Morgan werkt aan nieuw topmodel met zescilinder
Ontwikkelingen in volle gang
Morgan Motor Company werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van het nieuwe topmodel in de line-up. In de lente van 2025 vindt de onthulling plaats, maar de eerste prototypes rijden al rond op straat.
‘CXV’ platform
Het yet-to-be-named model komt te staan op een nieuw zogeheten ‘CXV’ platform, een evolutie van het bestaande gelijmde aluminium chassis die in 2019 werd geïntroduceerd voor de Plus Six en Plus Four. Meer details heeft Morgan nog niet vrijgegeven, behalve dat het model een zescilinder krijgt.
Het nieuwe CXV-platform is lichter en stijver – gecombineerd met de BMW zescilinder turbomotor – en omvat een reeks nieuwe technische kenmerken en technische verbeteringen, die allemaal bijdragen aan grotere dynamische prestaties en rijplezier. Hoewel de afbeeldingen niet het definitieve ontwerp van het productievoertuig tonen, zal het nieuwe vlaggenschip direct herkenbaar zijn als een Morgan, terwijl het een meer eigentijdse esthetiek en een aerodynamisch geïnformeerde proportie projecteert.
Het nieuwe vlaggenschipmodel komt na de aankondiging in november 2024 dat de Plus Six de productie zal stopzetten. Een beperkte oplage van Plus Six Pinnacle-modellen markeert de laatste voorbeelden van het inmiddels uitverkochte model. Het nieuwe model zal – hoewel het geen directe vervanging is van de Plus Six – een terechte positie innemen aan de top van Morgan’s modellengamma.
Over Morgan
Morgan Motor Company is een Brits automerk, opgericht in 1909 door Henry Frederick Stanley Morgan. Het merk staat bekend om zijn klassiek ogende sportwagens, die nog steeds grotendeels met de hand worden gebouwd in de fabriek in Malvern, Engeland. Morgan combineert een authentiek retrodesign met moderne technologie en lichte constructiemethoden, zoals het gebruik van hout in de carrosserie.
Morgan blijft zich ontwikkelen, met innovaties zoals aluminium platformen en turbomotoren, terwijl het klassieke karakter behouden blijft.