Prijzen nieuwe Ford Puma: dit moet je weten
Ford start in februari 2020 met de levering van de compleet nieuwe Puma. Het hoogpotige model is per direct te bestellen voor prijzen vanaf 26.900 euro. Dat lijkt veel geld in vergelijking met de concurrentie, maar dat valt wel mee gezien de bomvolle standaarduitrusting.
Ford Puma Titanium
De vanafprijs van een auto geldt in veel gevallen voor de kale basisversie die nauwelijks verkocht wordt. Een luxere uitvoering met alle zaken die je niet wilt missen, kost al gauw een paar duizend euro extra. Ook bij Ford is er relatief weinig vraag naar ‘goedkope basisversies’ en dus begint het aanbod meteen met de rijk uitgeruste Titanium-uitvoering.
Voor de instapprijs van 26.900 euro krijg je standaard airco, cruise control, 17-inch lichtmetalen wielen en een uitgebreid multimediasysteem met 8-inch touchscreen, navigatie, Apple CarPlay en Android Auto. Je krijgt ook een draadloze telefoonlader, parkeersensoren en zesvoudig verstelbare voorstoelen met massagefunctie.
Ford Puma ST-Line
Voor prijzen vanaf 28.050 euro heb je een Ford Puma ST-Line (blauwe op de foto). Die heeft alles van de Titanium, maar dan in combinatie met een sportievere uitstraling en aangescherpt onderstel voor iets meer dynamiek.
Binnenin onderscheidt de Puma ST-Line zich met een volledig digitaal instrumentarium, afgeplat stuurwiel, sportieve bekleding, aluminium panelen en zwarte hemelbekleding.
Ford Puma ‘X’
Verder zijn de Titanium en ST-Line te upgraden tot ‘X’. Voor prijzen vanaf respectievelijk 29.000 en 30.150 euro ben je ook verzekerd van donker getinte ruiten, 18-inch lichtmetalen wielen, automatische airco en een regensensor.
Het interieur van de Titanium X is afgewerkt met hout-effect sierpanelen en exclusieve afneem- én wasbare bekleding. De ST-Line X heeft carbon-effect sierpanelen en gedeeltelijk lederen bekleding met rood stikwerk.
Ford Puma ST-Line X Vignale
Medio 2020 wordt nog de extra luxe Ford Puma ST-Line X Vignale aan het aanbod toegevoegd. Deze topversie is nog eens extra voorzien van een achterspoiler, LED-koplampen, Keyless Entry, volledig lederen bekleding en extra zachte, gestikte materialen op het dashboard. En daar blijft het dan voorlopig bij qua uitvoeringen.
Optiepakketten
Wel kun je de Ford Puma nog aankleden met verschillende optiepakketten, zoals het Driver Assistance Pack met BLIS, Intelligent Adaptive Cruise Control, Traffic Sign Recognition, Driver Impairment Monitor, Active Park Assist, parkeersensoren aan de voorzijde en een achteruitrijcamera.
Voor snelle beslissers wordt tijdelijk een First Edition-pakket aangeboden op de Titanium X en ST-Line X. Dan krijg je het Driver Assistance Pack en een handsfree bedienbare achterklep met een prijsvoordeel van 755 euro.
1.0 EcoBoost Hybrid
De Puma is in Nederland alleen verkrijgbaar als 1.0 EcoBoost Hybrid, met een vermogen van 125 of 155 pk. In beide gevallen wordt de benzinemotor geholpen door een klein elektromotortje (mild hybrid) en bij lage snelheden wordt een cilinder automatisch uitgeschakeld. Volgens de officiële verbruikstest slokt de Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid gemiddeld 4,2 liter benzine per 100 km weg.
Hoe moet ik de Puma plaatsen?
De nieuwe Ford Puma is iets ruimer dan een Ford Fiesta en staat natuurlijk een stuk hoger op z’n wielen. Dankzij de hoge zitpositie heb je binnenin een beetje een SUV-gevoel. Ook is de Puma praktischer dan bijvoorbeeld een Fiesta dankzij de opvallend grote kofferbak die je bovendien eenvoudig kunt afspoelen en leeg laten lopen.
De Puma wordt in het Ford-aanbod gepositioneerd tussen de EcoSport en Kuga gaat de concurrentie aan het auto’s zoals de Renault Captur, Fiat 500X, Peugeot 2008, Mazda CX-3 en Nissan Juke.