Eerste ‘nieuwe’ Jaguar XKSS schittert in Los Angeles
Het toonbeeld van een 'moderne klassieker'
In 1957 gingen negen exemplaren van de Jaguar XKSS – die bedoeld waren voor export naar de Verenigde Staten – verloren bij een brand in de Jaguar-fabriek. Daardoor zijn destijds maar zestien van de 25 geplande exemplaren afgeleverd. De fabrikant besloot eerder dit jaar om die negen auto’s alsnog te bouwen, geheel volgens de originele specificaties. De eerste daarvan is vandaag gepresenteerd in Los Angeles.
LEES OOK: Nieuw tv-programma oud Top Gear-trio toch te zien in Nederland
[gallerij-1]
De Jaguar XKSS was zestig jaar geleden al een bijzondere auto. Het was de straatversie van de Jaguar D-type, een raceauto waarmee het merk de 24-uursrace van Le Mans won in 1955, 1956 en 1957. De XKSS werd dan ook wel eens gekscherend ‘de eerste supercar’ genoemd.
D-type-motor
De XKSS wordt aangedreven door dezelfde 193 kW (262 pk) sterke 3,4-liter zes-in-lijn-motor als die in de Jaguar D-type. Voor deze speciale serie is de krachtbron samengesteld op basis van een nieuw gietijzeren blok met nieuwe cilinderkoppen en drie Weber DC03-carburateurs. Ook onderdelen als de Smiths-klokken in het dashboard, het houten stuurwiel, de met leder beklede stoelen en alle knoppen zijn perfect gereproduceerd.
[gallerij-2]
Tot in detail perfect
De nieuwe auto’s hebben rondom Dunlop-schijfremmen volgens de originele specificaties en dat geldt ook voor de Plessey-rempomp. Net zo authentiek zijn de Dunlop-banden en de tweedelige geklonken wielen van een magnesiumlegering. Zelfs delen van het buizenframe zijn met brons gelast, op dezelfde manier als bij de originele XKSS.
Kleine concessies zijn gedaan in het belang van de veiligheid. Zo is de brandstoftank gemaakt van sterkere materialen, die bestand zijn tegen de ingrediënten van moderne brandstof. De productie van de nieuwe XKSS vergt naar schatting 10.000 manuren werk per auto.
[parallex-1]
De eerste nieuwe, originele Jaguar XKSS is vandaag door Jaguar Classic gepresenteerd in het Petersen Museum in Los Angeles. Het prachtig mooie exemplaar, gespoten in de kleur Sherwood Green, is gebouwd door de experts van Jaguar Classic.
Dit is het prototype voor de productie van negen exemplaren voor geselecteerde klanten wereldwijd. De levering staat gepland voor 2017. Alle negen exemplaren zijn inmiddels verkocht voor meer dan een miljoen pond per stuk.
LEES OOK: Dit is de Stelvio, de eerste SUV van Alfa Romeo
[gallerij-3]
[video-1]