Autotest – Isuzu D-Max 1.9D
Pick-up om mee te werken en van te genieten
Met de Isuzu D-Max 1.9D kom je overal, zegt de importeur. De maan is te hoog gegrepen, maar hier op aarde kom je met deze pick-up toch een heel eind. Met vette rivierklei in de Betuwe heeft hij in elk geval weinig moeite. Zelfs met de standaard wegbanden wurmt hij zich over een pittig offroad parcours.
Een pick-up van Isuzu, die zie je niet veel. Van deze D-Max zijn er sinds de marktintroductie in 2006 zo’n 1.600 verkocht. De meeste herken je ook niet omdat ze in geüniformeerde overheidsdienst zijn bij Rijkswaterstaat en de Koninklijke Landelijke Politiediensten (KLPD). Een pick-up, zeker met dubbele cabine en vijf zitplaatsen, is echter een perfecte allrounder voor iedereen die meer wil met een auto dan rijden van a naar b.
“Een pick-up is een perfecte allrounder voor iedereen die meer wil met een auto dan rijden van A naar B”
Een zware trailer trekken? De Isuzu kan het met zijn 3,5 ton trekvermogen. En weet je, er zijn weinig nieuwe 4WD’s die dat nog kunnen.
Even met het gezin op vakantie en alle bagage mee? Er is plenty ruimte in de versie met dubbele cabine voor maximaal vijf inzittenden. In de laadbak kun je zelfs een paar fietsen kwijt en dan is er nog genoeg plek over voor de tassen.
Dikke pakken sneeuw op de weg of diepe geulen in een steil bospad? De vierwielaandrijving weet er raad mee.
Zoek maar eens een auto van circa 45.000 euro, want dat ben je voor een luxe uitgeruste Isuzu D-Max kwijt, die dit allemaal kan. Zelfs in zijn genre, dat van de pick-ups, heeft hij de betere papieren door zijn hoge trekvermogen en garantie van 5 jaar op de aandrijflijn of 200.000 kilometer!
“Zelfs in zijn genre, dat van de pick-ups, heeft hij de betere papieren!”
Isuzu D-Max in Betuwse klei
Terug naar de klei, naar het offroad parcours waar we met de Isuzu kennismaken. Dat is op het leisurepark Watergoed bij Valburg. Je blijft je verbazen hoe deze Isuzu zijn weg vindt op de echt heel glibberige ondergrond. Lopend moet je al oppassen om niet op je snufferd te gaan. Ondanks dat het loopvlak van de banden is dicht gesmeerd met klei, weet de Isuzu toch zijn weg te banen. De elektronisch gestuurde vierwielaandrijving benut elke fractie grip om de gang erin te houden.
Het geeft vertrouwen, net zoals de systemen die je helpen bij het klimmen en afdalen, Dat zijn respectievelijk Traction Control, Hill Start Assist en Hill Descent Control. Beide laatste zijn nieuw voor de Isuzu D-Max. Een van de talrijke noviteiten bij deze sinds kort vernieuwde en gefacelifte pick-up.
“Zonder gas geven klautert de Isuzu overal omhoog. Chapeau!”
De motor is een andere noviteit. Geen 2,5-liter meer, maar een 1,9-liter diesel. Met zijn 120 kW (164 pk) en 360 Nm koppel is hij bijna even sterk als het vorige blok en behoorlijk stiller en zuiniger (tot wel 16 procent volgens Isuzu). Dat spaarzame merk je niet direct in het terrein. Wel merk je dat de turbodiesel stationair draaiend erg krachtig is. Zonder gas geven klautert de Isuzu overal omhoog. Chapeau!
Fijne automaat
Je kunt kiezen uit een handgeschakelde zesbak of automaat met evenveel verzetten. Verder zijn er drie varianten: Single Cab, Extended Cab of de Double Cab. De automaat is trouwens een aanrader, want die heeft een goede match met de dieselmotor. Schakelt soepel en houdt het toerental prettig laag. Dat is wel zo comfortabel en spaart brandstof.
Er zijn drie uitrustingsniveaus: L, LS en LSX. Standaard is de Isuzu D-Max al behoorlijk compleet met elektrisch te bedienen ramen, airconditioning en led-verlichting. De LSX is ronduit luxe. Je hebt dan onder meer elektrische verstelbare en verwarmbare stoelen lederen bekleding. Ook een navigatiesysteem met uitgebreide infotainment en connectiviteit zijn dan standaard.
De Singel Cab L is er vanaf 31.696,60 euro rijklaar. De allround Double Cab vanaf 41.939,50 en dat is inclusief vierwielaandrijving. De automaat heb je er voor een kleine drie mille bij.
Al 55 jaar in de pick-ups
Isuzu is geen nieuwkomer in autoland, Het merk bestaat al meer dan 100 jaar, bouwt al 55 jaar pick-ups en is een van de grootste motorenproducenten ter wereld. In 2017 is een aantal van 27 miljoen bereikt, mede dankzij de productie van zware scheepsmotoren en kloeke diesels voor grondverzetmaterieel.
Opel Frontera en Monterey made by Isuzu
En Isuzu heeft in Europa een grote rol gespeeld in de 4WD-markt in Europa. Dat was in de jaren negentig, want toen bouwde Isuzu de Frontera en Monterey voor Opel! Aan dit merk zijn destijds dieselmotoren geleverd voor onder meer de Corsa en Astra. Dus je hebt echt niet met de eerste de beste autoproducent te maken. Alleen doordat Isuzu in ons land alleen de D-Max voert, is het een kleine speler in de totale autoverkopen. Misschien dat dat nu verandert door de vernieuwde pick-up en het feit dat de bijtelling voor alle auto’s met verbrandingsmotor nu gelijk is, te weten 22 procent.