En dat is drie: de nieuwe Lynk & Co 02
Lynk & Co 01 komt als eerste naar Europa
Best een rare kop, dat geven wij ook toe. Toch is het de absolute waarheid. De Lynk & Co 02 is na de presentatie van de 01 en 03 het derde model in de line-up van dit kersverse automerk.
Verkoop in China al gestart
Lynk & Co verkoopt sinds eind vorig jaar al volop auto’s in China. Het merk is onderdeel van het Chinese Geely, tevens eigenaar van Volvo en van Lotus, en heeft een hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg. Bij Volvo dus. Lynk & Co gebruikt Volvo-techniek en is een nieuwe naam die je absoluut in de gaten moet houden.
“We krijgen in Europa allereerst de 01. Deze SUV wordt nu al verkocht in China.”
Vanaf 2020 op Nederlandse markt
Niet alleen omdat Lynk & Co auto’s gaat bouwen in de Volvo-fabriek in het Belgische Gent, maar ook omdat dit merk definitief naar Europa komt. “We produceren in Europa vóór Europa en focussen op geëlektrificeerde auto’s”, zegt Alain Visser, Lynk & Co Senior Vice President. De productie voor de Chinese markt vindt plaats in het Chinese Taizhou, tevens de geboortegrond van de Volvo XC40 voor China.
“We kopen tegenwoordig alles online, dus waarom geen auto’s?”
02 komt als eerste
We krijgen in Europa en dus ook in Nederland allereerst de 01. Deze SUV wordt nu al verkocht in China. “De productie voor Europa in Gent start eind 2019 en de verkoop in 2020”, zegt Visser in gesprek met AutoRAI.nl. Deze gloednieuwe 02 en de 03 sedan volgen in een later stadium. De Lynk & Co 02 is gisteren in hartje Amsterdam gepresenteerd. AutoRAI.nl was daarbij aanwezig.
Amsterdam
Lynk & Co presenteert niet voor niets een nieuwe auto in Amsterdam. De allereerste Lynk & Co store opent namelijk in Amsterdam en die wordt snel gevolgd door winkels in Barcelona, Berlijn, Brussel en Londen. Het gaat om zogeheten Offline Stores. Daar staan auto’s om aan te snuffelen en je kan er in principe een auto kopen. Toch verwacht Lynk & Co dat de meeste kopers de auto gewoon via internet samenstellen én bestellen. Dat past volgens het merk perfect bij de huidige tijdgeest. We kopen tegenwoordig alles online, dus waarom geen auto’s?
“Je krijgt direct een auto van de fabrikant. Er zit geen dealer tussen.”
Kopen? Nee, private lease
Overigens is het woord ‘kopen’ niet de beste keuze, want Lynk & Co heeft namelijk graag dat je een abonnement op de auto afsluit. Een soort private lease-constructie. Volgens het merk willen mensen een auto vooral gebruiken, maar niet bezitten. Bovendien hoef je de spaarrekening niet te plunderen, maar betaal je maandelijks een vast bedrag om in een Lynk & Co te rijden. Groot voordeel van dit systeem is dat je direct een auto van de fabrikant krijgt. Er zit geen dealer tussen. Een proefrit maken? Dan levert Lynk & Co een auto voor de deur af. En het onderhoud dan? Dat vindt gewoon plaats bij de Volvo-dealer.
Kortere wielbasis
Ten opzichte van de Lynk & Co 01 heeft de nieuwe 02 een kortere wielbasis en een lagere carrosserie. Het is een beduidend sportiever ogende crossover. Het platform waarop de 02 staat is gelijk aan dat van de 01 en de 03: de CMA-bodemsectie van Volvo. CMA staat voor Compact Modular Architecture en vormt ook de basis van bijvoorbeeld de nieuwe Volvo XC40. De nieuwe generatie Volvo S40 en V40 komen ook op dit platform te staan.
“Het onderhoud vindt gewoon plaats bij de Volvo-dealer.”
Plug-inhybride
De Lynk & Co 02 wordt in Europa alleen geleverd als plug-inhybride. Vermoedelijk gaat het hier om een aandrijflijn met een systeemvermogen van 164 kW (223 pk). De Lynk & Co 01 is er ook met een 1,5-liter driecilinder turbomotor met 134 kW (182 pk) en een 2,0-liter viercilinder met 178 kW (242 pk). Meer technische details geeft Lynk & Co nog niet vrij over deze 02. Het aftellen kan in ieder geval beginnen.