese automerk BYD in hetzelfde tempo de Europese automarkt. In zeer korte tijd heeft het merk al drie modellen in de showroom staan, ook in Nederland. We rijden met de BYD Atto 3, een elektrische SUV die voor meer mensen interessanter is dan ze zouden vermoeden.
BYD, een nieuw automerk?
In deze review gaan we uitgebreid in op de kwaliteiten van de BYD Atto 3, een volledig elektrische SUV. Maar waarschijnlijk wil je eerst wat meer weten over BYD. Probeer maar eens een nieuw automerk uit de grond te stampen. Veel merken hebben het geprobeerd, maar slechts weinig hebben het echt gehaald. BYD klinkt wellicht nieuw, maar is dat allesbehalve. Sterker nog: waarschijnlijk heb je je hele leven al met BYD te maken. De Nokia’s van vroeger hadden al een BYD-batterij.
Build Your Dreams
Build Your Dreams, waar de letters BYD voor staan, bestaat al sinds 1995. Het bedrijf telt 290.000 medewerkers, heeft 70 (productie)vestigingen en verkoopt zijn personenauto’s in meer dan 70 landen. BYD is de grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto’s ter wereld en ontwikkelt daarnaast andere technologische producten zoals zonnepanelen, skytrains en uiteraard ook bussen. Alleen al in 2022 verkocht BYD meer dan 1,8 miljoen personenauto’s. Een grote spelers dus dat BYD. Het merk probeert het nu ook in Europa met de Atto 3 en de Han (walkaround BYD Han) en Tang.
BYD en Louwman
In juli 2022 zijn BYD en Louwman Group met elkaar in zee gegaan. Louwman vormt de verdeler van BYD in Nederland. Om die reden kan BYD snel groeien, want Louwman heeft een enorm dealernetwerk en ook vele panden. De BYD Atto 3 is momenteel een van de drie modellen van BYD voor Europa. Er zijn ook nog een Han (sportieve sedan) en Tang (forse SUV) te koop. In de loop van 2023 komen daar nog veel meer modellen bij, naar verwachting ook een goedkoper model onder de Atto 3.
BYD ATTO 3: bizar wat BYD hier flikt! – REVIEW – AutoRAI TV
Een draak van een auto?
Voor het design van BYD-modellen tekent Wolfgang Egger, voormalig hoofddesigner van Audi. Hij is nu de designbaas bij BYD. Zijn design is geïnspireerd op duizenden jaren Chinese cultuur, met een vleugje draak. Is de BYD Atto 3 dan ook een draak van een auto? Welnee! Hij ziet er juist superstrak uit. Scherpe lijnen en verschillende designelementen in de neus van de auto zijn geïnspireerd op oude draken. Zo symboliseren de led-koplampen en de horizontaal geborstelde grille die de ogen en snor van deze mythische wezens. In de C-stijl bespeuren we zelfs nog de schubben van een draak, zo wil BYD ons doen geloven.
Bagageruimte
De vijfpersoons BYD Atto 3 is 4.455 mm lang, 2.050 mm breed en de wielbasis komt uit op 2.720 mm. De achterbank kan 60:40 worden gesplitst, waardoor de bagageruimte van 440 liter kan worden uitgebreid tot 1.138 liter wanneer beide delen worden neergeklapt. De bagageruimte is praktisch ingedeeld, met een dubbele bodemvloer waaronder de laadkabel kan worden opgeborgen, zo blijkt uit deze BYD Atto 3 review. Het laadpunt bevindt zich rechtsvoor de auto.
Origineel interieur voor BYD Atto 3!
Het interieur oogt super origineel. De inspiratie komt van een sportschool. Zo is de inspiratie voor de deurgrepen gevonden in een halterstang en lijkt de versnellingshendel op een zogenoemde kettlebell, een trainingsgewicht. De welvingen in het dashboard moeten een spier voorstellen doe onder spanning staat. De centrale armsteun is geïnspireerd op een loopband.
Van alle gemakken voorzien
Aan alle gemakken is gedacht, dus ook een draadloze telefoonlader, sfeerverlichting, stoelverwarming en meer. Alles bedien je via een fors touchscreen met Google-software, maar dan wel overgoten met een BYD-sausje. Het touchscreen is draaibaai, dit kan ook met een subtiel knopje op het stuurwiel. Een leuke gimmick die ook verrassend praktisch blijkt, want vooral voor navigatiedoeleinden heb je perfect zicht op de route. Voor je neus prijkt een 5-inch LCD-instrumentenpaneel. Daar zijn we minder enthousiast over. Het oogt niet premium genoeg, hier is nog ruimte voor verbetering.
Kantelbaar touchscreen
Nog even terugkomend op het kantelbare touchscreen: standaard (Comfort-variant) heeft de BYD Atto 3 een 12,6-inch draaibaar touchscreen. Alleen de iets duurdere Design-versie heeft het 15,6-inch display. Hoe dat kleinere display eruit ziet? Dat weet niemand, want tot voor kort neemt eigenlijk niemand de Comfort-versie. De reden is simpel: de duurdere Design-versie kost slechts 2.000 euro extra. Voor die euro’s krijg je niet alleen het grotere display, maar ook een elektrisch bedienbare achterklep, luchtzuiveringstechnologie voor het interieur, Apple CarPlay en Android Auto en een 3,3 kW vehicle to load-aansluiting waardoor je het accupakket kunt gebruiken om andere apparaten van stroom te voorzien of op te laden. Laten we het subtiel stellen: je bent gek als je niet voor de Design-versie zou gaan, ook met het oog op restwaarde.
Prijzen BYD Atto 3
Wat kost zo’n BYD Atto 3 dan? De Comfort-versie start bij 42.998 euro en voor de Design betaal je 44.998 euro. Met die prijzen is de Atto 3 een tegenhanger van de Kia e-Niro, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.3 en Cupra Born.
Blade Battery
BYD heeft alles in eigen beheer, zelfs de productie van halfgeleiders. Dat geeft voordelen. Snel kunnen leveren bijvoorbeeld, maar ook snel kunnen opschalen als de vraag toeneemt. Ook batterijen ontwikkelt BYD helemaal zelf. Het merk werkt zelfs intensief samen met Toyota op dit gebied. Uniek voor BYD-modellen is de Blade Battery. Dit is een kobaltvrije batterij die vrij plat is, maar ook best lang. Het grote voordeel is de indeling van de batterij. De Nail Penetration Test – die wordt beschouwd als de ‘Mount Everest’ van batterijveiligheidstests – doorstaat deze batterij probleemloos. Een lithium-ion batterij vliegt met doorboring al snel in brand, de batterij van BYD niet.
Ook in de winter prima prestaties
De kobaltvrije Blade Battery gebruikt lithium-ijzerfosfaat (LFP) als kathodemateriaal, dat een veel hoger veiligheidsniveau biedt dan conventionele lithium-ionbatterijen. LFP heeft daarnaast een zeer goede thermische stabiliteit. Zelfs in de winter presteert de Blade Battery uitstekend. Wij reden de auto met een buitentemperatuur van 4 graden en konden 385 kilometer afleggen. Met een fabrieksopgave van 420 kilometer (WLTP) is dat een uitstekende score!
8-in-1 elektrische aandrijflijn
BYD maakt ook zelf zijn aandrijflijnen. BYD noemt graag de 8-in-1 elektrische aandrijflijn waarbij de Vehicle Control Unit, het Battery Management System, de Power Distribution Unit, de Drive Motor, de Motor Controller, Transmission, DC-DC en de On-Board Charger allemaal in een unit zijn ondergebracht. Scheelt ruimte en het werk efficiënt.
Standaard warmtepomp
Een warmtepomp is standaard, zodat de auto ook verwarmd of gekoeld kan worden via preconditionering. De warmtepomp maakt gebruik van de restwarmte van de omgeving, de aandrijflijn, het passagierscompartiment en zelfs de batterijen en werkt bij een breed temperatuurbereik.
Accupakket BYD Atto 3
De batterij van de BYD Atto 3 is 60,48 kWh groot. Een elektromotor van 204 pk (150 kW) en 310 Nm drijft de voorwielen aan. De 0-100-tijd kost slechts 7,3 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Er zijn vier rijmodi: Economy Mode, Normal Mode, Sport Mode en Snow Mode. Het laadvermogen is 11 kW AC 3-fase. Dankzij een 88 kW DC-oplader kan de batterij in circa 29 minuten van 30% tot 80% worden bijgeladen.
Helaas geen one pedal driving voor BYD Atto 3
Het regeneratieve remsysteem is niet heel actief. Op het display zie je wel dat de auto afremt op de elektromotor en daardoor stroom terugpakt, maar de vertraging is niet heel indrukwekkend. Je rijdt deze BYD Atto 3 daarom een beetje als een conventionele auto met benzinemotor. Ook in de High-stand van de energieterugwinning moet je altijd zelf bijremmen. De auto remt dan nog sterker af op de elektromotor, voordat de remmen echt actief worden. Hier kan BYD wat ons betreft nog een echte one-pedal-driving rijstand aan toevoegen waarbij de auto echt volledig tot stilstand komt door het gaspedaal op te laten komen. Aan de andere kant: nu is de overstap van een benzineauto naar een EV wel heel erg klein. Het gevoel is hetzelfde.
Conclusie BYD Atto 3 review
Dan wordt het tijd om deze BYD Atto 3 review af te sluiten. Gevoelsmatig komt BYD net om de hoek kijken in autoland, maar dat is natuurlijk niet het geval. Het bedrijf heeft al jarenlange ervaring met elektrische auto’s. Aan de BYD Atto 3 is dat goed te zien. Het is direct een serieuze concurrent van de Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric, Cupra Born en Volkswagen ID.3. In sommige opzichten is het zelfs de betere en leukere auto. Well done BYD. Een keurige elektrische auto. Nog veel belangrijker: een originele EV. In sommige opzichten is de BYD Atto 3 wellicht wat doorgedraaid – het display is dat letterlijk – maar het product zelf is uitstekend uitgevoerd.