Kia Niro verzet de bakens in hybridesegment
Europees debuut voor stoere crossover met 89 g/km CO2-uitstoot
Kia maakt haast met de ontwikkeling van hybridemodellen voor de Europese markt. Op de Autosalon van Genève presenteert het merk niet één, maar twee gloednieuwe modellen die dit jaar nog in de showrooms belanden.
Behalve de Kia Optima Plug-in Hybrid staat ook de stoere Kia Niro in de schijnwerpers: een crossover met een onconventioneel ‘hybride-design’.
[gallerij-1]
Het segment van de compacte SUV/crossover is de laatste jaren explosief gegroeid. Vrijwel elk merk heeft een hoge, robuuste B/C-segmenter op het menu staan. Kia nu ook. Maar in combinatie met een zuinige hybride-aandrijflijn die volgens de voorlopige tests slechts 89 gram CO2/km uitstoot, zijn er niet veel. De Kia Niro neemt dan ook unieke positie in binnen de klassen voor hybride-elektrische auto’s en crossovers. Oók vanwege het feit dat hij maximaal 1.300 kg mag trekken.
[parallex-1]
In de Kia Niro werken een 1,6-liter GDI viercilinder benzinemotor en een elektromotor optimaal samen. Samen leveren ze 141 pk en 264 Nm. Een zestrapsautomaat met dubbele koppeling is standaard.
Net als de overige Kia-modellen wordt de Niro leverbaar met uitgebreide reeks rijassistentiesystemen, waaronder dodehoekdetectie, actieve rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en intelligente remassistentie (AEB).
Lees ook: Rijtest – Kia cee’d 1.0 T-GDI GT-Line
[gallerij-2]