Nieuwe Hyundai Kona is een flink maatje groter
Hyundai geeft meer details vrij over de hagelnieuwe Kona. De auto komt dit jaar op de markt en is ten opzichte van het uitgaande model langer, breder én hoger.
Futuristisch
Eind 2022 kregen we de nieuwe Kona voor het eerst te zien. Net als de Ioniq 5 en Ioniq 6, heeft ook de nieuwe Kona een futuristisch design gekregen. De strakke, uitgerekte verlichting aan de voor- en achterzijde valt vooral op. Seamless Horizon Lamps noemt Hyundai deze hypermoderne verlichting. De elektrische variant krijgt zogeheten Pixelated Seamless Horizon Lamps en is het eerste model van Hyundai waarop dit design wordt toepast.
Meer ruimte
Hyundai heeft nu de afmetingen van de nieuwe Kona bekendgemaakt. Wat blijkt? De nieuwe Kona is maar liefst 15 centimeter langer dan zijn voorganger! Oké, dat wisten we eigenlijk al. Maar waar die extra ruimte zit, weten we nu ook. De wielbasis is in vergelijking met de vorige generatie 6 centimeter langer. Hierdoor hebben passagiers op de tweede zitrij nu 7,7 centimeter meer beenruimte en 1,1 centimeter meer hoofdruimte. Volgens de Koreanen is de schouderruimte op de tweede zitrij met 1,4 meter de grootste in zijn klasse.
Alle cijfers op een rij:
Slimme achterklep.
Met neergeklapte achterbank beschik je in de nieuwe Kona over 723 liter bagageruimte. Hoeveel er overblijft als de bank rechtop staat, verklappen de Koreanen nog niet. Voor extra gebruiksgemak is er een slimme achterklep leverbaar. Die gaat automatisch open zodra de Kona de smart key langer dan drie seconden in de buurt detecteert. Je kunt de snelheid waarmee en de hoogte tot waar de achterklep openzwaait via het infotainmentsysteem aanpassen.
Aandrijflijnen
In maart maakt Hyundai bekend welke aandrijflijnen in Europa leverbaar zullen zijn. Koreaanse klanten kunnen de Kona in ieder geval krijgen met een 1.6 T-GDi-motor of een 2,0-liter Atkinson-motor. De 1.6 T-GDi levert naar schatting 198 pk en een koppel tot 265 Nm. De 2,0-liter benzinemotor is goed voor zo’n 149 pk en een koppel tot 179,5 Nm. Deze krachtbronnen zijn niet interessant voor Nederland, dus je zult tot maart moeten wachten voor het echte interessante nieuws op dit technisch gebied.
Lees ook: