Alles over de Hyundai IONIQ 5 N
Met ingeschakelde N Grin Boost liefst 650 pk!
De Hyundai IONIQ 5 N is het eerste elektrische high-performance-model van Hyundai’s sportieve label N. In dit artikel gaan we in op alle details, op het kleinste niveau. We gaan in op de aandrijflijn, de rijmodi, de actieradius en de uitrusting.
Ontstaan van N
De Hyundai IONIQ 5 N belichaamt de langdurige traditie van Hyundai om hoogwaardige mobiliteit te bieden, samen met de sportieve, op de bestuurder gerichte N-modellen. Het N-label maakte in 2014 zijn debuut in het World Rally Championship (WRC), wat resulteerde in meerdere wereldtitels. Die successen hebben geleid tot een winnaarsmentaliteit die terug te vinden is in de high-performance N-modellen. Nu zijn we toe aan de volgende stap waarbij de bekroonde IONIQ 5, gebouwd op het E-GMP-platform, de perfecte basis vormt voor N’s eerste volledig elektrische high-performance model.
Er komen nog meer N-modellen
De IONIQ 5 N is het nieuwste technologische hoogstandje van Hyundai N. De ervaringen die Hyundai N opdoet met de IONIQ 5 N zullen in de toekomst terug te vinden zijn in nieuwe EV’s van het merk, met als strategisch doel Hyundai’s algehele concurrentiepositie te vergroten. De IONIQ 5 N is de eerste stap in deze strategische verschuiving, met daaropvolgend andere nieuwe elektrische N-modellen.
De IONIQ 5 N combineert het Electrified-Global Modular Platform (E-GMP), waarop ook de IONIQ 5 en IONIQ 6 zijn gebouwd, met N’s technologieën die zijn ontwikkeld in de autosport. Daarbij maakt het gebruik van N’s expertise op het gebied van ‘rijdende laboratoria’ – zoals de RM20e, RN22e en N Vision 74 – om de prestaties verder te maximaliseren en te voldoen aan de drie vertrouwde pijlers van N: Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sports Car, oftewel strakke, perfect uitgebalanceerde machines die zowel op de openbare weg als op het circuit perfect uit de voeten kunnen.
Versterkte carrosserie
Voor optimale Corner Rascal-prestaties werden verbeteringen aangebracht aan de carrosseriestructuur, met 42 extra laspunten en 2,1 meter extra lijm. De constructie van de aandrijflijn is versterkt, terwijl de subframes voor en achter zijn geoptimaliseerd voor laterale stijfheid. De aandrijfassen van de IONIQ 5 N, die Hyundai ook in het wereldkampioenschap rally (WRC) gebruikt, zijn zowel aan de voor- als achterzijde verder versterkt. Niet alleen om de enorme koppelkrachten van de elektromotor te kunnen weerstaan, ook om samen met de 21-inch gesmede lichtmetalen wielen de onafgeveerde massa te verminderen.
Stuurrespons
Om de stuurrespons en feedback te verbeteren, is de stuurkolom van IONIQ 5 N versterkt voor meer stijfheid. Bovendien kreeg de auto een speciaal afgesteld N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) systeem met een hogere stuuroverbrengingsverhouding en verbeterde koppelfeedback. Deze verbeteringen resulteren in een directere en meer communicatieve stuurervaring om het vertrouwen van de bestuurder nog verder te vergroten.
N Pedal
N Pedal is ontwikkeld als oplossing voor het gewicht en de omvang van EV’s én om de responsieve rijeigenschappen te kunnen bieden van Hyundai’s succesvolle rallyauto i20 N in het World Rally Championship. Deze intelligente softwarefunctie in de IONIQ 5 N is ontworpen voor een nog betere gasrespons. Door middel van vergelijkbare technologie als in het regeneratieve remsysteem i-Pedal, geeft N Pedal voorrang aan snel en opwindend bochtenwerk boven energiezuinigheid. Door gebruik te maken van vertragende kracht wordt een agressieve gewichtsoverdracht gecreëerd, waardoor een bocht nog scherper kan worden aangesneden.
N Drift Optimizer
N Drift Optimizer helpt de drifthoek te behouden door meerdere voertuigregelingen in evenwicht te brengen aan de hand van real time input. De geïntegreerde Torque Kick Drift-functie stelt de bestuurder in staat de kick-actie van achterwielaangedreven voertuigen met een verbrandingsmotor na te bootsen voor rijscenario’s die een directere driftinitiatie vereisen. Dit is het resultaat van geavanceerde elektronische besturingstechnologie.
N Torque Distribution
N Torque Distribution biedt een volledig variabele koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen en kan worden aangepast op 11 niveaus. Het elektronische sperdifferentieel (e-LSD) op de achteras optimaliseert de bochtenprestaties en -controle. Extra wielsensoren en een groter dempingsvermogen met grotere demperafmetingen vergroten het prestatiebereik van de elektronisch geregelde ophanging.
N Grin Boost
De krachtige IONIQ 5 N profiteert van verschillende technische verbeteringen. De elektromotoren draaien tot 21.000 t.p.m. en leveren 478 kW (650 pk) met ingeschakelde N Grin Boost. Dit is het resultaat van de tweetraps omvormer met verhoogde energie-efficiëntie voor een krachtigere vermogensafgifte van de nieuwe 84 kWh-batterij.
Verschillende exclusieve functies ondersteunen de prestaties op het circuit. N Grin Boost maximaliseert de acceleratie met een vermogenstoename van 10 seconden en N Launch Control biedt drie verschillende tractieniveaus voor de snelst mogelijke start, waardoor de bestuurder de auto kan lanceren als een professionele racebolide. Track SOC (State of Charge) berekent automatisch het batterijverbruik per ronde.
Efficiënter warmtebeheer
Het verbeterde systeem voor een efficiënter warmtebeheer, met onder meer aangepaste koelsystemen voor de elektromotor en de batterij, maximaliseert de weerstand van IONIQ 5 N tegen prestatievermindering vóór en tijdens intensief circuitrijden.
N Battery Preconditioning
N Battery Preconditioning stelt de temperatuur van de batterij van tevoren in op de meest energiezuinige temperatuur. De preconditioneringsfunctie van de batterij is opgesplitst in twee modi, ‘Drag’-modus en ‘Track’-modus, voor verschillende rijscenario’s. In de ‘Drag’-modus wordt de optimale temperatuur ingesteld voor onmiddellijk toepassen van maximaal vermogen, terwijl in de ‘Track’-modus de laagst mogelijke batterijtemperatuur wordt geoptimaliseerd voor het afleggen van een groter aantal ronden.
N Race
N Race geeft coureurs meer directe controle over het energieverbruik van de auto, met keuze uit ‘Sprint’- of ‘Endurance’-rijden. In ‘Sprint’ kan de bestuurder zelf kiezen of het volledige vermogen van de auto wordt aangesproken. ‘Endurance’ is een instelling die de range van de IONIQ 5 N op het circuit maximaliseert. Dit wordt bereikt door het beperken van plotselinge stroompieken die de temperatuuropbouw vertragen en daardoor het uithoudingsvermogen vergroten.
N Battery Preconditioning en N Race zijn een direct resultaat van de op de autosport gebaseerde benadering van Hyundai N. Het helpt bestuurders efficiënt om te gaan met het energieverbruik om de prestaties of levensduur van de auto te maximaliseren. Voor dit proces is normaal gesproken apparatuur en een team van monteurs nodig, maar in de IONIQ 5 N kan dit met slechts een paar drukken op de knop.
Remsysteem van Hyundai IONIQ 5 N
De IONIQ 5 N beschikt over N-afgestemde remmen die het krachtigste remsysteem van Hyundai vertegenwoordigen, met remschijven met een diameter van 400 mm vóór en monobloc-remklauwen met vier zuigers. Bij de achterwielen zijn remschijven met een diameter van 360 mm gemonteerd. Deze remmen zijn gemaakt van nieuwe lichtgewicht materialen en hebben een geoptimaliseerde luchtstroom voor de koeling. Voor nog betere remprestaties wordt bovendien het regeneratieve remsysteem toegepast in de IONIQ 5 N. Dit remsysteem dient als de belangrijkste bron van remkracht, terwijl de mechanische remmen aanvullende remkracht leveren wanneer nodig.
G-krachten
Om aan de zware remeisen van de Nürburgring Nordschleife te kunnen voldoen, ontwierpen de Hyundai N-ingenieurs N Brake Regen: een N-specifiek remregeneratiesysteem speciaal voor de IONIQ 5 N. Het biedt een maximale vertragingskracht van 0,6 G – een toonaangevende waarde in de branche – alleen al door regeneratief remmen. Zelfs bij activering van het ABS blijft het regeneratieve remsysteem ingeschakeld, met een maximale vertragingskracht van 0,2 G. Het risico van remvervaging als gevolg van het relatieve gewicht van de EV wordt geminimaliseerd door het regenererende remvermogen te maximaliseren, waardoor er minder remkracht wordt toegepast op de mechanische remmen. Overigens is de naadloze overgang tussen regeneratief en hydraulisch remmen niet tot nauwelijks merkbaar voor de bestuurder.
Sportief geluid
Sportieve bestuurders van een elektrische auto uiten vaak hun onvrede over het gebrek aan feedback achter het stuur. Daarom ontwikkelden de Hyundai-ingenieurs N Active Sound + en N e-Shift. Beide systemen zorgen voor meer feedback aan de bestuurder, waardoor de dynamische rijbeleving nog intenser is.
N Active Sound +
N Active Sound + bestaat uit een systeem met 10 luidsprekers (8 intern, 2 extern) dat drie verschillende geluidsthema’s biedt: Ignition, Evolution en Supersonic. Ignition simuleert de 2.0-turbomotor van N-modellen met een verbrandingsmotor, compleet met pop- en knalgeluidseffecten. Evolution staat voor een elektronisch geluid, geïnspireerd op de N 2025 Vision Gran Turismo Concept en RN22e. Supersonic produceert het geluid van een straaljager om de coureur het gevoel van een gevechtspiloot te geven. Alle geluidsopties zijn aanpasbaar zodat bestuurders die volledig kunnen afstemmen op hun voorkeur.
N e-Shift
N e-Shift werkt nauw samen met N Active Sound + om de achttraps transmissie met dubbele koppeling (DCT) van N-modellen met een verbrandingsmotor na te kunnen bootsen. Het systeem simuleert schakelen door het motorkoppel te regelen en zorgt voor het schokgevoel tussen het schakelen. Het doel is om de bestuurder een meer meeslepende rijervaring te bieden die dichter bij modellen met een verbrandingsmotor ligt dan bij EV’s.
N Road Sense
Tevens is de IONIQ 5 N uitgerust met N Road Sense, dat automatisch de activering van N Mode aanbeveelt als verkeersborden worden gedetecteerd, zodat bestuurders optimaal kunnen genieten van elke seconde van hun rit (alleen EU).
Vehicle-to-Load
Net als de IONIQ 5 is de N-variant van de elektrische Hyundai uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L). Daarmee kan de bestuurder de opgeslagen energie in de hoogspanningsbatterij gebruiken om allerlei apparaten op te laden, zoals een e-bike of huishoudelijke apparaten, zelfs wanneer het voertuig is uitgeschakeld.
Design Hyundai IONIQ 5 N
Aan het exterieur van de IONIQ 5 N zijn tal van visuele en praktische designelementen toegevoegd. Zoals contrasterende zwarte accenten en een vleugelvormige achterspoiler die de sportieve aspecten van de IONIQ 5 benadrukken en het potentieel voor circuitrijden maximaliseren.
Kenmerken
Het N-model onderscheidt zich verder van de standaard IONIQ 5 door aangepaste proporties. Hij is in totaal 20 mm lager, 50 mm breder aan de onderkant (om ruimte kunnen bieden aan bredere banden) en 80 mm langer vanwege de prominentere diffuser. Actieve luchtkleppen aan de voorzijde van de IONIQ 5 N zorgen voor extra koeling, terwijl een spoilerlip onder de bumper de lage en sportieve uitstraling van de auto benadrukt. De kleur Luminous Orange – exclusief voorbehouden aan elektrische modellen van het label N – onderaan de zwarte voorbumper loopt door langs de zijskirts, waardoor de IONIQ 5 N er extra circuitwaardig uitziet. Die indruk wordt verder versterkt door de 21-inch gesmede lichtmetalen velgen met hoogwaardige 275/35 R21 Pirelli P-Zero banden voor verbeterde rijeigenschappen en grip op het circuit.
Spoilers
Voor optimale aerodynamische prestaties helpen de prominente, vleugelvormige N-achterspoiler, samen met de oranje gekleurde achterdiffuser en luchtuitlaat, de luchtstroom te regelen aan de achterzijde. Deze elementen dragen bovendien bij aan een sportieve styling, net als het driehoekig N-only HMSL-remlicht in de spoiler. Ook is de IONIQ 5 N uitgerust met een achterruitwisser.
Interieur Hyundai IONIQ 5 N
Het interieur van de IONIQ 5 N vertoont duidelijke overeenkomsten met andere leden van de N-familie. Prominent aanwezig op het nieuw ontworpen N-stuurwiel is het N-logo, geflankeerd door N-knoppen waarmee de gewenste rijmodus kan worden ingesteld en gerangschikt naar de voorkeur van de bestuurder. De rijmodi kunnen worden aangepast en in verschillende combinaties aan elke knop worden toegekend om het rijplezier van de IONIQ 5 N te vergroten. Daarnaast zorgt de N Grin Boost-knop voor directe en intuïtieve toegang om acceleratie en rijplezier te maximaliseren, terwijl de schakelpeddels zodanig zijn gepositioneerd dat de bestuurder met de vingertoppen de features N e-shift- en N Pedal kan inschakelen.
Kniesteunen
De middenconsole van de IONIQ 5 N is met kniesteunen, ondersteuning voor de schenen en een verschuifbare armsteun geoptimaliseerd voor circuitrijden. Aanpassingen aan het onderste deel van de console verhogen de stijfheid om sportief rijden verder te ondersteunen. Voor dagelijks gebruik biedt de IONIQ 5 N bovendien een draadloze oplader, bekerhouders en een USB-C-aansluiting.
Kuipstoelen
De kuipstoelen in de IONIQ 5 N zijn ongeveer 20 mm lager gepositioneerd dan in het basismodel en kregen verstevigde zijwangen om het boven- en onderlichaam maximaal te ondersteunen in scherpe bochten. N-logo’s aan de voor- en achterzijde van de stoelen geven de IONIQ 5 N nog meer uitstraling.
Stand van de pedalen
Vanwege de aard van het N-rijden zijn de pedalen van de IONIQ 5 N geoptimaliseerd voor voetcontact in scenario’s waarbij de bestuurder op het circuit wordt geconfronteerd met overstuur, driften en powerslides. Het risico op het wegslippen van de voeten wordt verminderd en ook de voetensteun is geoptimaliseerd om te allen tijde een stabiele rijhouding te garanderen, ook bij krachtig remmen.
Het nieuwe geblokte-vlagthema – een op het circuit geïnspireerde variant op de iconische parametrische pixels van de IONIQ 5 – is te vinden op de dorpelpanelen, de aluminium pedalen en de voetsteun. Deze componenten accentuereren de sportieve uitstraling van de IONIQ 5 N.
Ook duurzaam
Net als de IONIQ 5 pasten de designers duurzame materialen toe in de IONIQ 5 N. Denk hierbij aan recyclebaar paperette, Bio-PET-garen van suikerriet, garen van gerecyclede PET-flessen, Bio-TPO van suikerriet, milieuvriendelijk verwerkt leder en gerecyclede pigmentverf van afgedankte banden.