Nieuwe Mazda CX-30 begint onder 30 mille
Japanse crossover vanaf september in de showroom.
Mazda bestormt het segment van de middelgrote crossover. De nieuwe Mazda CX-30 vertoont veel gelijkenissen met de Mazda 3, maar staat hoger op z’n poten en oogt een stuk robuuster dankzij die grote kunststof beschermdelen.
Prijzen Mazda CX-30
Qua naam zou je misschien denken dat de Mazda CX-30 de vervanger is van de Mazda CX-3, maar dat is niet het geval. De CX-30 wordt daarboven gepositioneerd en zit qua formaat en prijs precies tussen de CX-3 en CX-5.
De Mazda CX-30 arriveert eind augustus bij de Nederlandse dealers en is dan leverbaar voor prijzen vanaf 29.990 euro. Voor dat bedrag krijg je een 2,0-liter Skyactiv-G benzinemotor met een vermogen van 122 pk, mild hybrid-techniek en cilinderuitschakeling voor extra brandstofbesparing.
De belangrijkste motor voor de Mazda CX-30 is de nieuwe 2,0-liter Skyactiv-X benzinemotor. Deze bijzondere, unieke krachtbron van Mazda combineert de vonkontsteking van een benzinemotor met de compressieontsteking van een dieselmotor. De Skyactiv-X motor is leverbaar vanaf 32.990 euro en combineert een prima vermogen van 132 kW (180 pk) met een gunstig benzineverbruik van 1 op 21. Tevens is het een van de weinige benzinemotoren die nu al voldoet aan de definitieve Euro 6d-emissienorm van 2021.
Voor de veelrijder is er ook een 1.8 Skyactiv-D dieselmotor met 116 pk, die ruimschoots voldoet aan de emissienorm Euro 6d-TEMP en leverbaar is voor prijzen vanaf 35.740 euro. Alle motorvarianten zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde zesbak of zestraps automaat. Vierwielaandrijving is alleen leverbaar op de Skyactiv-X benzineversie.
LEES OOK: Autotest – Mazda 3 hatchback (2019)
Uitrusting
Het interieur van de Mazda CX-30 is vrijwel identiek aan dat van de Mazda 3. Dat geldt ook de standaarduitrusting met zaken als automatische airco, head-up display, infotainmentsysteem, 16-inch lichtmetalen wielen en een uitgebreide reeks veiligheidssystemen.
De Comfort-uitvoering voegt een elektrisch te bedienen achterklep, BOSE premium audiosysteem en lederen bekleding. De derde en laatste uitvoering Luxury heeft 18-inch lichtmetalen wielen en het i-Activsense pakket met slimme assistentiesystemen, zoals het automatische remsysteem City Brake, rijstrookassistent en adaptieve led-koplampen.
LEES OOK: Rijtest ‘revolutionaire’ Mazda Skyactiv-X benzinemotor