Kia: deze trends kunnen we verwachten in A-segment
Interview met Arthur Martins, Vice President Marketing bij Kia Motors Europe
Het A-segment is hypercompetitief maar ook zeer prijsgevoelig. Toch moeten ook in het A-segment de CO2-emissies omlaag. Dat lukt niet alleen door brandstofmotoren zuiniger te maken. Wat kunnen we op termijn verwachten in het A-segment? Arthur Martins, Vice President Marketing bij Kia Motors Europe, deelt zijn visie in een interview met AutoRAI.nl.
LEES OOK: Kia Soul krijgt opvolger – Interview
Hybridetechniek zeer interessant
“Kijkend naar de snelle ontwikkeling van batterijen is op termijn zelfs hybridetechniek mogelijk in het A-segment voor een betaalbare prijs”, stelt de Portugese Arthur. “Op welk termijn is nog niet duidelijk, maar wel sneller dan je denkt. Ook een 48 Volt-accu is heel realistisch om het brandstofverbruik verder te laten dalen.”
“Een 48 Volt-systeem helpt om het brandstofverbruik verder laten dalen”
48 Volt ook een optie
Kia heeft zo’n 48 Volt-systeem al eerder laten zien in de Optima T-Hybrid Concept uit 2014. Dit prototype had een 1.7 CRDi dieselmotor gecombineerd met een compacte elektromotor, voorzien van een 48 Volt lood-koolstof accu. Dit systeem maakt het mogelijk om bij lage en constante snelheden puur elektrisch te rijden, terwijl de batterij bij het afremmen vanaf alle snelheden weer wordt bijgeladen. Een 48 Volt-systeem kan resulteren in een winst van 10 gram CO2 per kilometer, gelijk aan een besparing van ongeveer 0,4 liter brandstof per 100 kilometer.
Arthur Martins, Vice President Marketing bij Kia Motors Europe
Coastingfunctie voor automaat
Nu is een dieselmotor in een A-segmenter als de Kia Picanto niet realistisch, maar deze techniek valt ook te combineren met een benzinemotor. Arthur: “Naast hybridetechniek en een 48 Volt-installatie is ook coastingfunctie voor versies met een automaat denkbaar. Dit systeem schakelt de aandrijving uit als de auto uitrolt. Een A-segment auto als de Picanto wordt doorgaans in steden gebruikt, dus dan is het heel verstandig om deze technieken toe te passen. Ook een hybridesysteem is zeer geschikt voor stedelijk gebruik.”
“Mensen vergeten hoeveel het kost om één gram CO2 winst te behalen.”
LEES OOK: Bizar: Subaru WRX STI waagt poging op bobsleebaan
CO2-doelen halen
Arthur benadrukt dat er een enorme druk ligt op autofabrikanten om de door de overheid bepaalde CO2-doelen te halen. “Mensen vergeten hoeveel het kost om één gram CO2 winst te behalen. Er worden veel investeringen gedaan door ons en ik weet zeker dat we de emissiedoelen van 2021 gaan halen. Maar ook overheden moeten gaan kijken hoe ze de aandrijflijn van de toekomst een impuls gaan geven. Autofabrikanten moeten de mogelijkheid krijgen om alle investeringen terug te verdienen.”
“Voorlopig komt er geen elektrische Picanto”
Picanto EV: forse investering
Een elektrische variant van de Picanto zit er voorlopig nog niet in. “Er is nog geen grote vraag voor. En het gaat om een forse investering in een auto die enorm prijsgevoelig is. Een te hoge prijs resulteert in géén verkopen”, stelt Arthur.