Review – Hoe presteert de BMW i5 eDrive40 (G60) in de winter?
Een elektrische 5 Serie in de winter, gaat dat wel goed?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Diesel, benzine, plug-in hybride of volledig elektrisch: de keuze bij de nieuwe BMW 5 Serie is groter dan ooit. De BMW i5 eDrive40 vormt de batterij-elektrische instapper van de nieuwe 5 Serie. Hoe bevalt deze auto in de praktijk? En nog belangrijker: hoe presteert de BMW i5 eDrive40 in de winter?
BMW i5 eDrive40: afmetingen
Een nieuwe BMW 5 Serie is altijd een big deal, maar bij deze nieuwste generatie – de G60 – lijkt BMW echt groots uit te pakken. Een nieuw design en meer aandrijflijnen, luxe, technologie en comfort dan ooit. Klein is deze BMW i5 eDrive40 zeker niet. Hij is 5,06 meter lang en 1,90 meter breed. De hoogte komt uit op 1,52 meter en de wielbasis bedraagt een stevige 2.995 mm. Bijna drie meter dus! Dat merk je, vooral achterin waar je ook als volwassen persoon uitstekend kunt zitten. Houd wel rekening met een ‘bult’ in het verlengde van de middentunnel. Geen vlakke bodem dus.
Ruimte voor verbetering
Zo zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden met de nieuwe BMW 5 Serie. Zo is er qua bedieningsgemak wat ruimte voor verbetering, want soms is het best even zoeken naar de gewenste functie in het infotainmentsysteem. Vooral het overzicht van alle apps is verbazingwekkend groot. Gelukkig kun je ook filteren op voertuigfuncties. Voor vertrek schakelden wij continu de waarschuwing bij snelheidslimieten uit, alsook Lane Departure Warning.
BMW i5 eDrive40 (2024) – Wat is de range in de winter? – REVIEW – AutoRAI TV
Dit zetten we altijd uit
Het eerste geeft een waarschuwingstoon als je net 1 kilometer per uur te hard rijdt. Dat hoeft wat ons betreft niet. Lane Departure Warning zorgt daarnaast voor een onaangename zwaarte in de stuurinrichting. Wie dit uitschakelt, ervaart een veel fijner sturende en natuurlijk aanvoelende auto. Dat wil je toch? Iconic Sounds laten we aan. Dit is prettige toevoeging op de elektrische aandrijflijn, waarbij je tijdens accelereren een ‘motorgeluid’ te horen krijgt. Dit versterkt de beleving.
Gun jezelf wat tijd
Het is vooral verstandig om jezelf even wat tijd te gunnen om alle functies in de nieuwe BMW 5 Serie te ontdekken, want er zit zoveel op en aan. Je kunt zelfs voetbal kijken, mocht dat je ding zijn. Dan zijn er nog diverse instellingen van het onderstel, de rijmodi, het is simpelweg te veel om op te noemen. Een video van twee uur vinden jullie vast iets te veel van het goede, daarom beperken we ons tot de basics.
Topniveau
Zaken die je absoluut moet weten als je in de markt bent voor een BMW 5 Serie of BMW i5: de afwerking van het interieur is van topniveau en de graphics van alle displays is haarscherp. Daar kunnen nog veel fabrikanten wat van leren. De geluidsinstallatie van Harman Kardon is episch, dus investeer daarin! De comfortstoelen in deze i5 eDrive40 zitten voortreffelijk, met goede steun aan zowel het bovenlichaam als de benen. De zitpositie is daarbij perfect door een goede verstelling van de stoel en de stuurkolom.
Dit moet elke auto hebben
Ook bijzonder fijn: in standje B blijft de BMW i5 gewoon stilstaan, zelfs als je je voet van het rempedaal haalt. Je hoeft bij een stoplicht dus niet continu met de voet op de rem. Dat rijdt erg prettig. Daarnaast werkt one-pedal driving perfect, de auto komt met een aangename vertraging tot stilstand. Je hebt je rempedaal nauwelijks nodig.
Gewicht maskeren
Helemaal fijn is het feit dat je niet merkt dat je met een zware auto onderweg bent. Deze BMW i5 weegt 2.205 kilogram. Desondanks weet dit model dat gewicht uitstekend te maskeren. De auto voelt lichtvoetig aan en rijdt lekker dynamisch. Eigenlijk reden we nog maar zelden in een volledig elektrische auto die langs alle kanten zo goed aanvoelt. Qua sturen en onderstel is dit echt een hele fijne. Je rijdt elektrisch, maar dat gevoel geeft deze auto je niet. Dat is misschien wel het grootste compliment.
BMW i5: prestaties in de winter
We reden deze BMW i5 overigens tijdens temperaturen rond en onder het vriespunt. Dat biedt een interessante kans om te kijken naar de rangeprestaties bij koude temperaturen. Tijdens de eerste rit hebben we 76 kilometer afgelegd. Dit waren voornamelijk snelwegkilometers, maar de laatste 15 kilometer was binnendoor. We hebben niet harder gereden dan 110 km/u. Ook belangrijk om te weten: het was buiten -1,5 graden Celsius, de verwarming in de auto stond op 20 graden en ook de stoel- en stuurwielverwarming stonden aan, maar wel in standje 1 (er zijn 3 standen). De automaat stond in de B-stand.
Zuinig gereden!
Het resultaat van deze reis? Tijdens het vertrek gaf de boordcomputer een actieradius aan van 382 kilometer met 100% acculading. Op onze eindbestemming was er nog 326 kilometer over, met 78 procent acculading. Dat betekent dat we uitzonderlijk zuinig hebben gereden, want over een afstand van 76 kilometer is er slechts 22 procent stroom verdwenen. Dat geeft aan dat BMW de temperatuurhuishouding van de batterij goed op orde heeft. Wel een kleine kanttekening, want een actieradius van 382 kilometer is niet de dik 500 kilometer die BMW opgeeft volgens de WLTP-meetmethode. Maar zoals je weet is WLTP nog altijd een laboratoriumtest. Haal er dus altijd 25 procent af. In de zomer zal de BMW i5 wel een stuk verder kunnen komen.
Gemiddelde energieverbruik
Het gemiddelde energieverbruik kwam tijdens deze test uit op gemiddeld 21,5 kWh per 100 kilometer. Toegegeven, dat is aan de hoge kant. Maar de weersomstandigheden waren dan ook behoorlijk extreem. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het verbruik – bij deze temperaturen – met een snelheid van ongeveer 105 km/u schommelt tussen 18 en 19 kWh per 100 kilometer.
De BMW i5 eDrive40 opladen
Bij gunstiger weer mag je rekenen op een actieradius van 450 kilometer. Dat is wat ons betreft prima. Zelfs de 382 kilometer actieradius in de winter is wat ons betreft oké, want het laden van deze BMW i5 verloopt bijzonder snel. AC-opladen met 11 kW van 0 tot 100% kost 8,5 uur. Kies je voor de optionele 22 kW-lader, dan ben je nog sneller klaar. DC-opladen met 205 kW van 10 tot 80% kost je 30 minuten, waarbij de auto een mooie laadcurve laat zien. Per 10 minuten laden hark je dan 156 kilometer rijbereik binnen.
BMW i5 eDrive40 – specificaties
- Vermogen normaal: 230 kW (313 pk)
- Vermogen in Sport: 250 kW (340 pk)
- 0-100 km/u: 6 seconden
- Topsnelheid: 193 km/u
- Koppel: 400 Nm (Met Sportboost tijdelijk 430 Nm)
- Batterij: 81,2 kWh netto (bruto 83,9 kWh)
- Aandrijving: achterwielen
- AC-opladen met 11 kW van 0 tot 100%: 8,5 uur
- DC-opladen met 205 kW van 10 tot 80%: 30 minuten
- DC-opladen met 205 kW: 156 kilometer rijbereik per 10 minuten
- Energieverbruik gemiddeld (WLTP): 16,1 tot 18,7 kWh
- Actieradius (WLTP): 497 tot 577 kilometer
De opties op deze BMW i5: een overzicht
Bij BMW zijn ze meester als het gaat om opties. Dat is ook goed te merken aan deze BMW i5 eDrive40. Want hoewel de vanafprijs van dit model start bij 77.575 euro, bedraagt de eindprijs van deze auto een stevige 105.000 euro. Voor 3.000 euro meer heb je ook een BMW i5 M60 xDrive met een vermogen van 442 kW (601 pk). Wat zit er dan allemaal op en aan deze eDrive40? We zetten een aantal prijzige opties op een rij
- BMW Individual Tansanit metallic – 2.495 euro
- Veganza Espressobraun bekleding met decoratief stiksel – 495 euro
- Adaptief onderstel professional – 2.605 euro
- 20 inch LM M Aerodynamic (Styling 939 M) Bicolor Schwarz Grau – 1.538 euro
- M Sportremsysteem Blauw – 748 euro
- M Sportpakket – 3.494 euro
- Glasapplicatie ‘CraftedClarity’ voor interieurelementen – 651 euro
- Laadaansluiting AC snelladen (22 kW) – 1.281 euro
- Glazen panoramadak – 1.740 euro
- Zonnescherm achter – 640 euro
- Comfortstoelen voor – 1.067 euro
- Driving Assistant Professional – 1.548 euro
- Parking Assistant Professional – 1.120 euro
- Harman-Kardon sound system – 513 euro
- Innovation Pack – 2.495 euro
- Travel Pack – 1.695 euro
- Comfort Pack – 2.495 euro
Travel Pack
Nog even een korte toelichting op het Innovation Pack, Travel Pack en Comfort Pack, want wat krijg je precies met die pakketten? Het Travel Pack bestaat uit Comfort Access, een elektrisch bedienbare achterklep en een Travel en Comfort System waarmee je eenvoudig een tablet, smartphone, kledinghanger of klaptafeltje kunt bevestigen aan de rugleuning van de voorstoel. Een USB-C aansluiting zorgt voor stroomtoevoer.
Innovation Pack
Het Innovation Pack omvat BMW Live Cockpit Professional, BMW Natural Interactions, Parking Assistant Plus en een interieurcamera. Een camera in het interieur!? Jazeker! Met deze interieurcamera is het mogelijk om mooie momenten vast te leggen tijdens de rit. Je kunt deze beelden ook delen met anderen, want je downloadt de beelden zó op je smartphone. De camera laat je ook op afstand het interieur bekijken via je smartphone. Als het antidiefstalalarm afgaat, slaat de camera automatisch beelden op. Je krijgt dan een melding in de My BMW App. Zo zie je direct wat er aan de hand is.
Comfort Pack
Tot slot is er nog het Comfort Pack, bestaande uit vierzone airconditioning met automatische regeling, stoelventilatie voor beide voorstoelen, verwarmde stoelen achter en elektrisch verstelbare stoelen.
Conclusie review BMW i5 eDrive40
Tja, deze BMW i5 is wat ons betreft een uitstekende optie als je in de markt voor een luxueuze elektrische limousine. Dit is nog maar het begin, want van de BMW i5 verschijnt ook een Touring-versie. De BMW i5 ansich is in ieder geval een van de betere EV’s die je kunt kopen. Dan moet je alleen wel de stevige vanafprijs kunnen ophoesten. Daarna kan het feest in ieder geval beginnen.