
Nissan leert robots reserve-onderdelen maken voor oudere auto’s
Geen staalpers met mallen meer nodig
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Nissan heeft een nieuwe manier ontwikkeld om robots reserve-onderdelen voor auto’s te laten maken van plaatstaal. De technologie is handig, omdat Nissan op deze manier ook onderdelen kan produceren voor auto’s die al enige tijd uit productie zijn.
Dual-sided dieless forming
Nissan hoopt de gepatenteerde techniek, door Nissan dual-sided dieless forming genoemd, op korte termijn te commercialiseren. De techniek omvat twee gesynchroniseerde robots die werken van tegenoverliggende zijden van een staalplaat. Met behulp van diamant gecoate gereedschappen wordt het staal geleidelijk gevormd.
Geen staalpers met kostbare mallen meer nodig
Dankzij de flexibele productie, korte doorlooptijden en minimale voorbereidingskosten, kan de nieuwe techniek het mogelijk maken om reserve-onderdelen in kleine volumes te produceren en verkopen voor auto’s die Nissan al jaren niet meer maakt. Met andere woorden: onderdelen van oudere modellen kunnen een stuk goedkoper worden en sneller worden geleverd. Dankzij deze techniek heb je bovendien geen staalpers met kostbare mallen meer nodig. Dat scheelt bakken geld.
Samenwerking
De nieuwe vormingstechniek is ontwikkeld door het Nissan Production Engineering Research and Development Center in samenwerking met de Nissan Research Division.