Mazda: “Een driecilinder SkyActiv-X-benzinemotor is mogelijk”
Interview met Kota Beppu, Program Manager Mazda 3, Mazda Motor Corporation
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Mazda 3 is in alle opzichten een extreem belangrijk model voor Mazda. Het is de eerste auto van de nieuwe zevende generatie modelfamilie van Mazda en hij wordt geleverd met een nieuwe SkyActiv-X-benzinemotor met naar verwachting 181 pk en 230 Nm en een tot 20 tot 30 procent lager brandstofverbruik versus de huidige SkyActiv-G-benzinemotoren. Genoeg gespreksstof voor een interview met Kota Beppu, Program Manager van de nieuwe Mazda 3.
Heeft de SkyActiv-X-benzinemotor meer potentie?
“We mikken met de SkyActiv-X-benzinemotor op 181 pk. Als je puur naar het powerpotentieel kijkt, dan is er uiteraard meer mogelijk. Maar we moeten altijd kijken naar de emissies en het brandstofverbruik.”
Dus voor grotere modellen zal er geen sterkere SkyActiv-X-motor komen?
“De SkyActiv-X-motoren worden alleen in de nieuwe generatie modellen toegepast, dus in een auto als de nieuwe Mazda 3. Er bestaan geen plannen om de motor te installeren in huidige types. Er moeten heel veel modificaties gedaan worden om de SkyActiv-X in de huidige modellen te integreren. Dus daarom doen we dat niet. De nieuwe generatie CX-3 en CX-5 die op stapel staan zijn wel kanshebbers voor de motor. Daarnaast is de SkyActiv-X-motor ook voor kleinere modellen geschikt, want de motor is modulair opgebouwd. SkyActiv-X is dus ook met driecilinder te maken.”
LEES OOK: Mazda’s elektrische auto krijgt optioneel wankelmotor als range-extender
Dus de volgende generatie Mazda 2 kan een driecilinder SkyActiv-X motor krijgen?
“Goede vraag, maar daar kunnen we op dit moment nog niet op ingaan. maar er is een kans dat we dit doen omdat we de opbouw van de motor eenvoudig kunnen aanpassen.”
Hoeveel procent duurder is een SkyActiv-X motor ten opzichte van een SkyActiv-G?
“Op het kostenplaatje kunnen we niet ingaan. Ik kan wel zeggen welke onderdelen vrij kostbaar zijn, zoals de supercharger. Daarnaast heb je voor de SkyActiv-X prijzige injectoren nodig voor het inspuiten van de brandstof.”
“MPS kan een manier zijn om mensen te bereiken die anders niet voor Mazda zouden kiezen.”
Is SkyActiv-X alleen voor Mazda of verkopen jullie de technologie ook door aan andere merken?
“Dit is een toekomstgerelateerde vraag dus een antwoord geven is niet mogelijk. Mijn persoonlijke visie is dat ik het lastig vind om voor te stellen dat Mazda dit zou doen. Motoren van Mazda vormen het hart en een USP van Mazda-modellen. Om die reden lijkt mij doorverkoop aan andere merken vrij apart.”
Heeft de introductie van SkyActiv-X gevolgen voor de toekomst van dieselmotoren van Mazda? Kortom: blijft diesel bestaan?
“Een goed punt. Wij geloven dat alle dieselmotoren van Mazda die nu nog bestaan vervangen kunnen worden door SkyActiv-X. Maar we voorspellen dat absolute eliminatie van dieselmotoren niet gaat gebeuren. De vraag naar diesel neemt door spanningen op diverse markten af, maar zal blijven bestaan op een kleiner niveau.”
Omdat sommige markten echt om een dieselmotor vragen?
“Tijdens het raffinageproces van aardolie zal altijd diesel blijven ontstaan. We moeten dus onderzoeken hoe we de productie van diesel tijdens olieraffinage kunnen verminderen.”
“Simpel en clean, maar wel met inhoud.”
Mazda CEO Jeff Guyton vertelde eerder dat Mazda werkt aan een biobrandstof op basis van algen. Is SkyActiv-X geschikt voor deze brandstof? En wat is de status van deze algenbrandstof?
“Momenteel zitten we nog in de onderzoeksfase van deze algenbrandstof. Dat betekent dat we heel breed bekijken hoe we deze brandstof kunnen inzetten.”
Mazda zou niet werken aan een Mazda 3 MPS of Mazda 3 Mazdaspeed. Komt Mazda wel met andere sportieve uitvoeringen van de 3?
“Er is veel vraag naar een sportversie van de Mazda 3. Na de presentatie van de nieuwe Mazda 3 tijdens de Los Angeles Auto Show zijn die verzoeken zelfs alleen maar toegenomen. Maar om heel eerlijk te zijn bestaan er op dit moment nog geen plannen voor zo’n high performance versie. We bekijken verschillende mogelijkheden. Mijn persoonlijke mening: als projectmanager zou ik graag willen proberen om de uitdaging aan te gaan. Als je begrijpt wat ik bedoel. Als ik de autoriteit had om dit soort besluiten te kunnen en mogen nemen, dan zou ik dat zeker doen. Als we met een sportversie komen – en nogmaals – dit is een wat-als-situatie, dan kijken we niet naar iets vergelijkbaars zoals we de Mazda 3 MPS eerder hebben geleverd, maar meer naar een auto die past bij het huidige tijdsbeeld en wat Mazda belangrijk vindt in een auto.”
“De SkyActiv-X wordt een belangrijke motor voor Mazda, dat is duidelijk.”
Misschien een plug-in hybride dan?
“Het enige wat ik kan melden is dat we verschillende richtingen onderzoeken, op een vrij serieuze manier kan ik vertellen. Maar daar bedoel ik mee dat dit alleen op persoonlijk niveau gebeurt en niet op bedrijfsniveau. Op de positionering van zo’n MPS kan ik niet ingaan omdat er geen plannen bestaan en omdat ik er niets over mag vertellen.”
Maar het platform van de nieuwe Mazda 3 is wel geschikt voor PHEV-technologie?
“Daar kan ik niet op ingaan helaas. Het platform waarop de nieuwe Mazda 3 staat, heet het Small Platform en vormt de basis van alle compacte modellen in de line-up van Mazda. Op dit moment bestaan er geen plannen om met een PHEV te komen.”
Maar je kan niet bevestigen of het platform geschikt is voor PHEV-aandrijvingtechnologie?
“We ontwikkelen onze platforms zo dat we niet afhankelijk zijn van een specifieke combinatie van een bepaalde aandrijflijn.”
Hyundai gebruikt N om het merkimago een sportieve impuls te geven. Dat kan Mazda toch ook doen met MPS?
“MPS kan een manier zijn om mensen te bereiken die anders niet voor Mazda zouden kiezen. We zien een high performance variant als een mogelijk middel om mensen naar Mazda te lokken. Maar er zijn nog geen plannen voor.”
“Klanten zitten helemaal niet zitten te wachten op een Mazda 3 Wagon.”
Denk je dat de Mazda 3 met SkyActiv-X voor een grote verkoopimpuls gaat zorgen, zodat de auto veel belangrijker wordt voor Mazda dan de huidige 3?
“In de Europese markt rekenen we zeker op een toename, helemaal met het oog op de strengere CO2-regels in Europa. De SkyActiv-X wordt een belangrijke motor voor Mazda, dat is duidelijk.”
Hoe positioneer je de nieuwe Mazda 3? Meer upmarket? Of meer als concurrent van een Ford Focus, Peugeot 308 en Kia Ceed?
“Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Mazda 3 hadden we geen auto in gedachte als benchmark. We hebben de auto puur menscentrisch benaderd. Hoe kunnen we de auto optimaliseren voor klanten? Wat vinden zij belangrijk? Zo hebben we de 3 ontwikkeld. Het resultaat is een auto die wel meer premium is dan zijn voorganger. We houden van een uitdaging. We streven naar premium. Dat hebben we geprobeerd te bereiken.”
Wat zijn de belangrijkste markten voor de Mazda 3?
“We lanceren we de nieuwe Mazda 3 in meer dan 130 landen over de hele wereld. Het is dus een belangrijk model voor ons. In Europa is de hatchback belangrijker dan de sedan. In de Verenigde Staten en China is er meer vraag naar de sedan.”
Een Mazda 3 Wagon staat niet op de planning. Dat is vanwege beperkte productiecapaciteit en beperkte vraag naar zo’n model?
“Ik heb eerder aangegeven dat we intensief hebben gesproken met klanten. En feit is dat deze klanten aangeven dat ze helemaal niet zitten te wachten op een Mazda 3 Wagon. Voor deze auto is er geen noodzaak voor het uitbrengen van een stationwagon.”
Op welk deel van de auto ben je het meest trots?
“Op veel zaken, maar in het bijzonder op het feit dat we twee volstrekt verschillende karakters hebben gepresenteerd: de hatchback en sedan. Dat vind ik geweldig.”
Tot slot, zijn er bepaalde onderdelen die zijn geïnspireerd op unieke voorwerpen?
“Interessante vraag, want we hebben het deze keer iets anders aangepakt. We hebben de designers één-op-één laten praten met klanten. We hebben puur geluisterd naar klanten. Naar hun wensen. Inspiratie komt dus vooral van klanten. Verder hebben we de auto ontworpen volgens de less-is-more-filosofie. Japanse eenvoud. Japanse kunst. Het Japanse zwaard was bijvoorbeeld een inspiratiebron, maar ook Japanse kunst op schalen, genaamd shikki. Simpel en clean, maar wel met inhoud.”
“Trots ben ik op het feit dat we twee volstrekt verschillende karakters hebben gepresenteerd: de hatchback en sedan.”