Nieuwe Opel Mokka stevig afgevallen
Tot wel 120 kilogram lichter
Dankzij de toepassing van zeer sterke staalsoorten valt het gewicht van de nieuwe generatie Opel Mokka veel lager uit en neemt de carrosseriestijfheid sterk toe. Ten opzichte van de vorige generatie is de nieuwe Mokka tot wel 120 kilogram lichter, met nagenoeg dezelfde wielbasis en wielafmetingen.
Mokka-e
Het is geen geheim meer dat er van de nieuwe generatie Mokka ook een batterij-elektrische versie volgt: de 136 pk sterke Mokka-e. Het 50 kWh lithium-ion batterijpakket van de batterij-elektrische Opel Mokka-e is laag in de bodemsectie verwerkt, zodat een zeer laag zwaartepunt ontstaat. Tegelijkertijd neemt de carrosseriestijfheid met 30 procent toe.
Rijdynamiek, efficiency en kwaliteit
De focus van de nieuwe Mokka ligt op rijdynamiek, efficiency en kwaliteit, zo meldt Opel. De nieuwe Mokka heeft standaard McPherson-veerpoten met dubbele spoorstangen voor meer stijfheid aan de voorzijde.
CMP
De nieuwe generatie Opel Mokka staat op het CMP-platform, een afkorting voor Common Modular Platform. Deze modulaire voertuigarchitectuur biedt maximale flexibiliteit tijdens de voertuigontwikkeling. Dankzij het ‘multi-energy concept’ is CMP geschikt voor diverse aandrijflijnen, van conventionele verbrandingsmotoren tot en met een batterij-elektrische aandrijflijn.
Meer BEV’s
Binnen Groupe PSA staan er meer auto’s op het CMP-platform. Denk aan de Opel Corsa, Peugeot 208, DS 3 Crossback en de Peugeot 2008. Toevallig bestaan er van deze vier modellen ook BEV-versies met dezelfde elektrische aandrijflijn die straks in de Mokka-e te vinden is.
Lapland
De autobouwer – onderdeel van Groupe PSA – zet momenteel de laatste puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’. Opel: “Bij het Test Center Rodgau-Dudenhofen in Duitsland vinden momenteel werkzaamheden plaats om te zorgen voor akoestisch comfort in het interieur, uitstekende voertuigveiligheid op hoge snelheden en het voor Opel typische stuur- en pedaalgevoel. Sinds februari dit jaar gebruiken experts op het gebied van chassis, aandrijflijn, elektronica en verlichting de arctische winter voor het optimaliseren van de wielophanging en rijhulpsystemen op bevroren meren en besneeuwde wegen in het Zweedse Lapland.”
Begin 2021
De vijfdeurs B-segment crossover staat begin 2021 bij de Nederlandse Opel-dealers. De productie start in het vierde kwartaal van 2020. De auto heet zoals gezegd Mokka en niet Mokka X, zoals voorheen.