
Autotest – Mazda 3 2.0 SkyActiv-G
"Japanse Alfa Romeo" verdient meer waardering.
![]() |
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |

Er zijn auto’s die bij het grote publiek niet heel bekend zijn, maar die je compleet verrassen als je ermee gaat rijden. Subaru is typisch zo’n merk, maar Mazda kan er ook wat van. De Mazda 3 is een fantastische auto die meer waardering verdient.
Prikkelende zintuigen
Mazda doet ons een beetje denken aan Alfa Romeo. Het is een relatief klein automerk, met een onderscheidend karakter, prachtig vormgegeven modellen en een focus op rijdynamiek. Maar het is wel een Japans merk. De modellen zijn pietje precies ontworpen, voorzien van beproefde techniek en hoge betrouwbaarheid.
Dat klink allemaal wel heel rationeel als je de Mazda 3 van dichtbij bewondert, want deze vijfdeurs prikkelt ook je zintuigen. Het vloeiende design, die koplampen die eruit zien als levensechte ogen en de speels ontworpen LED-verlichting aan de voor- en achterzijde zien er wat ons betreft heel mooi uit.
Mooi uitgevoerde GT-M
Wij rijden met de 2,0-liter SkyActiv-G benzinemotor, uitgevoerd in de luxe GT-M. Het interieur is typisch Japans, dus niet te ingewikkeld en vrij rechttoe rechtaan, maar met een uitstekende bouwkwaliteit.
Binnenin onze GT-M versie wordt de boel opgevrolijkt met mooie stoelen in beige-lederen bekleding en rood stiksel. Het rechtopstaande tablet-achtige beeldscherm van het multimediasysteem lijkt op die van Mercedes-Benz, terwijl de bedieningsknop op de middenconsole juist doet denken aan BMW. Met die draaiknop bedien je alle functies van het systeem op prettige en intuïtieve wijze.
Het sportieve karakter van de Mazda 3 GT-M wordt onderstreept door de wat sportieve zithouding en de grote toerenteller in het midden van het instrumentencluster. Net zoals bij Porsche krijgt het de informatie van het toerental voorrang boven de snelheid, die rechtsonder digitaal wordt getoond. Het zijn allemaal zaken die de Mazda 3 onderscheiden van andere middenklassers.






Rijden is kopen
Rijden in de Mazda3 is een feest voor mensen die houden van autorijden. Het relatief kleine stuurwiel ligt lekker in de hand, je voelt je betrokken bij het rijden en die 165 pk sterke benzinemotor jaagt de Mazda met speels gemak naar veel te hoge snelheden.
In tegenstelling tot vrijwel iedere concurrent heeft de Mazda 3 géén turbomotor, maar een atmosferische tweeliter viercilinder. Geen turbo die op gang moet komen, geen vertraging in het gaspedaal, maar lekker puur met een mooi lineaire acceleratie. Ook zo puur is het stuurgedrag. Heel direct, met een mooie feedback in het stuurwiel.
Einde bijtellingsvoordeel
Mazda heeft de bijtellingsgekte van de afgelopen jaren niet kunnen bijhouden. Maar de bijtelling steeds minder invloed heeft en vanaf 2017 helemaal niet meer, speelt emotie weer een grote rol bij de aanschaf van een auto. En omdat de benzine- en dieselprijs dichter naar elkaar toe gekropen is, zijn benzineversies ook steeds interessanter voor zakelijk rijders.
De Mazda 3 2.0 SkyActiv-G GT-M is leverbaar vanaf 30.990 euro.



