Nissan Qashqai onder het mes: nieuwe looks, meer tech
Dit is er allemaal nieuw!
Sinds de introductie van de derde generatie Nissan Qashqai – in 2024 alweer ruim drie jaar geleden – verkocht Nissan meer dan 350.000 exemplaren in Europa. Om de Qashqai aantrekkelijk te houden onder het grote publiek, krijgt de compacte crossover een flinke update. Hier lees je wat er nieuw is aan de Nissan Qashqai.
Design Nissan Qashqai
De nieuwe Nissan Qashqai heeft een fris design. De voorkant is aangepakt om een opvallende eerste indruk te creëren. De grille wordt gekenmerkt door tientallen, driedimensionale kommavormige elementen in hoogglans zwart. Aan de zijkanten vormen de ‘komma’s’ een driehoekige vorm vanaf de nieuwe koplampen naar beneden tot een punt aan de zijkant van de kentekenplaathouder. Bij de topversie zijn ze afgewerkt in satijn chroom. Valt het nieuwe front in de smaak?
De voorbumper is nu in carrosseriekleur gespoten en voorzien van een hoogglanzend zwarte strook die onder de kentekenplaat loopt en vervolgens uitmondt in de onderste hoeken van de bumper. Onder de koelopening bevindt zich een smalle sierstrip. Nissan heeft ook de koplampen opgefrist. Nieuw is ook de toevoeging van een adaptieve grootlichtassistentie, aangevuld met een kleinere lichtunit voor een bredere en betere lichtverdeling bij mistige omstandigheden.
Nieuwe dagrijverlichting voor Nissan Qashqai
Onder de hoofdlens in de koplampen bestaat de dagrijverlichting uit vijf kleinere lenzen die dezelfde vorm hebben als de ‘komma’s’ van de grille. Opvallend is dat de dagrijverlichting voortaan de koplampunits omrand, terwijl een smalle lichtstrip erboven enige gelijkenis vertoont met de vorige Qashqai. Het bovenste dagrijlichtelement dient tevens als de richtingaanwijzer. Die werkt voor het eerst sequentieel, dus met een naar buiten vegende beweging (afhankelijk van de uitvoering).
Achterkant Nissan Qashqai
Aan de achterzijde blijft het design van de lichtunits vertrouwd, maar heeft Nissan wel de lay-out herzien. Zo bestaan de rode lichtelementen nu uit vier individuele leds in dezelfde vorm als de ‘komma’s’ in de grille. Hierdoor lijken ze te zweven in de behuizing met een opvallende schaduw van rood. De lenzen zijn nu helder, waardoor de lichtelementen goed te zien zijn. Het smalle boemerangvormige lichtelement aan de bovenzijde van de achterlichtunit fungeert nu als dynamische richtingaanwijzer.
De vernieuwde achterbumper is nu ofwel glanzend zwart op de hogere uitvoeringen of in de carrosseriekleur op de nieuwste uitvoering, genaamd N-Design. Van opzij gezien biedt de nieuwe Qashqai bij de hogere uitvoeringen een nieuwe glanzend zwarte afwerking onder de portieren en de wielkastomranding.
Wielen
De nieuwe Nissan Qashqai staat standaard op 18-inch diamantgeslepen lichtmetalen wielen behoren nu tot de standaarduitrusting. Voor de hogere uitvoeringen zijn er nieuwe 19-inch lichtmetalen wielen en ook 20-inch diamantgeslepen exemplaren. Drie nieuwe carrosseriekleuren zijn toegevoegd aan het palet van de Qashqai. Hiertoe behoren Pearl White, Pearl Black en Deep Ocean. De andere Qashqai-kleuren zijn Fuji Red, Magnetic Blue en Ceramic Grey. Alle kleuren zijn verkrijgbaar in two-tone, gecombineerd met een zwart dak.
Nieuwe N-Design uitvoering
Een nieuwe toevoeging aan de Qashqai line-up is de N-Design uitvoering. De lagere carrosseriedelen onder de portieren en bovenlangs de wielkasten zijn in de carrosseriekleur uitgevoerd. Deze versie staat bovendien op nieuwe 20-inch lichtmetalen wielen.
Interieur Nissan Qashqai
Het interieur is tot in detail herzien om het luxegevoel te verhogen. Voor de hogere uitvoeringen is er een nieuwe toepassing van Alcantara op het dashboard, de portierpanelen en -armsteunen, de centrale opbergconsole en zelfs de kniebeschermers. Een nieuw patroon siert de middenconsole rond de versnellingspook en het decoratie-inzetstuk tussen de bovenzijde van het dashboard en het dashboardkastje.
Verbeterde stoelbekledingen zijn te vinden in de bovenste drie uitvoeringen van de Qashqai. Het meest opvallend is het deels in quilt-patroon uitgevoerde zwarte leder in de topuitvoering van de Qashqai. Dit terwijl de een-na-hoogste uitvoering is bedeeld met een gequilt synthetisch leder voorzien van bruine accenten op de zitting en de schouders van de rugleuning.
De stoelen in de nieuwe Nissan Qashqai N-Design zijn bekleed met zwart leer met quilting en Alcantara inzetstukken. Een in specifiek reliëf uitgevoerde ‘Qashqai’ modelnaam siert het gedeelte net onder de hoofdsteun. In de uitvoeringen N-Connecta, N-Design en hoger is met rode/groene/blauwe leds de sfeerverlichting te personaliseren. Op de twee topuitvoeringen bevinden de leds zich ook achterin, zodat alle inzittenden van deze ambiance kunnen genieten. De instellingen voor deze omgevingsverlichting kunnen worden bediend via het centrale infotainmentscherm.
Technologische upgrade
De Around View Monitor (AVM) is een populaire voorziening op de Qashqai. Nieuw aan het AVM-systeem is ook een 3D-functie waardoor de bestuurder de auto niet alleen van bovenaf kan zien, maar ook één van de acht verschillende externe camerastandpunten kan selecteren om de auto van voren, van achteren, van de zijkanten of op de hoeken te zien. Zo zijn mogelijke obstakels nog beter te identificeren. Het systeem werkt samen met Nissans Moving Object Detection-systeem, dat een waarschuwing geeft wanneer het een bewegend object in de nabijheid detecteert. Bovendien is er een functie waarmee een overzichtsbeeld vanuit een laag standpunt mogelijk is, van een positie net achter de voorwielen. Bijzonder aan deze weergave is het gebruik van machine learning om zo het beeld van de frontcamera als het ware ‘over de voorwielen te leggen’ waardoor er meer perspectief wordt gecreëerd.
Een andere nieuwe slimme AVM-functie is het kunnen opslaan van vaak bezochte parkeerlocaties, inclusief exacte parkeerplekken uit het verleden – met behulp van GPS. Dit is vooral handig wanneer de beschikbare ruimte krap is. Bovendien kan de innovatieve AVM-technologie worden gebruikt om veilig een onoverzichtelijke weg op te rijden. Hiervoor wordt een breedbeeld frontcamera gebruikt, die verbeterd zicht heeft op de weg vanaf de voorzijde van de motorkap. Net als bij de functie om parkeerlocaties te onthouden, kunnen penibele verkeerslocaties worden opgeslagen in het GPS-geheugen van AVM. Deze functie zal automatisch activeren bij het aanrijden van een opgeslagen venijnige kruising.
Digitaal TFT-instrumentendisplay
De visuals op het TFT-informatiescherm achter het stuurwiel zijn gewijzigd. Het ontwerp van de wijzerplaten op het display verandert naar rood in Sportmodus, naar groen in Eco-modus of naar lichtgrijs in Standaardmodus – zowel in de weergavemodus ‘Normaal’ als ‘Verbeterd’. Er is ook te kiezen voor een vereenvoudigde weergavemodus voor minimale afleiding tijdens het rijden. In deze modus wordt alleen de belangrijkste informatie weergegeven, zoals de geselecteerde versnelling, rijmodus en snelheid. Voor de met e-POWER uitgeruste Nissans Qashqai is de weergave van de energiestroom nu beschikbaar in de weergavemodus ‘Normaal’.
Rijhulpsystemen Nissan Qashqai
Het pakket met bestuurdersassistentiesystemen is aanzienlijk verbeterd om de alertheid van de bestuurder en de mate van interventie te verhogen. Allereerst zijn de functies voor Autonomous Energy Braking opnieuw gekalibreerd om de risicodetectie te verscherpen en sneller te reageren in het geval van een mogelijke botsing. Dit geldt voor de functies Front Emergency Brake, Pedestrian Front Emergency Brake, Front Emergency Brake Cyclist en Intelligent Emergency Brake. Bij een noodstop gaan de remlichten knipperen om achteropkomend te waarschuwen. Dat gebeurt wanneer plotseling hoge remdruk wordt toegepast bij snelheden boven de 60 km/u.
Het Emergency Lane Keep systeem wordt nu automatisch geactiveerd bij het starten van de Qashqai. Het systeem waarschuwt voor het verlaten van de rijstrook en voorkomt het onbewust verlaten van de rijstrook bij snelheden boven de 60 km/u – indien de bestuurder verzuimt richting aan te geven. Dit gebeurt via een trilling in het stuurwiel wanneer het systeem detecteert dat de auto te dicht bij de middenlijnen of de kant van de weg komt.
Het Intelligent Speed Assistance systeem is verbeterd. Het signaleert de geldende snelheidslimiet door zowel een camera te gebruiken om verkeersborden met snelheidslimieten te lezen alsook via GPS-gegevens. Een knipperend icoon signaleert de bestuurder wanneer de snelheidslimiet wordt overschreden. Wordt de snelheid niet voldoende vertraagd, dan wordt er ook een alarmsignaal afgegeven.
Nieuw voor de geüpdatete Qashqai is de mogelijkheid om de bestuurdersassistentie aan te passen. Daarmee is het precieze niveau van interventie van de verschillende assistentietechnologieën in te stellen.
Google Automated Services geïntegreerd
De vernieuwde Qashqai beschikt als eerste Nissan voor Europa de online diensten van Google als onderdeel van het Nissan Connect infotainmentsysteem. Deze zorgen voor een bijna naadloze interactie tussen het digitale leven van de gebruiker en de auto. De vernieuwde Qashqai heeft nu standaard Google Maps waarmee, eenmaal ingelogd met een persoonlijk Google Account, bestuurders hun favoriete locaties en bezienswaardigheden kunnen raadplegen. Dit vermindert de afhankelijkheid van een mobiele telefoon en een mobiel netwerk. Updates over-the-air zorgen ervoor dat de kaartinformatie altijd actueel is.
Met Google Assistant kan de bestuurder via spraak tal van functies, diensten en informatie raadplegen. Na het commando “Hey Google” is het mogelijk om bijvoorbeeld de climate control, de stoelverwarming en voorruit te bedienen of om naar een volgende bestemming te navigeren.
Aandrijflijn e-POWER ook weer van de partij
De e-POWER-aandrijflijn verscheen in 2022. Deze aandrijflijn, waarbij een benzinemotor elektriciteit opwekt voor de aandrijving, is een simpelere oplossing dan traditionele hybrides. Bijzonder is dat er geen versnellingsbak is. De wielen worden direct aangedreven door de elektromotor. De enige rol van de turbo-aangedreven driecilinder motor – met variabele compressieverhoudingstechnologie – is het opwekken van elektriciteit, die via de omvormer wordt gestuurd naar ofwel de 140 kW elektromotor of de 1,8 kWh batterij (of beide, afhankelijk van het rijscenario). De brandstofmotor werkt stil op de achtergrond om de nodige lading aan de batterij en energie aan de elektromotor te leveren. Dit resulteert in directe kracht en een lineaire gasrespons, vergelijkbaar met het rijgevoel van een volledig elektrische auto maar zonder de noodzaak om op te laden. Het systeem kan ook tijdens het remmen of uitrollen energie terugwinnen om de batterij op te laden. Nissan heeft meer dan 100.000 e-POWER-voertuigen in Europa verkocht sinds de lancering.
Marktintroductie
De vernieuwde Qasqai gaat nu in productie in de Nissan Sunderland Plant, waar inmiddels meer dan 1,3 miljoen eenheden zijn geproduceerd sinds 2007. De Qashqai is nu het meest geproduceerde model in Sunderland. Afgelopen zomer rolde daar de 11 miljoenste Nissan van de band sinds de productiestart in 1986. Informatie over de Nederlandse marktintroductie volgt in een later stadium.