AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
M

Mazda viert vijftig jaar toepassing van rotatiemotor

In 1967 introduceerde Mazda de Cosmo Sport

 •  Lifestyle & Fun, Nieuws, Tech

Mazda was niet de eerste autofabrikant die de rotatie- of Wankelmotor in een personenauto toepaste. Maar wel de enige die doorging met dit unieke motorconcept. Mazda introduceerde de Cosmo Sport in 1967. Deze slank vormgegeven tweepersoons sportauto was de eerste van een hele serie sportieve Mazda’s met rotatiemotor. Dit jaar viert Mazda dat het vijftig jaar rotatiemotoren toepast.

NSU was eerder

Oké, NSU introduceerde al in 1963 de kleine NSU Spider, met een eenschijfs rotatiemotor. En in 1967 volgde de NSU Ro80 met een tweeschijfs rotatiemotor. De problemen met die motoren leidden echter tot de ondergang van NSU. Mercedes-Benz experimenteerde met de rotatiemotor van 1962 tot de beginjaren zeventig, met als ultiem protype de C111 met een drieschijfs rotatiemotor. Maar de allereerste auto met wankelmotor was de Skoda 1000 MB uit begin jaren ’60. Die auto is echter nooit verkocht aan klanten en was puur voor experimenten bedoeld.

VIDEO: Vijftig jaar Mazda rotatiemotor

Cosmo Sport – 110S

De Mazda Cosmo Sport werd aangedreven door een tweeschijfs rotatiemotor. Buiten Japan is de auto bekend als 110S. Dit was Mazda’s eerste sportauto in de lijn die doorloopt tot de RX-8 van 2001, die eveneens door een rotatiemotor werd aangedreven.

Hoewel er maar 1.176 zijn geproduceerd, is de Cosmo Sport een belangrijk model voor Mazda. Met dit model sloeg het merk een nieuwe weg in en benaderde techniek en design voortaan ‘op een minder conventionele manier’, zegt het merk zelf.

Mazda Rotatiemotor

Succes

Tijdens de ontwikkeling van de rotatiemotor voor de Cosmo Sport moesten de ingenieurs van Mazda talrijke problemen overwinnen om de rotatiemotor commercieel succesvol te maken. Hoewel de meeste grote autofabrikanten een licentieovereenkomst hadden met NSU om het nieuwe motorconcept te mogen ontwikkelen, had alleen Mazda enig succes.

Mazda Rotatiemotor

RX-7

Mazda produceerde in vijftig jaar bijna twee miljoen auto’s met rotatiemotor – gemiddeld 40.000 per jaar. Met de rotatiemotor behaalde het ook successen in de autosport. De RX-7 domineerde in de jaren tachtig bijvoorbeeld zijn klasse tijdens de IMSA-races (International Motor Sport Association) in Noord-Amerika. De grootste triomf op een circuit kwam in 1991, toen een Mazda 787B, aangedreven door een 2,6-liter vierschijfs rotatiemotor met 522 kW (710 pk) de 24-uursrace van Le Mans won. Daarmee was de Mazda de enige auto met een ‘niet-zuigermotor’ die ooit deze roemruchte langeafstandsrace heeft gewonnen.

Mazda Rotatiemotor

Opvolger RX-8?

In 2012 stopte Mazda met de productie van auto’s met een rotatiemotor. De RX-8 was het laatste model – in Nederland verdween hij al in 2008 – maar er is nog altijd een team binnen Mazda dat zich met dit motorconcept bezighoudt. Op internet doen geruchten de ronde dat in 2018 een opvolger van de RX-8 zou verschijnen…

Mazda Rotatiemotor

Rotatiemotor

De rotatiemotor is een verbrandingsmotor zonder cilinders en zuigers, maar met een min of meer driehoekige rotor. In de open ruimten tussen de zijden van de driehoekige rotor en de trommel waarin hij ronddraait, wordt een brandstof-luchtmengsel tot ontbranding gebracht. Daardoor draait de rotor en levert hij aandrijfkracht. Een rotatiemotor is compacter dan een conventionele motor, bijzonder trillingsarm en hij bevat ook minder onderdelen dan een motor met cilinders. Nadelen zijn echter een hoger olie- en brandstofverbruik en hoge slijtage aan de punten van de rotor. Een rotatiemotor kan echter prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met die van veel grotere en zwaardere traditionele zuigermotoren.

Mazda’s met rotatiemotor

  • Mazda Cosmo Sport/110S – 1967
  • Mazda Familia Rotary Coupe en Sedan/R100 – 1968
  • Mazda RX-2 – 1970
  • Mazda RX-3 – 1971
  • Mazda RX-4 – 1974
  • Mazda B-series Pickup – 1974
  • Mazda RX-7 (drie generaties) – 1978
  • Mazda RX-8 – 2001
Ontvang elke vrijdag om 15.00 uur onze 5 meest gelezen blogs van de week in je mailbox! iedere 20e inschrijver krijgt het boek Alle Auto’s 2017 (t.w.v. 9,95 euro) gratis opgestuurd Aanmelden
Reageer

AutoRAI.nl maakt gebruikt van cookies.

AutoRAI.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat AutoRAI.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

AutoRAI.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op AutoRAI.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten