Reportage: 50 jaar sportieve Volkswagen Golf
Welke generatie is jouw favoriet?
De Volkswagen Golf mag gezien worden als de meest succesvolle auto aller tijden in Europa. In 2024 viert de Golf feest. Het is namelijk zijn 50ste verjaardag. Om die reden haalde Volkswagen alle sportieve Golf-modellen bij elkaar in één uitgebreide tentoonstelling in de Volkswagen-fabriek in Osnabrück, de voormalige Karmann-fabriek. Deze overvloed aan Golfjes maakt indruk, maar laat vooral goede oude tijden herleven.
Volkswagen Golf GTI: het begin
De reis van de Volkswagen Golf begon 50 jaar geleden met de ontwikkeling van de Golf GTI. In de beginfase, in 1974, werd besloten dat de toekomstige GTI (die in 1976 debuteerde) gehomologeerd moest worden volgens de internationale FIA-reglementen. Dat sportieve karakter is volgens Volkswagen altijd gebleven bij toekomstige Golf-generaties. De auto’s zijn feitelijk het bewijs. Want de Golf schitterde niet alleen in de autosport – denk aan de Group 4 Golf GTI Pierburg, Golf GTI Group A of Rallye Golf G60 Group A – maar liet ook in het straatbeeld van zich horen met GTI- en R-geweld.
Miljoenenhit
Vooral de Golf GTI geniet natuurlijk een iconische status. Tot op heden zijn er al ruim 2,4 miljoen exemplaren van de Golf GTI geproduceerd. Dat begon natuurlijk met de eerste Golf GTI met 81 kW (110 pk). Maar tegenwoordig is dat vermogen heel bescheiden in een Golf. De nieuwste Golf GTI schopt het zelfs tot 195 kW (265 pk). Ook dat kan nog gekker.
Diverse Golfjes bij elkaar!
Tussen de eerste en de achtste Golf GTI hebben nog zes generaties hun stempel gedrukt op de modelgeschiedenis. Tijdens het evenement in Osnabrück is een Golf GTI van de tweede generatie aanwezig, alsook een derde generatie in 20th Anniversary Edition. De vierde generatie wordt vertegenwoordigd door de legendarische 25th Anniversary Edition, de vijfde als de 30th Anniversary Edition en de zesde als de 35th Anniversary Edition. Ter beeldvorming zetten we de prestaties van deze modellen op een rij. Zo krijg je een goed beeld van de performanceverbeteringen die Volkswagen door de jaren heen heeft doorgevoerd.
Volkswagen Golf I GTI
- Productiejaren: 1976 tot 1983
- Vermogen: 81 kW (110 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.581 cc
- Topsnelheid: 182 km/u
Volkswagen Golf II GTI
- Productiejaren: 1984 tot 1991
- Vermogen: 95 kW (129 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.781 cc
- Topsnelheid: 200 km/u
Volkswagen Golf III GTI (20th Anniversary Edition)
- Productiejaren: 1991 tot 1997
- Vermogen: 85 kW (115 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.984 cc
- Topsnelheid: 196 km/u
Volkswagen Golf IV GTI (25th Anniversary Edition)
- Productiejaren: 1998 tot 2003
- Vermogen: 132-kW (180 pk)
- Type motor: 4 cilinder
- Motorinhoud: 1.788 cc
- Topsnelheid: 222 km/u
Volkswagen Golf V GTI (30th Anniversary Edition)
- Productiejaren: 2004 tot 2008
- Vermogen: 169 kW (230 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.984 cc
- Topsnelheid: 245 km/u
Volkswagen Golf VI GTI (35th Anniversary Edition)
- Productiejaren: 2009 tot 2012
- Vermogen: 173 kW (235 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.984 cc
- Topsnelheid: 247 km/u
Volkswagen Golf VII GTI (Performance)
- Productiejaren: 2013 tot 2020
- Vermogen: 180 kW (245 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.984 cc
- Topsnelheid: 250 km/u
Volkswagen Golf VIII GTI (Clubsport)
- Productiejaren: sinds 2020, maar grote update in 2024
- Vermogen: 221 kW (300 pk)
- Type motor: 4-cilinder
- Motorinhoud: 1.984 cc
- Topsnelheid: 267 km/u (met Race Package)
Verder verbeterde Volkswagen Golf GTI
In 2024 verscheen overigens de nieuw ontwikkelde Golf GTI van de achtste generatie. Het vermogen van de Golf GTI steeg van 180 kW (245 pk) naar 194 kW (265 pk), maar het vermogen van de verder verbeterde Golf GTI Clubsport blijft steken op 220 kW (300 pk). De led-koplampen en achterlichten zijn opnieuw ontworpen en ook de infotainmentsystemen zijn nieuw ontwikkeld. Daarnaast heeft Volkswagen het chassis verder verfijnd.
Volkswagen Golf R
Natuurlijk is er ook nog de Volkswagen Golf R. Net als de badge ‘GTI’ is ook de ‘R’-badge onlosmakelijk verbonden met de Golf, maar niet sinds het begin. In totaal zijn er vijf generaties geweest. Tijdens het evenement zijn er twee Golf R32’s en drie Golf R’s aanwezig.
Het begon met de G60
De geestelijke voorvader van deze R-auto’s is een Golf uit 1989: de G60 Limited van Volkswagen Motorsport. Met slechts 71 exemplaren ooit gebouwd, paste dit 154 kW (210 pk)-model bij de dynamiek van de Porsche 944 van zijn tijd. Nummer 13 van de 71 staat trots tentoongesteld in Osnabrück. Een moderne herinterpretatie van de inmiddels klassieke G60 Limited is de eerste R32, gebaseerd op de Golf IV. Met zijn compacte V6-motor is dit tegenwoordig een gewilde oldtimer. Hij werd opgevolgd door de tweede R32, de krachtigste Golf van de vijfde generatie, die op de tentoonstelling wordt gepresenteerd met een verbeterde motor van 331 kW (450 pk).
Vaarwel V6, welkom vier-in-lijn
In 2009 stapte Volkswagen met de derde generatie over van de atmosferische V6-motor naar de viercilinder turbo uit de EA888-motorenserie. Deze verandering verhoogde het vermogen aanzienlijk en verminderde het brandstofverbruik. Deze generatie is op de tentoonstelling ook vertegenwoordigd door een exclusieve conversie met een V6-supercharged-motor. Ook de eerste Golf R Variant debuteerde in de vierde generatie. Onlangs verscheen de vijfde generatie op het podium. De 177 kW (241 pk) van de eerste Golf R32 is geëvolueerd naar 245 kW (333 pk). Ook daar is dus – net als bij de GTI – sprake van een forse krachttoename.