Review – Alpine A110 GT (2023) – De leukste daily driver van dit moment?
Een stuurmansauto pur sang
Voor veel autoliefhebbers bestaat er niets leukers dan een lichtgewicht tweezitter. Alleen zijn die er nog wel? De Alfa Romeo 4C is niet meer te koop en de Lotus Elise en Exige zijn net uit productie gegaan en krijgen beide geen opvolger. Wat nu? Simpel: kijk eens naar de Alpine A110.
Alpine A110 GT
In 2017 herlanceerde Renault het Alpine-merk. De Franse autobouwer bracht dat jaar een moderne reïncarnatie van de Alpine A110 op de markt, de… Alpine A110. Nu, vijf jaar later, is het tijd voor een kleine opfrisbeurt. Een mooie aanleiding om weer eens in deze fijne sportcoupé te stappen.
Designwijzigingen
Aan de buitenkant kun je de vernieuwde Alpine moeilijk onderscheiden van het uitgaande model. Het design is haast ongewijzigd, maar er zijn wel drie nieuwe uitvoeringen, bestaande uit de A110, A110 GT en A110 S. Deze versies hebben alle een eigen karakter en rijbeleving en je herkent ze aan een aantal exterieurdetails. We zetten het vernieuwde A110 modelaanbod even op een rij.
A110
De instapper is de 252 pk sterke Alpine A110. Volgens de Fransen is deze uitvoering mede dankzij zijn lage gewicht (1.102 kg) en de bijna perfecte gewichtsverdeling (44% voor, 56% achter) onder alle rijomstandigheden wendbaar en dynamisch. Net zoals alle andere varianten wordt de A110 aangedreven door een 1,8-liter turbomotor in combinatie met een zeventraps Getrag-automaat met dubbele koppeling. De 0-100 sprint gaat in 4,5 seconden. Niets om je voor te schamen dus.
A110S
Het absolute topmodel is de A110 S. In deze uitvoering schopt de 1,8-liter benzinemotor het tot 300 pk en zit je binnen 3,7 tellen op de 100 km/u. Pittig beestje dus De A110 S is voorzien van een sportonderstel en Michelin PS Cup 2 Connect semi-slick banden staan op de optielijst. Met deze versie kun je dus lekker losgaan op het circuit. Op de Autobahn ook overigens, want je kunt doortrekken tot 275 km/u. Wil je die topsnelheid aantikken, dan moet je wel even het aero-kit aanvinken op de optielijst. Dan krijg je een dikke spoiler achterop van carbon fiber uiteraard en je krijgt vooraan een splitter, die samen voor zo’n 140 kilo extra downforce zorgen.
Je herkent de A110 S aan de zwart verchroomde Alpine-logo’s, oranje remklauwen, zwarte 18-inch GT Race-wielen en de S-badges op de achterzijde en op de portierdorpels. Een opvallende verschijning dus. Optioneel is de tweekleurige carrosseriekleur, Fire Orange met een in Deep Black uitgevoerd dak.
A110 GT
Tussen de instapper en de topversie staat de A110 GT. Deze versie is misschien wel dé uitvoering die je wil hebben, want hij combineert het vermogen van de topversie met het comfort van de instapper. Kortom, het is dé daily driver bij Alpine. Drempels en hobbels en kuilen in de weg zijn geen problemen voor deze compacte sportauto. Hij vangt ze moeiteloos op. Maar het onderstel geeft geen krimp in bochten, die lust hij rauw. Dankzij een gewicht van nog geen 1.100 kilogram is het een extreem wendbare auto, die je zonder problemen op hoge snelheid een bocht kunt insmijten. Dankzij het lage gewicht sta je ook bijzonder snel stil. Kortom: de Alpine A110 heeft alle ingrediënten van een heerlijke sportwagen in huis.
300 pk
Dankzij het stevige vermogen kom je op een recht stuk ook niets tekort. De Grand Tourisme sportcoupé zit in slechts 4,2 seconden op de 100 km/u. Rap genoeg om het bloed naar achter in je hoofd te doen stromen, maar niet zo snel dat je rijbewijs zich zorgen zal maken. Met de geluidsbeleving zit het ook goed: de 1,8-liter viercilinder middenmoter ligt op slechts enkele centimeters afstand van je oren. Zet je de A110 in de sportstand, dan gaan er kleppen in het uitlaatsysteem open en worden inzittenden getrakteerd op een heerlijke, rauwe Franse chanson.
Praktisch
Met een GT wil je meters maken. Daar is hij voor. Je hebt dan wel opbergruimte nodig, als je een weekendje of langer weg wil gaan. In de A110 heb je twee plekken waar je spulletjes kwijt kunt. Helemaal achterin – achter de motor – kun je de tassen kleine tassen kwijt. Voor grotere items moet je vooraan zijn. Onder de ‘motorkap’ past een rolkoffer en nog een losse tas.
Sabelt
In de A110 GT houden Sabelt-sportstoelen je stevig op je plek en bedienen je voeten lichtgewicht aluminium sportpedalen. De stoelen en het dashboard zijn fraai bekleed met leer met blauw stiksel en de gordels zijn compleet blauw. Zoals het hoort in een GT, zijn de stoelen niet te hard. Ze hebben zelfs stoelverwarming.
Technologie
Er is ook nieuwe technologie aanwezig in de vernieuwde A110-modellen, waaronder een nieuw multimediasysteem inclusief een 7-inch touchscreen, Bluetooth-connectiviteit en twee USB-aansluitingen. Uiteraard kun je via Apple Carplay en Android Auto je telefoon verbinden. Het systeem kan Over-The-Air-updates ontvangen, waardoor de auto in de toekomst nieuwe features kan krijgen.
Nürburgring-proof
Echte scheurneuzen kunnen via het Alpine Telemetrics-menu in real-time de turbodruk, temperatuur van de transmissie, koppel, vermogen, stuurhoek en acceleratie bekijken. De ingebouwde chronograaf registreert zaken als de rondetijden op het circuit.
Gordon Murray is fan
Dat de Alpine A110 misschien wel leukst sturende sportcoupé is die je nu kunt krijgen, blijkt uit het feit dan Gordon Murray, de legendarische ontwerper van verschillende Formule 1-auto’s en natuurlijk de iconische McLaren F1, de Alpine als daily driver heeft. Hij heeft het model zelfs gebruikt als benchmark-model voor zijn nieuwe hypercar: de T50. Hij heeft zijn eigen Alpine tot het laatste schroefje uit elkaar gehaald, om uit te vinden waarom hij zo lekker stuurt. Zulke goede PR kan geen reclamecampagne tegenop.
Prijzen
De A110 is er vanaf net geen 68.900 euro. Voor de GT vraagt Alpine 79.090 euro en vanaf 83.290 euro stap je in de topversie: de A110 S. In Nederland zijn er twee dealers: in Soestdijk en in Hengelo. Bekijk de video hieronder voor onze kennismaking met de vernieuwde Alpine A110.
Foto’s: YN.Automotive