Dit moet je weten over de nieuwe Volkswagen Touareg
Derde generatie Touareg nog deze zomer op de Nederlandse markt
Volkswagen vervangt na jaren de Touareg. Dit is de compleet nieuwe, derde generatie die gepresenteerd is in Beijing. China is immers het belangrijkste afzetgebied van SUV’s wereldwijd.
Groter
Het design van de nieuwe Touareg sluit perfect aan de andere SUV’s van Volkswagen, zoals de Tiguan en T-Roc. De voorzijde kenmerkt zich door een forse brede grille, waardoor de auto breder oogt. Breder ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Touareg sowieso (+4,4 cm), net als langer (+7,7 cm).
De bagageruimte is gegroeid van 697 naar 810 liter (tot de leuning van de achterbank) en uitgerust met een elektrisch in- en uitrolbare afdekking. Ondanks de toegenomen afmetingen is de Touareg niet zwaarder geworden. De carrosserie is voor 48% opgetrokken uit aluminium en mede daardoor tot 106 kg lichter dan voorheen.
MLB-platform
De derde generatie Volkswagen Touareg staat op hetzelfde platform (MLB) als de Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Uiteraard krijgt elk model binnen de Volkswagen Group een eigen specifieke afstelling, zo ook de Touareg.
LEES OOK: Zie jij je al zitten in deze Volkswagen I.D. Vizzion?
Assistentiesystemen
Nieuwe voor de Volkswagen Touareg is Night Vision, dat met behulp van een warmtecamera in het donker mensen en dieren projecteert in het instrumentarium. Night Vision waarschuwt de mensen en dieren voor een mogelijk ongeval door middel van een lichtsignaal.
Andere noviteit is Road Work Lane Assist met Traffic Jam Assist, dat tot 60 km/u semi-autonoom stuurt, versnelt en remt, óók bij wegwerkzaamheden met alternatieve wegbelijning.
Innovision Cockpit
Het interieur van de nieuwe Touareg valt op door de enorme beeldschermen. De zogenoemde Innovision Cockpit combineert een volledig digitaal 12-inch instrumentenpaneel met een 15-inch beeldscherm van het nieuwe infotainmentsysteem. Op die manier ontstaat één groot informatie- en communicatiesysteem met touchscreen, waardoor op het dashboard nauwelijks nog knoppen of schakelaars nodig zijn.
LEES OOK: Autotest – Volkswagen Golf R met Performance Upgrades (2018)
Altijd 4Motion
De Volkswagen Touareg wordt te allen tijde geleverd met variabele 4Motion-vierwielaandrijving, waarbij de aandrijfkrachten automatisch over de vóór- en achterwielen worden verdeeld. Het systeem stuurt maximaal 70% naar de vooras en maximaal 80% naar de achteras.
Optioneel levert Volkswagen regelbare luchtvering en vierwielbesturing. Daarbij sturen de achterwielen iets mee voor een kortere draaihoek en meer wendbaarheid.
Motoren
De Volkswagen Touareg wordt in eerste instantie leverbaar met keuze uit drie 3.0 V6 turbomotoren, waarvan twee diesels (231 pk en 286 pk) en één benzineversie (340 pk). Een 8-traps automaat is in alle gevallen standaard. De Touareg is bovendien een van de weinige personenauto’s die ongeacht de motorisering 3.500 kg mag trekken.
In 2019 volgt ook een 4,0-liter V8 TDI dieselversie (421 pk) en een Touareg plug-in hybride met (367 pk). De stekkerhybride is uiteraard interessant voor Nederland. Naar verwachting is de achtcilinder turbodiesel niet voor ons land bedoeld.
LEES OOK: Cool! Volkswagen presenteert Cityskater en Streetmate